Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg er helt ny herinde, og håber efter månedes søgen på net og i butikker at en af eksperterne herinde kan guide mig lidt :-)

Jeg er nået frem til at jeg vil have en Panasonic Plasma skærm.

Jeg har kig på den nye G10 skærm og X10 skærm, begge i 42"

Imidlertid har jeg nogle spørgsmål som jeg ikke har kunnet læse mig til 100% herinde og forhandlerne rundt omkring bidrager kun til forvirringen.

1: Skærmen skal bruges som alm. TV. altså alm. udsendelser og DVD film.
2: Skærmen skal placeres sådan at man sidder ca. 350 cm fra skærmen.
3: Jeg har et helt alm. billedrørs TV nu, som den nye skærm skal erstatte.
4: Jeg har p.t. kabel TV.

Mine spørgsmål er derfor.

1: Skal jeg vælge X10 eller G10 modellen, med de ting den skal bruges til?

Jeg vil gerne have så god en skærm så muligt, men ønsker heller ikke at betale for en full HD skærm hvis ikke jeg får nogen umiddelbar effekt af det. Har nemlig med stor interesse læst flatpanels artikler om Hz typer, forskelle på HD ready og Fuld HD i forhold til placering foran skærmen osv.

Håber meget i kan hjælpe.

Bedste hilsner
Henrik
Af Mr.DJ
Begge modeller opfylder det du søger. Men G10 har et lidt bedre billed iform af bl.a. kontrast og opløsning.

Pga. af din sidde afstand på 3.5 meter, kan man jo så agumentere for, om man virkelig vil lægge mærke til den øgede opløsning på G10 modellen.
Om den tilbageværende forskel så ellers er prisforskellen værd, er svært for mig at sige...både fordi jeg ikke selv har set dem begge og fordi jeg ikke ved hvad du i "dine øjne" mener er rimeligt at forlange.

Men umiddelbart vil jeg tro du ville blive glad for dem begge. Så hvis prisen spiller en stor rolle for dig, ville jeg nok tage X10 modellen. Og hvis prisen er mere underordnet, bare du ved at billedet bliver bedre end X10, ville jeg tage G10.

Pas iøvrigt lidt på når du handler på nettet, flere forhandlere(som regel de billigste)sælger udenlandske/importede modeller.
Ved X10 skal navnet f.eks helst ende på "y" for at tv'et har en "dansk" tv tuner. Så vær lige opmærksom på det!

Var det svar nok? :)
Af hlwj
Tak for svaret Mr.DJ

Jeg har set begge skærme bare i lidt andre størrelser end 42" og jeg kunne ikke umiddelbart se forskel.

Jeg har planner om at købe den i et dansk Panasonic Center, der ligger i Roskilde. Kan få X10 modellen til ca.7000 kr. Så går ud fra at det er en dansk model med det danske tunere. Det har de i alt fald fortalt mig da jeg så på skærmene.

Da jeg er studerende betyder prisen en del for mig. Har råd til begge typer skærme, men vil selvfølgelig godt spare 2500 kr. hvis jeg kan :-)

Jeg er klar over at der narturligvis er forskel på opløsning og kontrast (lidt forskel skal der jo være) men som sagt er mit spørgsmål netop om det er noget jeg som "ikke kender" vil kunne se!?

Men hvis jeg forstår dig ret, så mener du at kvaliteten på begge skærme er så god at jeg under alle omstændigheder får en fremragende skærm ligegyldigt hvad??
Og at afstanden til TV'et gør at det er et ganske udemærket argument at der ikke vil være forskel at se på X frem for G skærmen??

Bedste hilsner
Henrik
Af Ponduus
Begge skærme er glimrende skærme :)

Med 3,5 meter til en 42" skærm, vil full-hd være ligegyldigt.

For mig lyder det som om, at du vil være bedre tjent med X10, både da du er studerende (er jeg nemlig selv:p) og fordi du selv siger, at du ikke kan se forskel. Det er jo i sidste ende dig der skal kigge på skærmen, ikke os.
Af hlwj
Mange tak for svar Ponduus.

Jeg tror jeg har truffet et valg nu. de 2500 kr, jeg kan spare er alligevel en tungtvejende grund overfor en skærm jeg nok kunne blære mig lidt mere med fordi den er på 1080p... Men i sidste ende handler det jo om hvad jeg kan se...

Takker mange gange :-)

Bedste hilsner
Henrik
Af Fing
Man kan så diskutere om G10 er en fladskærm når den er 10cm bred.
Men man kan ikke få rigtigt gode billeder og en flad skærm lader det til.
Senest rettet af Fing 10 apr 2009, 14:33, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
til fing

et af verdens bedste tv et pio 500m eller A, er heller ikke en fladskærm og kan vise gode billeder

forstå overhovedet ikke dit indlæg
Af Fing
Hvad er det du ikke forstår?
Jeg skriver at det er svært at finde et TV med rigtigt gode billeder som samtidigt er tyndt.
Jeg vil gerne have et TV der har gode billeder og samtidigt er tyndt. Måske G10's billed-egenskaber kombineret med designet og tykkelsen på den nye Samsung led-lcd serie.
Indtil det er muligt til en overkommelig pris beholder jeg min gamle 28" crt kasse.
Af xcardman
fing

tillykke med den