Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

sunebio skrev:
2. Otto, du er så en af dem der ikke skal have en V10'er. Som der står sidst i det afsnit af mit indlæg du citerer, så lægger jeg op til, at det kan være nok så fint med målinger der viser det ene og det andet (objektiv kvalitetsvurdering), men det den enkeltes subjektive oplevelse der skal bestemme, om det er værd at give 4000 kr mere for den ene skærm frem ofr den anden.

Mht. til at lave objektiv måling af video/billedkvalitet*, og bruge det som et mål for, hvordan menneskets visuelle perception kvalitetsbedømmer video og billeder (menneskets 'oplevelse'), så har Frans Kanters i sin ph.d.-afhandling "Towards Object-based Iamge Editing" skrevet et kapitel om testen af 30+ videnskabelige og kommercielle objektive metoder til måling af billedkvalitet, og sammenlignet med en subjektiv vurdering. Undersøgelsen viste at ingen af de objektive metoder gav særligt gode mål for, hvordan den subjektive oplevelse var. Den menneskelige fysiologi i synssystemet (øjet, det visuelle cortex og andre dele af hjernen) og den perceptuelle og psykiske tolkning af det vi ser er så kompleks, at den ikke nemt lader sig måle.
Jeg tror du overvurderer hvor meget jeg lader målingerne afgøre om jeg synes en skærm er god eller ej. Jeg mener målet for hvad vi prøver at opnå er objektivt, men hvilket tv der er tættest på målet er i høj grad subjektivt, fordi intet tv er perfekt. Der er afgjort en række ting i billedet der ikke sådan lige lader sig måle, men som har afgørende indflydelse på billedkvaliteten. Objektivitet drejer sig derfor ikke kun om målinger, men om at vurdere tv'ene ud fra en fast defineret reference, med fast defineret materiale, i stedet for at kigge på noget tilfældigt billedmateriale man ikke kender og forsøge at afgøre om det ser pænt ud eller ej. Jeg roser ikke tv der måler pænt, men som ikke leverer en god billedkvalitet i praksis. Omvendt kan jeg sagtens rose tv der leverer en fornuftig kvalitet i praksis, selv om nogle af målingerne er rædselsfulde. Det gælder eksempelvis Panasonic, der dumper med et brag på visse målinger/tests, men de ting de dumper på er så de mindst afgørende ting, hvor de væsentligste egenskaber til gengæld er ret gode, og derfor er slutresultatet et fornuftigt - om end ikke referenceskabende - billede.

Når jeg ikke bryder mig om motion compensation, så er det ikke fordi nogle test-billeder eller målinger siger det er forkert at bruge det, men ganske enkelt fordi jeg synes det ser forkert ud.
Af Otto J
yakken skrev:
Ottos bemærkning om, at de færreste er begavede med øjne, der rent faktisk kan se forskel på skidt og kanel, er meget rammende.
Jeg tror egentlig det er dét du mener, men bare lige for at undgå misforståelser: Det drejer sig ikke om at have gode øjne, men om at vide hvad man skal kigge efter. Mit syn er på ingen måde usædvanligt godt, tværtimod faktisk. Udover det er jeg helt enig i dit indlæg - der er meget stor forskel på at kunne se at ét billede er bedre end et andet, og på at kunne se hvorfor.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det jeg mener er eks. i relation til vores tidligere artikel om hvordan det forkerte billede ser ud:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000

Dvs. at være i stand til at identificere fejlene. Typisk så er den gængse forbruger dog heller ikke i stand til at vurdere om farver er for mættede eller ej, hvilket typisk beror på manglende erfaring med hvordan farver burde se ud. Overmættede farver betragtes desværre ofte som kvalitet, når man står i en butik og laver head-to-head sammenligninger.
Af sunebio
Når jeg taler om at den enkelte skal lade øjet bedømme (eller øret når det gælder hifi eller surround-anlæg) så mener jeg blot at nogen er så ligeglade med billedkvalitet (Hr og Fru Danmark...) at de klarer sig fint med en bambusskærm, og så skal de ikke bruge penge på en dyr skærm og ISF-kalibreringer osv.

For de fleste bruger på denne side er noget mere seriøse mht. til billedkvalitet - gætter jeg på ;) - hvorfor det kan være godt med målinger og anbefalinger. MEN for nogle er f.eks. hakken fra 60 Hz afspilning af 24p ikke et problem, og for andre er magenta-fejlen på THX-mode på V10 ikke problem (og slet ikke nu da den er rettet). Derfor er det individuelt, hvad der skal til for at få en god oplevelse i hjemmebiffen.

