Vi er godt nok på vej ud af et sidespor, men hvis ikke trådstarter nedlægger veto, så synes jeg diskussionen er sjov at følge uanset hvad.
BrianH skrev:Amazonindianerne i Ecuador siger at jorden er FLAD - lige så langt øjet rækker... Og det har de jo så ganske ret i.
Selv den klogeste geograf kan ikke modsige det.
Jo, det tror jeg nu godt han kan. Krumningen på jorden kan observeres af alle, så fremt de ved hvad det er de ser på. De lokale variationer i tærrenet vil typisk være mere dominerende end krumningen på jorden, så blot fordi en flok indianere i en skov ikke ved hvordan man tolker oceanernes forsvinden i horisonten, så betyder det ikke at de har ret i deres hypotese.
Hvis du absolut skal have syn for sagen i enhver henseende, før du tager noget for gode varer, så bliver tilværelsen en noget trist affære. Man sender dig jo ikke en tur i rummet for at vise dig at jorden reel er rund. Hvis alle skulle have lov at gøre sig erfaringerne selv, så kunne vi jo ligeså godt nedlægge alle de videnskabelige tidsskrifter og universiteterne med - og så flytte ud i skoven sammen med indianerne...
Hvis man kategorisk nægter at høre på ekspertudtalelser (og her refererer jeg ikke til denne tråd, men i al almindelighed), så er man udenfor pædagogisk rækkevidde. Det kan ikke med rimelighed forventes, at der sidder 50 fuldstændigt oplyste personer, der på egen krop har gjort sig alle erfaringer omkring alle fladskærme, i et forum klar til at diskutere. Hvis det ikke er tilladt at henvise til eksperters udtalelser, så bliver alt jo subjektivt sludder uden egentlig retning.