Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Integra
Står og skal bruge et lille TV til mit kontor og læste i den anledning købsguiden og anbefalingerne på denne side. Har kigget en del på det Viewpia 19" der anbefales og der er anmeldt herinde. http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1185953325

Folk omkring mig er dog begyndt at så tvivl omkring dette, da de alle har forskellige meninger og da anmeldelsen er 2 år gammel vil jeg gerne have valget bekræftet.

Mit spørgsmål går omkring Mpeg4. De altid bedrevidne venner :) er meget uenige omkring, om dette er nødvendigt for mig. Tv'et understøtter, så vidt jeg kan læse mig til, ikke dette og da jeg ser TV via yousee kabel TV, har jeg ladet mig fortælle at det intet har at sige.

Nogen der kan bekræfte dette og i så fald fortælle om det på et tidspunkt bliver et krav. Ved godt det ikke er det dyreste TV på markedet, men vil hellere betale lidt ekstra nu fremfor at skulle udskifte TV'et om fx. 2 år.
Af Rod1983
Med Yousee Kabel-tv er det ikke nødvendig med en dvb-c tuner der kan håndtere mpeg4 (endnu i hvert fald.. men man kan jo aldrig vide). Men vil du gerne udnytte det "digtale spejl" som yousee har lanceret så er det kravet at du har en dvb-c tuner (indbygget i tv'et eller en boks ved siden af) der kan håndtere mpeg2 eller 4. Mpeg4 gælder først efter 2012.

:)
Af red_martians
mpeg4 er kun tilknyttet HD-kanalerne på You-see
Alle de andre er mpeg2
Af Mons
Det kommer jo helt an på hvordan du modtager dit tvsignal..!?

Vil du se digitalt tv via antenne skal du enten ha' en ekstern boks (DVB-T modtager) eller indbygget DVB-T modtager i skærmen. DVB-T tunere findes i to versioner: MPEG-2 og MPEG-4
Skal du kunne se kommende HD-kanaler skal du ha MPEG-4. Ellers kan du nøjes med MPEG-2 - i hvertfald ind til 2012 hvor alle kanaler går over til at blive sendt i MPEG-4 formatet (for at få mere plads på sendenettet).

Er det via analogt kabeltv er der ikke den store grund til bekymring - endnu.. Både TDC og Stofa siger de bliver ved med at udsende tv i analog form en rum tid endnu - hvor længe det så er..

Vil du se digitalt tv på kabel skal du enten ha' en ekstern boks (DVB-C tuner) eller indbygget DVB-C modtager i skærmen. DVB-C tunere findes også i to versioner: MPEG-2 og MPEG-4
Skal du kunne se HD-kanaler skal du ha MPEG-4. Ellers kan du nøjes med MPEG-2
Hvor vidt digitalt kabeltv også skifter over til udelukkende at udsende i MPEG-4 vides ikke med sikkerhed, men før eller siden gør de jo nok..
Kabel-tv (DVB-C)

For kabel-tv er historien ikke helt den samme, men overgangen til digitalt vil højest sandsynligt også ske indenfor nogle år. Man kan allerede i dag vælge digitalt kabel-tv, som beskrevet ovenfor. Det kræver en DVB-C tuner. I dag kører digitalt kabel-tv med mpeg-2, og HD kabel-tv med mpeg-4. Der er ikke faste planer for en eksklusiv overgang til mpeg-4. Parabol er allerede digitalt og der findes også HDTV kanaler på parabol.

I dag har TV2 en HD kanel i form af ”TV2 Sport HD” og Kanal 5 i form af ”Kanal 5 HD”. Begge kan modtages enten via parabol eller via kabel-Tv med en mpeg-4 kompatibel tuner. De kræver dog et ekstra abonnement, som f.eks. det Yousee har på deres kabel-Tv.
Kilde
Af Mons
UPS - havde vist lige overset at du modtager Yousee.. :o
Af Integra
Takker for svarende.

Som jeg forstår jeres svar, er det lige pt. ikke nødvendigt med Mpeg4, eller 2 for den sags skyld, da yousee stadig sender analogt.

Uden at have det store kendskab til det, forestiller jeg mig, at digitalt tv er lidt overflødigt til så lille en skærm, så for mig er det vel nok nærmere et spørgsmål om der på et tidspunkt bliver lukket for det analoge signal på kabeltv siden.
Af Mons
Ja - før eller siden bliver der lukket for det analoge signal - bliver det før, kan du jo til den tid bare købe en ekstern boks..