Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af joachimnb
Hvad er forskellen på PANASONIC TXP50X10Y og Panasonic G10? Nogle steder hedder de X, andre steder C. Forvirret :).
Af Kief
joachimnb skrev:Hvad er forskellen på PANASONIC TXP50X10Y og Panasonic G10? Nogle steder hedder de X, andre steder C. Forvirret :).
C er den billigste udgave. X er den lidt bedre.

G10 har fuld HD, neo-Pdp panel (bedre sort, mindre strøm). G10 er uden tvivl et bedre tv men også dyrere og med blæsere.. (selv om de vist ikke skulle sige det store)
Af steen_c
kære joakim b

hvis jeg var dig ville jeg passe på med at lytte til alle de råd du får her, hvis du køber en fladskærm i tyskland, kan du IKKE aflevere den til reparation her, den skal sendes til forhandleren, det vil sige Tyskland. Pixelfejls garanti fra Samsung gælder heller ikke, gælder kun nordiske modeller.

Samsungs europæiske modeller er ikke boxer godkendt. en boxer godkendelse kræver at tvet kan modtage digitale signaler, i mpeg2 og mpeg 4 i danmark.
Dette er ikke uvæsentlig da der er forskellige mpeg4 standarder, tyskland kører med et andet mpeg4 system end danmark gør. det vil sige at det tyske fjernsyn kan gå i sort i 2012, pga at mpeg4 tuneren, er bygget til det tyske markede, det er ikke noget problem nu, da vi køre med mpeg2 nu.
jeg vil bare tænke mig rigtigt godt om, før du køber i tyskland.

det du sparer, kan blive ædt op af ulemper. hvis tuneren ikke virker i 2012. så skal du have en boxer godkendt boks, i mpeg4, den koster 1800 kr. hvis tvet går i stykker, skal du sende den til tyskland. da samsung i danmark ikke vil røre den, fordi det er en europæisk model. og de forhandlere som kief, har talt med, er enten uviden omkring det her, ellers burde de skamme sig.

bare et godt råd.

"Der er ingen forskel og tv'et kan du indlevere til rep i DK (og du har stadig 2 års reklamationsret ifølge EU-lovgivning) " dette er et citat fra brugeren kief. jeg har et spørgsmål til kief. hvor skal man aflevere fjernsynet til rep. I Fona ?? , Elgiganten ???, Expert ???. hvor ???. der er ingen af de ovennævnte, eller andre, der vil tage imod en tysk model, købt i tyskland.
Af Hjarsen
Bakker Steen op..

Køb dit TV i Danmark. (:
Af lennon
Jeg ville - med nævnte behov - helt klart gå efter Panasonic !
MHT køb i feks Tyskland, - handler det selvfølgeligt om pris contra tryghed. Du kan altså ikke købe et TV i Tyskland som IKKE kan anvendes i DK. I værste fald skal du bare have en ekstern box imellem( -som flere af os alligevel foretrækker).Har du feks sat Tv er det fløjtende ligegyldigt hvilken tuner som sidder i TV´et ! Og mht garantirep. er der flere af de seriøse Tyske netbutikker som er meget behjælpelige mht håndtering og forsendelse osv. Men det er som sagt op til din egen pengepung og temperement . .
Af Kief
steen_c skrev:kære joakim b

hvis jeg var dig ville jeg passe på med at lytte til alle de råd du får her, hvis du køber en fladskærm i tyskland, kan du IKKE aflevere den til reparation her, den skal sendes til forhandleren, det vil sige Tyskland. Pixelfejls garanti fra Samsung gælder heller ikke, gælder kun nordiske modeller.

Samsungs europæiske modeller er ikke boxer godkendt. en boxer godkendelse kræver at tvet kan modtage digitale signaler, i mpeg2 og mpeg 4 i danmark.
Dette er ikke uvæsentlig da der er forskellige mpeg4 standarder, tyskland kører med et andet mpeg4 system end danmark gør. det vil sige at det tyske fjernsyn kan gå i sort i 2012, pga at mpeg4 tuneren, er bygget til det tyske markede, det er ikke noget problem nu, da vi køre med mpeg2 nu.
jeg vil bare tænke mig rigtigt godt om, før du køber i tyskland.

det du sparer, kan blive ædt op af ulemper. hvis tuneren ikke virker i 2012. så skal du have en boxer godkendt boks, i mpeg4, den koster 1800 kr. hvis tvet går i stykker, skal du sende den til tyskland. da samsung i danmark ikke vil røre den, fordi det er en europæisk model. og de forhandlere som kief, har talt med, er enten uviden omkring det her, ellers burde de skamme sig.

bare et godt råd.

