Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MacDuster
Jeg kan desværre ikke gøre for det, men jeg har til en vis grad svært ved at ignorere at diverse medier i større og større omfang laver grammatikfejl! Fejlen ligger i, at I tilsyneladende blæser på alt hvad der hedder regler for sammensatte ord! I deler, her på flatpanels.dk, konsekvent alle sammensatte ord i to, og det er en stor fejl i hh. til danske grammatikregler!

Det er storslået læsning man bliver præsenteret for, men jeg fatter ikke at I laver denne fejl... I denne branche er der, for at nævne et andet eksempel, bunkevis af forkortelser, og de skal altså sættes sammen med bindestreg!
Jeg vil bare gøre opmærksom på det, for det er lettere træls at sidde og læse, når man er bevidst om det, hver gang man løber ind i sådanne fejl.
Af Kief
Nu er de folk som skriver herinde ikke journalister, ved ikke præcis hvad Rasmus er :) men han bruger vel sin tid for vores skyld og dermed kan man ikke forlange det store..

Vi skal vel bare være glade for nogen gider at skrive kvalificeret om de nye tv, istedet for vi skal leve med Ekstrabladets meget tvivlsomme anmeldeser m.v.

At du åbenbart har et sprogsyn som ligger ud over det sædvanlige bør ikke være noget som interesserer os synderlig, da jeg er sikker på de fleste herinde sagtens kan leve med grammatik fejl, tastefejl og andre bøffer...

Meld dig dog ind I en dansk forening i stedet :)

Ovenstående er skrevet velvidende at der med garanti mangler et hav af kommaer og ikke nødvendigvis følger alle grammatiske regler
Brugeravatar
Af truehorses
Den tekniske del må i dette forum, nødvendigvis have 1. prioritet!

Det er alt rigeligt at skulle holde trit med udviklingen på det elektroniske marked, som er vores primære hobby herinde.

Skulla man, ifald man skulle være blandt de mange danskere, som uheldigvis lider af ordblindhed i mere eller mindre alvorlig grad, lade sig afskære fra at deltage i et sådant forum. Måske endda vedkommende kunne bidrage positivt med konstruktiv assistance til en ven ( dig måske ) i nøden.

Om det hedder mayonaise eller majonæse ( ny retskrivning ) er jeg ret ligeglad med, bare det ligger ovenpå rullepølsen, hvor det hører hjemme. :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du er velkommen til at foreslå rettelserne i vores fora for kommentarer til hver enkelt anmeldelse. For mit eget vedkommende skriver jeg primært på engelsk i det daglige, hvorfor sammensatte ord måske ikke ligger så naturligt i hånden mere.

Hvis du tænker på kommasætning, så er det desværre en medfødt fejl fra min side. Det er ikke noget der undervises i på ingeniørskolerne...

Edit: Du er også velkommen til at komme med konkrete eksempler (og også lige tilføje den korrekte skrivemåde), så vi husker det til næste gang. Det er naturligvis i alles interesse at sproget er korrekt. Vi tager det bestemt ikke ilde op.
Af MacDuster
Kommafejl er jeg helt ligeglad med, det er heller ikke noget jeg er en ørn til. Det eneste er de sammensatte ord, der bliver skrevet sepereret.

Jeg vil også lige sige at det slet ikke er et angreb eller noget lign. - jeg er stor fan af flatpanels.dk og sproget er rigtig godt skrevet og stavefejl ser man for eksempel aldrig! Men nu er sproget dansk, så det er vel ikke uretfærdigt at sætte spørgsmålstegn ved at man ikke skriver grammatisk korrekt?

Eksempler er der masser af, som sagt gør I det desværre konsekvent, så jeg kan tage jeres seneste artikel: http://flatpanels.dk/nyhed.php?subactio ... 1241780726

200Hz teknologi skal skrives 200Hz-teknologi

Z4500 serien skal skrives Z4500-serien

W5500 serien skal skrives W5500-serien

”Draw the Line” designkonceptet skal skrives ”Draw the Line”-designkonceptet

Fire eksempler fra de første ni linjer.
Du siger det selv: det skyldes de engelske regler hvor man ikke sætter ordene sammen. Så det er jo meget logisk, og derfor bebrejder jeg det heller ikke nogen, men vil bare gøre opmærksom på det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg kan godt se hvad du mener. Jeg har rettet for det den nævnte artikel, men hvis det er en generel fejl - som du jo selv skriver det er, og som jeg bestemt ikke betvivler - så er det jo galt i et utal af nyheder og anmeldelser.

Jeg kan kun opfordre dig til, at smide en kommentar når du støder på det i nyhederne (disse har separate kommentarfelter), så bliver Rasmus mindet om det hver gang den er gal. Til sidst lærer vi det vel, så det sidder på rygraden... Jeg har givet dine råd videre til Rasmus, så skal vi forsøge at stramme op. 8)

Problemet er jo netop, at vi har søstersiden flatpanelsHD.com kørende, som er engelsk. Rasmus får de fleste pressemeddelelser ind på engelsk, hvorfor dotcom-domænets nyheder kan skrives direkte af. Når oversættelsen så kommer til den danske version, så er det ret nemt at lave disse fejl. Jeg siger ikke, at det er i orden, men forsøger blot at forklare, at der er en grund. Vi er slemme til, at droppe korrekturlæsningen, og blot antage at alt er skrevet korrekt. Af samme grund, så sætter vi pris på jeres kritik - der er absolut ingen sure miner!