Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhca
Jeg skal nok skrive herinde, hvis jeg finder ud af noget med hyletonen.
Men hvis jeg skal ombytte skærmen, så ved jeg ikke, om jeg kan nå det i januar.

Ang. gaming, så bemærkede jeg ingen problemer med input lag, da jeg spillede Need For Speed Undercover.
Det er mit indtryk at de moderne 22" skærme er hurtigere end de nuværende 24", men jeg er ikke 100% sikker.
Af Baobab
Det her svarede komplett.dk da jeg spurgte om hvorvidt jeg selv hang på aben hvis der var hyletone problemer:
altså den slags fejl ved jeg eizo selv retter hvis det skulle være tilfældet, og så retter man bare henvendelse til dem og så klarer de resten, man kan også vælge at få pengene tilbage hvis man sender produktet tilbage som nyt til os..--
Med venlig hilsen
Robert, Komplett.dk
Så jeg tager den, weee :)

Tak for din hjælp, endelig er jeg sikker på at jeg har fundet en god skærm! Der var ellers et stykke tid hvor jeg bare følte mig mere og mere forvirret jo mere jeg læste :)

En sidste ting: Ku du sende mig et vilkårligt dokument eller to hvor du oplever hyletonen? Så kan jeg så snart jeg modtager skærmen prøve om der er noget galt der, og så sende den retur hvis det er tilfældet. tak!
mail: [email protected]
Af mhca
Har sendt en mail :-)

Pøjpøj med skærmen.
Af mhca
Hej.
Jeg fik svar fra Eizo pr. mail igår efter at have anvendt deres online formular.

Hi Martin,

It is quite common that LCD-monitors gives some kind of high pitched tone from the inverter board. The inverter board is distributing the high voltage to the back light inside the LCD-panel. The voltage is around 1500 V but will change depending on the bright level. At the inverter board there are some transformers. Those transformers produces this high voltage and are delivering different levels depending on the input frequency. Because of this is the sound, tone from the monitor changed depending on the brightness.
This frequency should not change depending on the video that are delivered to the monitor, so the sound should not change if the picture is zoomed. If you how ever has got the "Bright Regulator" enabled and the luminance from the screen is reflected in to the small window at the front bezel(the bright regulator eye) it will affect the brightness. Than is the frequency at the inverter board changed and the tone also changed.
If you try to disable the bright regulator and then zooming a picture you may hear if the sound will change or not. Then you at least can confirm if the sound is caused by the inverter board.

I have no experience of this kind of changing sound depending on the video at the screen and can of course not verify if it is a fault covered by the warranty or not. It is hard to say if your monitor has got any fault without checking it. But if you would like us to check it, are you welcome to ship it to us for investigation.
If we will confirm that the monitor has got a fault that are covered by the warranty will it of course be repaired or replaced out of cost for you.

Before sending it to us we recommend you to send us a service request through a online form at our home page:

http://www.eizo.dk/eizo/smpage.fwx?smla ... &page=1778

hvorefter jeg testede lidt ekstra og svarede endnu engang, i håb om at han bedre kunne vurdere mit problem.

Thanks a lot for your thorough answer.

I just tested my monitor again, both with and without the brightness regulator enabled.
The brightness does not affect the tone, except that the loudness of the tone might be a little higher at 100% brightness than at 0%.
So with a constant picture and only the brightness being changed, the tone does not change. But if I change the zooming level in the text document, the frequency of the noise changes and the loudness changes slightly at the same time.

If I view the text document and change the text colour from black to white (invisible so only the white pages are visible) the sound disappears, and it reappears if I change the text to black again, even though this would result in a less bright picture.
If I select all the text, such that it has a dark frame around it, the sound disappears too.

To me this does not seem like either higher or lower brightness triggers or affects the sound. My experience it that it usually only appears when a relative large amount of dark text appears on a bright background.

Does it from this description sound to you like the sound is caused by the inverter board?
I would of course prefer not to send in my monitor if this problem is not covered by the warranty or cannot be fixed, but I am still very annoyed by the sound, so if this description helps you better identify a possible cause for the sound, it would really be best. (Also my worries are that your service center has too much ambient noise and it therefore will be difficult to test the monitor at your place if you are not certain what causes the sound.)

I have talked to another user who have ordered the same monitor and he will test his monitor for the sound too.

I hope to hear from you again.

Så nu er jeg spændt på, hvad jeg får at vide fra dem, og også fra dig Baobob.

Mvh. Martin
Af Baobab
Nu har jeg så skærmen - den er virkelig lækker, og siger ikke en lyd. Langt mere lydsvag end nogen skærm jeg har oplevet før, selv af andre 24", herligt!
Så det må være en defekt ved din skærm. Har åbnet flere forskellige dokumenter, både det du sendte mig og andre med 25+ tætskrevne sider. Der er ingen hyletone, selv med øret helt oppe ved skærmen.

Den virker rigtig god, let at indstille og brightregulatoren virker også som en rigtig god ting imod skærmøjne.
Har du indstillet den på nogen specielt optimal måde i menuen?

Held og lykke med reklamationen :)
Af mhca
Tak for dit svar Baobob.

