Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KuntaKinte
BrianH skrev:
Det handler om at kunne gengive kildematerialet mest korrekt. Og det er så en kendsgerning - og ikke en smagssag - at de bedste plasma klarer denne opgave noget bedre end LCD.
.
Nej, det handler om at lave et tv folk vil købe fordi det har et flot billede... Det andet er bare et modefænomen i diskutionsfora

Hvis du bedst kan li' LCD tv, så køb et LCD tv. Der er sgu' også folk der synes Herregårdsgryde til mikroen er lækkert, at Die Hard 2 er den bedste af de 4 film, at På Slaget 12 er det bedste fest band og Ekstra Bladet er det mest troværdige nyhedsmedie.

Men lad være med at blive fornærmet, fordi folk ikke giver dig medhold i dette.

Næste gang du kigger på Samsungs LED tv, så kig efter den "aura" alt der bevæger sig får.
Af ugp
KuntaKinte skrev:
BrianH skrev:
Det handler om at kunne gengive kildematerialet mest korrekt. Og det er så en kendsgerning - og ikke en smagssag - at de bedste plasma klarer denne opgave noget bedre end LCD.
.
Nej, det handler om at lave et tv folk vil købe fordi det har et flot billede... Det andet er bare et modefænomen i diskutionsfora

Hvis du bedst kan li' LCD tv, så køb et LCD tv. Der er sgu' også folk der synes Herregårdsgryde til mikroen er lækkert, at Die Hard 2 er den bedste af de 4 film, at På Slaget 12 er det bedste fest band og Ekstra Bladet er det mest troværdige nyhedsmedie.

Næste gang du kigger på Samsungs LED tv, så kig efter den "aura" alt der bevæger sig får.
Det er sjovt, det har mit LED ikke, og heller ikke det min ven har. Men nok mig der er blind, eller har du læst én test der siger det, og så er det sådan! Eller måske set et LED der har haft nogle problemer med det, men har også set g10, der kun kan hakke og et v10, hvor DVB-s virker af l***, så de tv skal man ihvertfald ikke købe.

Nu er det ikke sikkert at alle synes et billede der er 100 % naturtro er det pæneste, nogle mennesker vil godt have farve. Så at et tv giver det meste korrekte farver, er ikke lig med at man så skal vælge det.

TT

Jeg ville vælge det Sony, tror bestemt ikke du bliver skuffet, især med det lys du har i stuen.
Af MR.BARCA
ugp skrev:
KuntaKinte skrev:
BrianH skrev: Nej, det handler om at lave et tv folk vil købe fordi det har et flot billede... Det andet er bare et modefænomen i diskutionsfora

Det er sjovt, det har mit LED ikke, og heller ikke det min ven har. Men nok mig der er blind, eller har du læst én test der siger det, og så er det sådan! Eller måske set et LED der har haft nogle problemer med det, men har også set g10, der kun kan hakke og et v10, hvor DVB-s virker af l***, så de tv skal man ihvertfald ikke købe.

Nu er det ikke sikkert at alle synes et billede der er 100 % naturtro er det pæneste, nogle mennesker vil godt have farve. Så at et tv giver det meste korrekte farver, er ikke lig med at man så skal vælge det.

TT

Jeg ville vælge det Sony, tror bestemt ikke du bliver skuffet, især med det lys du har i stuen.
Det er godt du er glad for dit tv det er jo det vigtigste, men det ændrer ikke på det faktum at der findes langt bedre plasma skærme til prisen som også kan give dig pang farver hvis man foretrækker det.
Af lennon
BrianH skrev:
MR.BARCA skrev:
BrianH skrev: Nej, det handler om at lave et tv folk vil købe fordi det har et flot billede... Det andet er bare et modefænomen i diskutionsfora
Hold fast en omgang vrøvl, du kan ikke sammenligne et tv i en butik da de 99% af gangene er indstillet forkert, og pang farverne på LCD fjerner detaljerne i billedet da de overstråler alt. Hvis man ser en film først på en god LCD og bagefter ser den på en god plasma vil man opdage hvor mange detaljer i filmen man gik glip af pga. af LCD'ens unaturlige farver og overdrevne skarphed.

Jeg ved det godt... det er den tale der går igen og igen i forumet. Selv dem der aldrig har set skærmene udstillet fortæller at de er forkert indstillet - for det har de læst her, og så lyder man så klog når man gentager det som var det ens egen opdagelse.

Jeg har i øvrigt aldrig sagt hvad der var bedst af LCD og plasma, kun sagt at Sonys LED var flottere end Pioneer, og at det er flokmentalitet i internetfora der (ligesom alle andre religiøse bevægelser) fører plasma frem for tiden.
Nu er det jo ikke kun brugerne i fora,der postulerer at de bedste plasma har den bedste billedkvalitet, og at Pio500 er markedets bedste TV, når vi snakker billedgengivelse.Det er jo mere eller mindre samtlige seriøse testsites. Og ikke mindst sitet vi er på . Og jeg mener personligt at folk som Rasmus Larsen og feks OttoAV er lidt mere kompetente end gennemsnittet m? Men det er da muligt at de har nogle LCD på Nolsø eller i SMS centeret som er ekstraordinære . . ? ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For en god ordens skyld, så skal det lige nævnes, at det naturligvis ikke kun er LCD-TV, der er forkert indstillede, men også plasma TV. 99.9% af alle TV har ualmindelig godt af at blive kalibreret - nogle vinder blot mere end andre. Historisk set så er det dog LCD-TV'ene, der har de dårligste indstillinger fra fabrikkens side, hvorfor mange LCD-ejere ville få meget mere ud af TV'et hvis de får det indstillet korrekt.