Derfor er det mere religiøst at forsøge at omvende hr. og fru Danmark. Vil man det det, så fint med mig, jeg synes bare det er oplevelsen den enkelte får der er vigtig, så lad hr. og fru DK bruge deres knaster på en ferietur til Mallorca - udtalt med hårdt dansk l ;) - eller på fadderbørn i Afrika i stedet for på en dyr fladskærm. (Jeg vælger selv den dyre skærm og lidt knaster til Afrika for at dulme den dårlige samvittighed.

Jeg har i fire år solgt udstyr på deltid i en seriøs hifibutik, og kunne altså ikke få mig selv til at sælge dem dyrt udstyr, når de alligevel ikke kunne høre forskel på det og et fint minianlæg til 4.000 kr. Jeg har så også arbejdet 4 år på deltid i en Fona (ja pyha, den er slem, men man skal jo leve) og hver gang jeg solgte et B&O-anlæg eller Tv, gjort kunderne opmærksomme på, at de fik meget mere lyd og billede for pengene ved at vælge et andet mærke. Men hver eneste gang har de gladeligt betalt en formue for det lækre design (og funktionalitet). Og fred være med det. Jeg gider ikke omvende folk længere, der ikke gider omvendes. Og får jeg selv det lækre udstyr er jeg sådan set glad... Men hver sine egne kæpheste ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet kan desværre godt udvides lidt, for selvom Hr. og Fru Danmark måske er ligeglade, så er det netop denne ligegyldighed, der gør at producenterne kan fortsætte deres fabrikation af halv-elendige TV/HIFI/whatever produkter. Hvis den almene bruger kunne finde ud af at stille krav, så ville vi få luget ud i noget af det hø som langes over disken i butikkerne.

Der bliver længere og længere mellem ordenlige TV (der bliver jo også flere og fler at vælge imellem), idet producenterne har opdaget, at det ikke er nødvendigt at gøre produktet bedre end at det lige netop kan accepteres. Det går ud over entusiasterne, som ofte må ofre en eller flere ting for overhovedet at få et TV hjem i stuen. Pioneer havde fattet en del af humlen, men forstod så ikke at markedsføre det. De resterende spillere er desværre ikke helt så skarpe til at sætte fokus på andet end det almene masse. Der er ligesom altid sparet på en eller flere vigtige komponenter, som samlet set trækker kvaliteten for langt ned. Om det er skalar, de-interlacer eller mekanisk kvalitet er så forskelligt.

Dette er naturligvis bare brok, for det er utopisk at tro, at man kan ændre 6 milliarder menneskers indstilling til eks. TV-teknik 8)
Af sunebio
yakken skrev: Dette er naturligvis bare brok, for det er utopisk at tro, at man kan ændre 6 milliarder menneskers indstilling til eks. TV-teknik 8)
Yep, det er jo desværre sådan at den rette markedsføring kan sælge nærmest hvad som helst. Indtil da må vil leve med at Bilka kan sælge et tv med indbyggede 2000W højttalere :((

...og nu har jeg ikke tid til at skrive jeg skal ud at montere to 15" basenheder i min 1992 Fiat Uno ;)
Af JKay
Tak for de gode indlæg. (U)Hyggelig læsning.
Af Otto J
sunebio skrev:

Derfor er det mere religiøst at forsøge at omvende hr. og fru Danmark. Vil man det det, så fint med mig, jeg synes bare det er oplevelsen den enkelte får der er vigtig, så lad hr. og fru DK bruge deres knaster på en ferietur til Mallorca - udtalt med hårdt dansk l ;) - eller på fadderbørn i Afrika i stedet for på en dyr fladskærm. (Jeg vælger selv den dyre skærm og lidt knaster til Afrika for at dulme den dårlige samvittighed.
Jeg forsøger IKKE at omvende "Hr og Fru Danmark". Jeg har det helt fint med at der findes folk der ikke interesserer sig for billedkvalitet. Dét jeg forsøger på er at forbedre folks opfattelse af hvad god billedkvalitet er, så dem der rent faktisk interesserer sig for det, kan få bedre billeder. Jeg mener ikke det er min opgave at afgøre for folk hvornår deres billede er godt nok. Dét min opgave er, det er at levere det bedste jeg kan, og så må folk selv vælge om de vil benytte sig af det eller ej. Jeg vil IKKE pådutte folk at de skal stille sig tilfreds med noget der er "ok", hvis det kunne eller burde have været bedre i forhold til de penge der er investeret, bare fordi det er "godt nok". Derfor er jeg rablende ligeglad med om folk er tilfredse med en V10 inkl. magenta-fejlen, det er slet ikke dét det drejer sig om. Pointen er at fejlen ikke burde være der (hvorfor den da også er blevet rettet), og at man er tilfreds med dét man har, betyder ikke at man ikke ville sætte pris på at det blev endnu bedre.
sunebio skrev: Jeg har i fire år solgt udstyr på deltid i en seriøs hifibutik, og kunne altså ikke få mig selv til at sælge dem dyrt udstyr, når de alligevel ikke kunne høre forskel på det og et fint minianlæg til 4.000 kr. Jeg har så også arbejdet 4 år på deltid i en Fona (ja pyha, den er slem, men man skal jo leve) og hver gang jeg solgte et B&O-anlæg eller Tv, gjort kunderne opmærksomme på, at de fik meget mere lyd og billede for pengene ved at vælge et andet mærke. Men hver eneste gang har de gladeligt betalt en formue for det lækre design (og funktionalitet). Og fred være med det. Jeg gider ikke omvende folk længere, der ikke gider omvendes. Og får jeg selv det lækre udstyr er jeg sådan set glad... Men hver sine egne kæpheste ;)
Jeg tror stadig du pådutter mig nogle kæpheste som ikke er mine, men som er din opfattelse af hvad jeg foretager mig. Jeg synes det er helt fint at der findes discount-produkter til dem der ikke vil eller kan investere i god kvalitet, min mission er ikke at fjerne de dårlige produkter. Min mission er at sørge for at dem der vil have god kvalitet, rent faktisk har dén mulighed. Og så går jeg ud fra at når folk spørger efter det bedste tv i et forum, så er det rent faktisk fordi de interesserer sig for at få det bedste tv. Derfor synes jeg det er unfair at sige at vi bør være mindre kræsne fordi mange andre er det.
Af sunebio
Hej Otto,

Det var nu yakken der skrev om Hr og Fru Danmark, og det mit indlæg om kæpheste og meget andet tog udgangspunkt i. (Intet ondt ment med det, men måske et par prik i siden for at sætte lidt gang i snakken.)

Alt i alt er jeg enig i at dette er et forum for folk der interesserer sig for creme de la crme af fladskærme, men med den åbne, uredigerede debatform der bruges, kan tingene af og til få en smag af Ekstrabladets læserbreve. Der er så at sig et miks af seriøse indlæg og alskens (u)kyndige indlæg, hvilket skaber om ikke forvirring, så i hvert fald rod. Måske skulle man overveje et proforum, eller holde alle pro-indlæg som en del af artiklerne, og så overlade forummet til amatørerne?

For mig eget vedkommende prøvede jeg blot at starte denne tråd for at oplyse lidt om det jeg ved noget om (billeder og hvordan mennesker opfatter dem på et akademisk/videnskabeligt plan) men jeg har fingrerne meget lidt nede i det teknisk/videnskabelige i det daglige. Måske et udspring af min forvirring over den hulter-til-bulter information der sejlede ind i mit lille hoved?

Jeg må sande at mit indledende indlæg udviklede sig til at blive et misk-mask af alt muligt andet på forummet. Altså: ordet er frit, der er ingen redaktør, så man må bruge en del krudt til at få gravet den information frem, man har brug for - på godt og ondt :)

Men tak for en god debat - som jeg nu har åbnet for kan udvikle sig til at handle om forummet form... :s

Mvh Sune
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har så afgjort ikke intentioner om at lave et separat elitært forum for fagfolk teknisk kyndige. Hvem skulle bestemme hvem der hører i den kategori? Vi har vores hovedside, som har faste skribenter tilknyttet, og så er forum ellers frit for alle. Det er vel appelerende at kunne spørge andre med mere viden til råds? De kyndige hører da netop til i forum, så det ikke ender i usaglig miskmask. Man kommer her vel for at få råd fra de der ved mere end én selv.
Af sunebio
Hej yakken, ja det er nok bare mig der gammeldags og tænker tilbage til de 'gode gamle dage' hvor man vik sit hifi og elektronik ind af døren ind gang om måneden. Dette er et forum der har masser af info - og tak for det :D - men det kræver så også lidt sortering førman finder det rigtige. Måske kunne nogle Desing, kommunikation og medie-studerende på ITU tage sig sammen og gøre det lettere at søge/organisere info i Internetfora...