"Der er ingen forskel og tv'et kan du indlevere til rep i DK (og du har stadig 2 års reklamationsret ifølge EU-lovgivning) " dette er et citat fra brugeren kief. jeg har et spørgsmål til kief. hvor skal man aflevere fjernsynet til rep. I Fona ?? , Elgiganten ???, Expert ???. hvor ???. der er ingen af de ovennævnte, eller andre, der vil tage imod en tysk model, købt i tyskland.
Tro ikke jeg sidder her og anbefaler ting uden at have det fornødne grundlag. Jeg har naturligvis fuld "opbakning" for mine argumenter. Eksempelvis følgende mail fra Samsung DK:

Hej, hvis TV'et er købt I Tyskland, og SELV taget med til Danmark, så har du muligheden for at (hvis noget går galt, altså) indlevere TV'et til Inforcare, men vi kommer ikke ud på addressen.

Med venlig hilsen

Samsung Support
Tel.: 70 70 19 70 (alle opkald til nationaltakst)
Hjemmeside: www.samsung.dk-
Derudover ved jeg godt MPEG4 standarden er forskellig men har snakket med folk i branchen som nævner problemet som det samme som Y2K "frygten". Der var også "skræmmekampagne" om at en tysk DVB-C med MPEG 4 virkede i DK og at så kunne du ikke se undertekster osv, men altsammen er blevet skudt ned...

En helt anden ting er at den relativ store besparelse som du kan få via Tyskland og "din frygt for pixelgaranti" kan nogle af pengene bruges på eksempelvis en udvidet SECURATOR forsikring (999 kr for 4 år) som dækker alle fejl (undtagen selvforskyldte) - på den måde er du sikker på at du de næste 4 år aldrig skal snakke med Samsung DK, forhandleren i Tyskland eller Infocare for den sags skyld.

(og den forsikring dækker også selv om der stadig er reklamationsret fra producentens side)
Af Alowan
Jeg har selv købt samsung 40b6000 i Danmark til 10500,- og må sige at jeg er meget tilfreds med kvaliteten på billedet (analog signalet er ikke super, men har endnu ikke set et 40' hvor det er). Mht. lyden syntes jeg den er acceptabel for et fladskærms tv og jeg har det pt. fint med den sådan som den er (køber dog nok senere et surround sound anlæg).

Det eneste jeg er i tvivl om mht. tvet er det jeg har skrevet i en anden tråd omkring b6000 vs b6050 (6050 er den danske, og 6000 den europæiske), hvilket også er relevant iht. denne tråd hvor der bliver skrevet om køb fra tyskland (vil jeg dog fraråde).

Jeg har købt mit tv i sidste uge fra lcdplanet.dk, der har en fysisk butik i København, og jeg kan se på deres hjemmeside at prisen allerede er faldet til ca 10000,- så siden er måske værd at chekke ud.

Edit:
Efter lidt kig på bl.a. boxers hjemmeside opdagede jeg at ingen af de nye samsung led tv pt. er boxer godkendt, men at b6000 modellen i hvert fald har:

DVB-T/C MPEG4 JA
DVB-T (MPEG2) JA
DVB-C (MPEG2) JA
DVB-T (MPEG4) JA
DVB-C (MPEG4) JA

Hvorved jeg, uden nogen videre erfaring el., ville tro at det kunne modtage signalet anno 2012, men ret mig hvis jeg tager fejl..?

Fra Boxers hjemmeside:
MPEG2 og MPEG4 er tekniske betegnelser for, hvilke standarder man komprimerer (eller pakker) tv-signalet med undervejs fra mast til modtager. MPEG2 standarden betyder at man kan sende 4-5 tv-kanaler ud på samme plads som én analog tv-kanal. MPEG4 standarden er en nyere og videre udviklet standard, med hvilken man kan sende 9-10 tv-kanaler på samme plads som man indtil 31. oktober 2009, sender én analog tv-kanal på. MPEG4 er enkelt sagt dobbelt så effektiv som MPEG2, hvor sidstnævnte er en forældet teknologi. MPEG4 rulles netop nu ud i en lang række europæiske lande.

