28 jul 2009, 11:54

Når jeg ikke bryder mig om motion compensation, så er det ikke fordi nogle test-billeder eller målinger siger det er forkert at bruge det, men ganske enkelt fordi jeg synes det ser forkert ud.

sunebio skrev:Jeg tror du overvurderer hvor meget jeg lader målingerne afgøre om jeg synes en skærm er god eller ej. Jeg mener målet for hvad vi prøver at opnå er objektivt, men hvilket tv der er tættest på målet er i høj grad subjektivt, fordi intet tv er perfekt. Der er afgjort en række ting i billedet der ikke sådan lige lader sig måle, men som har afgørende indflydelse på billedkvaliteten. Objektivitet drejer sig derfor ikke kun om målinger, men om at vurdere tv'ene ud fra en fast defineret reference, med fast defineret materiale, i stedet for at kigge på noget tilfældigt billedmateriale man ikke kender og forsøge at afgøre om det ser pænt ud eller ej. Jeg roser ikke tv der måler pænt, men som ikke leverer en god billedkvalitet i praksis. Omvendt kan jeg sagtens rose tv der leverer en fornuftig kvalitet i praksis, selv om nogle af målingerne er rædselsfulde. Det gælder eksempelvis Panasonic, der dumper med et brag på visse målinger/tests, men de ting de dumper på er så de mindst afgørende ting, hvor de væsentligste egenskaber til gengæld er ret gode, og derfor er slutresultatet et fornuftigt - om end ikke referenceskabende - billede.
2. Otto, du er så en af dem der ikke skal have en V10'er. Som der står sidst i det afsnit af mit indlæg du citerer, så lægger jeg op til, at det kan være nok så fint med målinger der viser det ene og det andet (objektiv kvalitetsvurdering), men det den enkeltes subjektive oplevelse der skal bestemme, om det er værd at give 4000 kr mere for den ene skærm frem ofr den anden.
Mht. til at lave objektiv måling af video/billedkvalitet*, og bruge det som et mål for, hvordan menneskets visuelle perception kvalitetsbedømmer video og billeder (menneskets 'oplevelse'), så har Frans Kanters i sin ph.d.-afhandling "Towards Object-based Iamge Editing" skrevet et kapitel om testen af 30+ videnskabelige og kommercielle objektive metoder til måling af billedkvalitet, og sammenlignet med en subjektiv vurdering. Undersøgelsen viste at ingen af de objektive metoder gav særligt gode mål for, hvordan den subjektive oplevelse var. Den menneskelige fysiologi i synssystemet (øjet, det visuelle cortex og andre dele af hjernen) og den perceptuelle og psykiske tolkning af det vi ser er så kompleks, at den ikke nemt lader sig måle.
Når jeg ikke bryder mig om motion compensation, så er det ikke fordi nogle test-billeder eller målinger siger det er forkert at bruge det, men ganske enkelt fordi jeg synes det ser forkert ud.
Mvh. Otto