Det er helt fint hvis man foretrækker pangfarver og kunstig skarphed, og det kan naturligvis ikke diskuteres i objektive termer, men et korrekt billede er meget veldefineret. Det kan man måle sig frem til vha. måleudstyr og justere sig ind på vha. håndtagene i TV'ets menu. Men det er jo ikke ensbetydende med, at enkeltpersonerne opfatter dét som det flotteste. Hver sin smag. Jeg har dog ikke hørt om nogen endnu, der har ytret af pangfarverne var bedre end en korrekt kalibreret indstilling...
Af KasperNielsen
Jeg er godt klar over at jeg selv er skyld i at denne tråd ender i endnu en krig mellem lcd og plasma tilhænger.

Jeg havde nu håbet at der ville komme lidt flere kommentar til om jeg skal holde mig fast på Sony´s 46Z4500 eller hvilket plasma jeg bør vælge i samme prisklasse.

Bemærkningen om at jeg skal leve for nedrullede gardiner taler helt klart for at 46Z4500 bliver valget.

Er det korrekt at genskin ikke er så stort et problem på Sony´s Z4500 som på W5500 ?
Af cableguy
For en god ordens skyld, så skal det lige nævnes, at plasma også har sine problemer at slås med, fx dithering, fosforslør m.m. - Hverken lcd eller plasma er fejlfrie - de har begge deres styrker/svagheder.
Men Kasper, den nye 9000-serie fra Philips er også en mulighed.
Af kje
Hej Kasper jeg stod også med samme problem, gik ind i Fona og stod og kikkede på sony w5500 og panasonic 42g10 og både min datter og konen inc. mig selv kunne ikke rigtig se forskel, min fætter som har været radiomekaniker i over 30 år siger plasma pga billed kvalitet, min kammerat som bruger meget tid på tv/teknik, har haft mange en del forskellige tv endte med plasma fra panasonic , det var noget med at han ikke kunne følge bolden på lcd da han ser meget sport, jeg købte også et panasonic 42 g10 i panasonic center de var nemlig 1600kr. billigere end fona og har bestemt ikke fortrudt håber du kan bruge det til noget.

mvh
kje
Af xcardman
Der er jo snart skrevet 1000 tråde om dette. Begge teknologier kan efterhånden vise et godt billede. Men jeg foretrækker et plasma billede, fordi det kan bedre vise et nogenlunde korrekt billede. Men det kræver en topmodel som mit pioneer 500M. Edge led og led med local dimming er blevet bedre, og glæder mig til at se samsungs nye 9 serie.
Men glem alt om de tv uden led baggrundsbelysning, så køber man et plasma tv. De viser alså et langt bedre billede, i den prisklasse.
kvalitet koster nogle penge. Hvis man ikke har råd så spare op til noget godt.
Af TvHomer
Bare for nysgerrigehdens skyld, hvilken butik er det så, der har et 50 tommer pioneer til at stå?
Af ugp
yakken skrev:For en god ordens skyld, så skal det lige nævnes, at det naturligvis ikke kun er LCD-TV, der er forkert indstillede, men også plasma TV. 99.9% af alle TV har ualmindelig godt af at blive kalibreret - nogle vinder blot mere end andre. Historisk set så er det dog LCD-TV'ene, der har de dårligste indstillinger fra fabrikkens side, hvorfor mange LCD-ejere ville få meget mere ud af TV'et hvis de får det indstillet korrekt.

Det er helt fint hvis man foretrækker pangfarver og kunstig skarphed, og det kan naturligvis ikke diskuteres i objektive termer, men et korrekt billede er meget veldefineret. Det kan man måle sig frem til vha. måleudstyr og justere sig ind på vha. håndtagene i TV'ets menu. Men det er jo ikke ensbetydende med, at enkeltpersonerne opfatter dét som det flotteste. Hver sin smag. Jeg har dog ikke hørt om nogen endnu, der har ytret af pangfarverne var bedre end en korrekt kalibreret indstilling...
Det må man da godt nok også håbe, hvis man skal betale 2800 for et ordentligt kalibreret TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får det til at lyde som en vanvittig udgift. Ja, hvis du har købt et elendigt TV til 4.000 kr., så er 2800 kr. en ret stor procentvis merudgift, men i dét tilfælde vil du nok heller ikke vinde så meget, da TV'et med stor sandsynlighed er for dårligt i det hele taget.

Du kan jo også vælge at gøre tingene selv vha. enten kalibrerings DVD/BluRay eller en kalibrator. Så slipper du lidt billigere om end det stiller større krav til dig.

Du ville dog typisk vinde mere ved at købe et lidt billigere TV og få det kalibreret korrekt, end ved at købe en eks. 2800 kr. dyrere TV og ikke få det kalibreret (igen med det forbehold at det billige TV ikke må være bundelendigt i forvejen...). Der kan være visse modeller, hvor justeringsmulighederne simplethen ikke er gode nok til at det kan betale sig at kalibrere, men langt de fleste nyere TV har nok håndtag at hive i - om ikke andet, så i deres servicemenu.

Jeg har fuld forståelse for, at ikke alle har 2800 kr. liggende i overskud, men når du først bevæger dig ind i den video- og audiofile verden, så er det noget man finder penge til fordi det hører til det færdige setup. Man behøver dog ikke være videofil for at sætte pris på et korrekt billede - så langt fra!
Af xcardman
ugp

otto har jo netop et tilbud på 2300. Det er jo ikke så galt hvis man giver 12000 eller mere for et lcd tv.

Et lcd skal også kalibreres. Det er alså ikke kun plasma som mange lcd køber bliver ved med at påstå.
Men det kommer vel fordi vi er mange som giver 18000-20000 kr for et plasma tv. Så vil man jo også gerne have det bedste ud af det.
men et rigtig godt lcd/led koster jo meget mere i 50 tommer eller mere.