Jeg har ikke indstillet den specielt optimalt.
Brugte i starten bare sRGB, men har dog nu en custom profil, der minder en del om den.

Jeg vil se på måske at gøre noget ved min skærm, nok først engang i februar efter skitur, hvor jeg har bedre tid.
Af mhca
Øv øv øv.

Som jeg skrev i en anden tråd om Eizo support, så modtog jeg en replacement monitor fra Eizo, som desværre havde præcist samme problem. Det var ellers rigtig god service fra Eizo's side, men løste desværre ikke mit problem.

Da jeg returnerede den igen (havde stadig min oprindelige skærm), vedlagde jeg en udførlig beskrivelse af problemet og vejledning til nemmest at fremprovokere en tydelige summen/hyletone.
Det drejede sig blandt andet om et screenshot af et Word-dokument og også selve Word-dokumentet:
http://mhca.homepage.dk/eizo.doc
http://mhca.homepage.dk/eizo.png
PNG-billedet skal ses uskaleret for at medføre hyletonen.

Jeg fik svar i går fra deres support manager, som havde testet skærmen. Han svarede:
I have checked and used the SWAP-monitor that you resent to us, but are not able to hear any noise from in my office.

I did however check it after closing the door to my office and with the specific word document, eizo.doc as at your home page. Then if I placed my head with my ear near the upper ventilation holes at the monitor I could hear the buzzing sound. I could also recognize that it changed depending on type of picture at the screen. It was easier to observe with the eizo.doc document at the screen than with other pictures. My younger colleague did actually observe the sound already at 1 meter distance behind the monitor but in front of the monitor didn’t her either observe it. We have however got some equipments with fans at our service department, but when the door is closed to my office do I think that the background sound is at a normal office level.

I have also checked some other S2401W and can confirm that they have exactly the same symptom. The sound is easier to observe with the eizo.doc document than with other pictures, and the level is similar to the unit we received back from you. I can also confirm that this kind of sound not is anything abnormal in LCD-monitors.

I do actually think that you have to accept that you not will find any LCD-monitor that are totally free from sounds like this but I still have some things that might have influence on this type of sound. We might have discussed this already, but I would like to you to check those things.

Is your monitor connected to a grounded power source?

Is your monitor and computer connected to the same grounded power source?

If the monitor and or computer not are correctly grounded or not grounded at the same ground level can this type of symptom get worse. There for please check those points.
Så desværre har han observeret lyden på alle de S2401W modeller, som de har stående, omend ikke så markant. Jeg kan ellers høre pivetonen fra 3-4 meters afstand, hvis jeg ikke har baggrundsstøj.

Jeg har ikke jord i mine stik-kontakter, men har forsøgt at jorde skærmen til radiatoren og også blot at forbinde de to strømstiks jord, og det påvirkede ikke lyden.

Han skriver også
I do actually think that you have to accept that you not will find any LCD-monitor that are totally free from sounds like this...
Skal jeg blot acceptere, at disse skærme har denne lyd? Jeg tør ikke købe en Samsung, for den summede konstant.

Jeg spurgte også i den foregående mail, om det var muligt at betale 100 kr. ekstra (prisforskellen på deres side) for at få en S2402W, hvis den ikke havde det samme problem. Er det umuligt at få trumfet igennem?
Jeg synes, at det er lidt trist at skulle acceptere denne fejl, da jeg havde håbet at have skærmen i flere år, og jeg frygter at jeg i sidste ende må skifte den ud, fordi det generer for meget ved rapport-skrivning o.l.
Jeg ved ikke, hvor grænsen går for hvad de vil tilbyde... det er trodsalt dyrt for dem at sende en skærm.

Hvad synes I, at jeg skal gøre? De har været rigtigt flinke indtil videre. Jeg har bare svært ved at tydeliggøre fejlen endnu mere for dem.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en trist situation at stå i. Støj fra elektronik opfattes desværre meget forskelligt og hvad der er utåleligt for nogen er måske ikke hørbart for andre. Min kone og jeg har eksempelvis meget forskellig følsomhed (læs: hun hører ringere ;) ). Dette gør det også ret svært at forklare en sådan fejl overfor service-personale, idet de måske ikke selv er i stand til at høre en hyletone og derfor opfatte problemet. Hvis man var pedantisk, så skulle man nok insistere på at der rent faktisk blev målt på problemet, for en IEC-711 mikrofon (dvs. et kunstigt øre fra Brüel & Kjær) kan med garanti udmåle både frekvensgang og lydstyrke af støjen. Jeg tvivler dog på, at et servicecenter for monitors har adgang til sådant udstyr.

Det kan dog godt lade sig gøre at få en skærm der ikke siger noget. Jeg har haft både Dell 2407WFP og 2408WFP stående og ingen af disse sagde så meget som et pip/brum uanset hvad lysstyrken var sat til.
Af mhca
Hvis jeg nu var stædig og faktisk fik foretaget en sådan måling, ville du så mene, at det kunne hjælpe min situation?
Der er jo ikke ligefrem nogle deciderede regler for hvor meget sådan en skærm må sige, ligesom der er en standard for pixelfejl osv. Eller tager jeg fejl?

