Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TvHomer
Man kan læse meget på nettet om plasmabrummen, og derfor hører jeg gerne lidt om folks erfaringer.

Hvilken strømsparefunktion kører du med?

Kan du høre brummen? Kan du på andre strømsparefuntioner?

Står eller hænger din skærm?
Af TvHomer
Jeg kunne da også lige starte med at beskrive mit eget 5090H.

Det står langs væggen på drejefoden, ca. 8 cm fra væggen, og jeg kører strømsparefunktion 2.

Jeg kan høre en svag brummen, når det er helt stille i rummet, og jeg muter lyden eller i stille scener ved svag volumen.

Brummelyden bliver markant højere ved strømspare 0 og til dels 1, så dem bruger jeg ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har samme problem. Jeg har været igennem 2 stk. LX5090, hvoraf det første var markant mere støjsvag end dét jeg har nu.

TV'et er monteret på den faste fod og står ca. 8-9 cm fra væggen. Kører i sparemode 2, og kan høres selv med svag lyd på TV'et i 3 m afstand. Lyden er mest hørbar lige foran TV'et, men højere i den højre side af TV'et ift. den venstre.
Af Jumle
Samme oplevelser her.
Jeg kører, for det meste, strømspare funktion 2 hvor tv´et da også er nærmest lydløst.
Uden sparefunktionen er brummelyden ret hørbar, specielt i en linie vinkelret ud fra tv´et. sidder man skævt for, bliver lyden markant lavere og generer ikke.
Det hænger på vogels superslim beslag med ca 2 cm luft til væggen.
Af TvHomer
Er der ikke flere herinde, der har dette panel?
Af TvHomer
Er der virkelig ikke flere herinde der har dette pane`l?
Af snadepind
Så kan jeg også deltage i debatten. 5090H ankom i onsdags.

Mit umiddelbare svar på dit spørgsmål er: Ja

Mit er placeret på fod og vi sidder 3 meter fra skærmen. Jeg kan ikke høre forskel på støjen ved de forskellige strømspare funktioner (men kører på 2).

Når musikken spiller ligger man naturligvis ikke mærke til støjen, men under TV avisen eller ved stille scener, så generes mine ører af støjen.

Lidt eksperimentering afslører at lyden fra Soundbaren overdøver støjen ved omkring lydniveau 12 (skala til 40-50 stykker)

Der må være forskel på støjen fra enkelte modeller for jeg vil langtfra beskrive støjen som "brummen" fra panelet. Støjen fra mit vil jeg beskrive som en snerren.

Faktisk er støjen meget lig den der kommer fra min gamle nokia oplader, der efterhånden er blevet meget træt. Den udsender en højfrekvent snerren ved brug.

Jeg har også hørt tilsvarende støj fra en CPU køler i en computer, hvor lejerne var færdige. Endelig kan man sammenligne lyden med de gamle motionscykler, hvor modstanden blev leveret af et bånd, der strammede mod hjulet.

Det skal dog siges, at min kæreste ikke bemærker noget. Hun kan hverken høre Nokia opladeren eller fjernsynets summen.

Jeg må nok erkende, at jeg er en smule skuffet over, at et fjernsyn til den pris larmer så meget. Billedet, finish, remote osv er tiptop, men støjen er lige til en gang hovedpine.
Af xcardman
En grund til jeg købte en krp 500M.

selv uden strøm mode siger den intet. Intet er lige med en panasonic px80, som jeg synes er stort set lydløs
havde selv en 5090H først.
Men kan ikke påpege en grund til den forskel. i princippet skulle det være samme panel.
når jeg ser film er det uden strømspare mode.

beskrivelse som en snerren rigtig nok og den var noget højere på mit 5090H. brummen fra strømforsyning har jeg aldrig hørt på nogen af dem. Heller ikke blæser. På en 500M er der også kun en
Af TvHomer
Jeg kan supplere med, at jeg har hørt fra flere, som også oplever det på deres 500 modeller, ligesom jeg efterhånden nu har hørt det på praktisk talt alle fladskærme, jeg har set hjemme i en stille stue, når man ved hvad man skal lytte efter.

5090H´erens blæsere kører vist praktisk talt aldrig (har i hvert fald aldrig hørt mine, uanset hvor meget skærmen i sommervarmen blev presset), så det er ikke det, jeg mener med brummen, det er den velkendte "trafu"-støj, som man vist bare ikke kan komme uden om.

Når det så er sagt, så er der også nogen, der bare får et uheldigt eksemplar, som støjer mere, men jeg har også været på besøg hos en som påstod at hans ikke sagde en lyd, men efter 30 sekunder kunne jeg selv konstarere det.

Hvis det ikke er unormalt højt, så nyd du bare din superskærm, og så glemmer du hurtig den lyd, hvis du vel at mærke kører strømspare mode 2 og ellers de anbefalede indstillinger.

PS. min kæreste har heller aldrig hørt det, og det har flere af mine venners kærester heller ikke. Men vi vidste jo allesammen godt, at kvinder har en meget selektiv hørelse, og taber jeg eksempelvis en tusse i køkkenet, så kan hun med det samme høre nye sko :)