DR og TV2 udsender sine primære tv-kanaler digitalt i MPEG2 standarden. DR1, DR2 og TV2 vil man kunne modtage med en MPEG2 digital modtager frem til 2012, hvorefter disse også overgår til MPEG4 standarden. Udvidelsen af tv-sendenettet fra 1. november næste år sker imidlertid på basis af MPEG4-teknologien, som MPEG2-modtagere ikke kan håndtere. MPEG4-modtagere kan derimod sagtens håndtere MPEG2-signalerne. Når nettet næste år udvides med Boxers 29 tv-kanaler samt nye tv-kanaler fra DR samt DR Update, som vil blive flyttet til den nye del af nettet, vil disse tv-kanaler blive udsendt i MPEG4-standarden. MPEG2 udstyr vil således kun kunne modtage DR1, DR2 og TV2 og kun frem til 2012. Vil man have mere ud af sit TV, skal man have MPEG4 udstyr.

I de næste mange år vil MPEG4 standarden være den herskende standard i Danmark. Både DR, TV2 og Boxer vil benytte MPEG4. Alt udstyr, der er solgt frem til nu, er MPEG2 og kan således ikke modtage de nye udbud af tv-kanaler.

MPEG står for Motion Picture Expert Group, og er en arbejdsgruppe der har udviklet de standarder, der benyttes til at komprimere digitale lyd- og video-signaler. Arbejdsgruppen har standardiseret komprimeringsformater som Mpeg-1, Mpeg-2, Mpeg-4 m fl.
Af Kief
Jeg modtager snart mit tyske 46B7000 og der skal jeg nok teste digital tuneren, både med alm digital og MPEG4. Jeg har fuldpakke og kan derfor modtage eksempelvis TV2 Sport HD og det burde jeg ikke kunne modtage hvis "frygten" for tyske tv er berettiget.

Skal siges at jeg sparede omkring 3000 kr på mit tv og har derefter tilkøbt forsikring hos Securator for 1000 kr. I alt har jeg altså en besparelse på 2000 kr og derudover er jeg fuldt sikret for fejl 4 år i stedet for Samsungs 2 år.

Går tv'et i stykker eller har pixelfejl, så ringer jeg til Securator. De afhenter tv'et, giver mig et reservetv og fikser det så for mig.

Alt sammen uden at gå igennem hverken den tyske forhandler eller Samsung for den sags skyld.

Bemærk at på det danske tv har du altså kun et halvt år garanti og derefter reklamationsret - jeg har i alt 4 års garanti

Hvis altså tv'et fungerer fuldstændigt som det danske/nordiske tv, så har jeg ikke bare sparet penge men er også langt bedre stillet end hvis jeg havde købt det igennem en dansk forhandler.

Jeg skal nok komme med mine erfaringer herinde...
Af joachimnb
Ville sætte pris på hvis du skrev dine erfaringer herinde i hvert fald :). Der går nok også lige en måned eller to før tv'et skal stå i stuen. Der er nemlig ved at blive lavet om, men det er jo altid rart at overveje et køb inden og høre lidt erfaringer, så man ikke har foretaget et dumt impulskøb. Det går dog så hurtigt at der sagtens kan nå og ske ting og sager med tv og diverse tilbud i den periode, men nu må vi se det an :).
Af steen_c
kære kief.

med hensyn til at tegne en forsikring på produkterne, er jeg enig med dig i at det er en god ting. det kan du også hos en dansk forhandler, den vare i fem år, istedet for 4 år. med afhentning og lånetv.

med hensyn til mpeg4. der tillader jeg mig at være uenig, med hensyn til at det skulle være en skræmmekampagne, har oplevet de første 2, hvor cadcam modulerne ikke virkede til yousee. og den tyske mpeg4 er stadig forskellig fra den danske, blandt andet lyden.

med hensyn til samsung og infocare, det er nok rigtigt at du kan aflevere dit fjernsyn til rep. der, men det der sker, er dit fjernsyn kommer bagest i køen, da de priotere de danske tv først. og du har ingen klage muligheder, da dit produkt er købt i udlandet.

jeg mener stadig at jeg vil købe en dansk/ nordisk model i danmark. enten i butik eller på net. men vil sikre mig at det er en nordisk model.
alle samsungs nordiske modeller er boxer godkendt, det er fordi boxer ikke har været hurtig nok til at opdatere, deres hjemmeside.