Jeg er civilingeniør-studerende på DTU, og jeg ville nok godt kunne låne noget måleudstyr, hvis jeg virkeligt gad.

Jeg er fuldstændig enig i, at vi opfatter støj meget forskelligt. Jeg har ikke fået mine forældre til at lytte (ens hørelse forringes nemlig med alderen i de høje frekvenser), men både min kæreste og en af mine kammerater, der ellers ikke er så sart over for støj, kan begge tydeligt høre lyden, også på afstand.

Mit problem er også, at selvom jeg har fået besked om, at samtlige af deres S2401W skærme har denne tone i samme grad, så vil jeg have det en anelse dårligt med at forsøge at sælge skærmen i et forsøg på at anskaffe mig en anden.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror desværre ikke, at Eizo tager sagen videre for at reducere støjgener blot fordi du dokumenterer at lyden eksisterer. Hvis de var interesserede i at rette alle deres modeller, så havde de nok været lidt mere ivrige efter at inddrage hovedkontoret eller videresende din henvendelse.

Jeg arbejder selv i høreapparatsindustrien og har lidt erfaringer med både støjmåling, måling af høretab og selve måleudstyret. På DTU vil du nok kunne få foretaget en måling i et lyddødt rum på Ørsted instituttet. Jeg er ikke sikker på at det bærbare støjmålingsudstyr giver dig andet end en vægtet dB måling, hvilket gør det umuligt at påvise frekvensgangen.

Spørgmålet er dog stadig om det er besværet værd.
Af Niemi
Det er trist at høre.

Jeg har lige måttet sende en HP LP2475 tilbage af samme årsag. Før det var det en Hazro HZ30W der skulle hele turen tilbage til Englang - samme årsag.

Min kammerats Zepto fjernesyn hyler også en hel del.

Hvad sker der? Jeg har et par halvgamle skærme til at stå foran mig nu, Dell 2007WFP og Hyundai Q17 og de siger IKKE et kvæk.

Har producenterne glemt hvordan man laver skærme!? :(
Af Dr. Proktor
Hej,

jag har letat runt på nätet och det här är i princip den enda givande tråd som finns. Jag funderar på att köpa en S2402WSE i hopp om att elektroniken ska vara något bättre och att det högfrekventa ljudet som nämnts här är borta.

S240X-serien kan inte vara helt fel med tanke på att S2401 fått bäst i test av norska PC-World så sent som i slutet av 2008, men det numret har jag inte kommit åt.

Det som saknas för S2402an är recensioner - det finns knappt några tillgängliga - vilket gör det svårt att välja.

En annan skärm jag funderar på är denna:

http://www.samsung.com/se/consumer/deta ... MYKDSC/EDC

SyncMaster 2443FW

Men inte heller för den finns recensioner eller kommentarer någonstans. Namnet indikerar att den på något sätt är lik 2443BW.

Om man jämför 2443BW/FW och 2401-2, hur är bilden? Backlight bleeding/färger. 2443BW's nätaggregat gav ifrån sig ljud?

Är dynamisk kontrast något att ha?

Hur är pixelpolicyn Samsung vs Eizo?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dynamiske kontrast bør slås fra. Det skader oftest mere end det gavner - især når du sidder så tæt på skærmen vil det være ret nemt at se, at skærmen skruer op og ned for lyset.

Mht. pixelgarantier, så se her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1163869920

Samsung har desværre også ry for at lave nogle ret larmende skærme fra tid til anden, hvor lysstyrke skal stå på 100% for at få strømforsyningen til at tie stille - men det er jo ikke sikkert at nævnte skærm lider af samme problem. Du kan ikke gardere dig.
Af Dr. Proktor
Ok har nu satt upp Eizo S2402WSE och kör min gamla Samsung 710T samtidigt.

Eizons färger är många gånger bättre, och vitt är verkligen vitt. Att läsa text är mycket lätt numera. Ljusstyrka och kontrast är också mycket bättre. Det finns måttligt med backlight-bleeding längst ner och något litet längst upp. Skärmen är ljudlös. Inga pixelfel.

Fungerar bra i de spel jag testat.

Man fick med ett bra ScreenSlicing-program som tycks fungera på alla skärmar.

Betraktningsvinklarna är bara något bättre än på 710Tan i vertikalled. Främst nedifrån ändras nyansen fort. I horisontalled är det bättre, men märks. Gissar dock att det gäller för alla TN-paneler.

Skärmen går att vrida lite som man vill, enda haken med ezup-stödet är att själva bildytan hamnar långt från väggen om man har ett normalhögt bord.

Ljussensorn som kalibrerar ljusstyrkan efter omgivningen finns där. Blir kanske något väl mörkt, men det ska tydligen minska ögontrötthet + elförbrukning.

Det går att stänga av ström-på dioden i menyn vilket är en trevlig finess. Man förstår mycket väl när skärmen är på ändå.

Det finns en eco-view mätare som man kan trycka igång som visar hur mycket energi man sparar, men det har ingen större praktisk betydelse för någon annan än individualmiljöextremister kan jag tänka mig.

Bra skärm.