Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tom Anton
Hej flatpanels

Jeg køber nyt tv meget snart, da man endelig har 10k til rådighed og mine 2 andre tv'er er i stykker ^^

Jeg har begrænset mig frem til de her 2 modeller.
Sony 40W4500 og Sony 40W5500
(pga. analog lige pt. men digital snart, masser af HD spil og HD film)

Jeg ved at 40W5500 er den nyere model med be3.
Grunden til jeg skiver her, er fordi der er nogle cuts som sony har gjordt på deres nye model i forhold til W4500, og jeg er ussiker på om den nye er de 1-2k værd

Usikkerheder:

Minus Digital medieport

Minus WCG-CCFL (som, ifølge sony skulle yde 30% mere i farvekvaliteten)

Minus Live Colour Creation (som, ifølge sony skulle have 30% bredere farverum) WCG-CCFL igen!?

Imput skip (hvad betyder det? Automatisk - Manuel ?)

Minus x.v.Colour

Minus PhotoTV HD

Minus 10-bit panel

Hvorfor har sony cuttet så meget ned?

Sådan som jeg kan forstå så er be3 kun bedre til billeder. Ja så har w5500 en video funktion og lidt mere guf for netkablet, men hvor meget har man også brug for det. Men alt det som de har cuttet ned, gør mig sådan lidt bekymret, pga. alt den ros som W4500 har fået. Jeg kan så bedst lige designet med piano black farven hos den nye, men det er jo kvaliteten jeg går efter og helst en langtidsholdbar tv.

Der må godt gives bud på andre tv'et i 10k prisklassen ^^ Men kun hvis de er bedre. Skal være LCD! Har nemlig ikke undersøgt så meget om de andre nye sony modeller, da nogen af dem er vesentligt dyrere.

På forhånd tak ^^
Brugeravatar
Af truehorses
Hvorfor SKAL det være LCD ???
Nogle fordomme ??...Du får langt bedre billedkval. for pengene
med plasma.....

Jeg ville kigge ind på nogle Panasonic modeller.....
Af Gavin
truehorses skrev:Hvorfor SKAL det være LCD ???
Nogle fordomme ??...Du får langt bedre billedkval. for pengene
med plasma.....

Jeg ville kigge ind på nogle Panasonic modeller.....
Ja, du kan få den nye g10 til under 10.000 kr.

http://www.nbradio.dk/shop/panasonic-tx ... 5300p.html

Og så kan du få 30 måneders garanti.. :)
---

Men for at svare på spørgsmålet,så må der nogle andre på banen, for mit vedkommende ihvertfald ;)
Af Tom Anton
Ja, men jeg synes bare ikke jeg kan se den store forskel på LCD og Plasma, og så er der de burn ins bl.a. Hvor vi derhjemme sagten kunne finde på at glemme at slukke tv'et eller falde i søvn foran den ^^ Ja det er sikkert rigtigt at det burn in halloj er nu på så minimalt niveau, men det er der, og det synd at smide 10k væk bare sådan...
Så skulle LCD vist også være bedre til spil. (mindre input lag)
Det eneste jeg sådan hører mig til, er at plasma nu har fået dvb-c, på de billigere modeller og så at den skulle have den "super fantastiske billedkvalitet" som jeg dog ikke har oplevet endnu. Har været i butikker og luret lidt...
Der er heller ikke rigtigt nogen af mine nærmeste som har et plasma.
Af sketchpad
Hvis du ikke kan se forskel på Plasma & LCD så har du
ikke set plasma ;) sorry ;)

Prøv at se et Plasma fjernsyn i action, gå så 30-40 grader
til siden (du ved...ligesom at sidde ude i siden i biffen)
og se om billedet blev mattere...hvidere...og mere udvasket?

Hvis ja - så er det LCD.
Hvis nej - så er det plasma...

billedet på et plasma ser ens ud enten du ser det ovenfra,
siden, til højre, venstre & whatever...

LCD? Så bliver det hele pludselig lidt mattere, hvidere,
og ikke særlig godt fra siden, ovenfor og under...yep det
er LCD's svagheder. Plus...når du ser en god skrækfilm...
og hele skærmen er mørk - lyser stadig væk stuen som om
det var dagslys...det er fordi lyset slipper ud igennem
siderne (polarisering af krystaller...og lyset slipper
gennen de vinkler)....men ved plasma...så er mørkt = mørkt
og ikke "efter hvilken vinkel du ser"...

Desuden er plasma mere farve korrekt...

vælg selv hvad du vil have ;)

I princippet er faktisk Plasma dyrere at producere
end etpar flade plastik plader med flydende krystaller (lcd)
men der er priskrig på...så snup et plasma mens du kan! ;)
Af Tom Anton
Ja det lyder da positivt ^^ Men Vil bare stadig gerne vide lidt mere om det, omkring det med spil og burnins... Hvad med det der 100hz- 200hz motionflow som sony snakker om, hvad hedder sådan noget ved plasma?

Det der bare irriterer mig, er at i butikkerne har de mange gange fjernet plasma tv'er helt fra hylden. Det eneste sted jeg sådan set kun har set plasma tv'er er experten, og de har selvfølgelig aldrig de nye modeller stående. De andre snakker om at plasma taber, og LCD er de førende pga. digitalt tv osv. Men plasma har jo fået dvb-t/C/mpeg4, så spørgsmålet er om de ikke skulle få dem ind på hylden igen.
Af Gavin
Uden at vide det 100%, så er 100hz- 200hz motionflow vist ikke nødvendigt ved plasma, pga. den hurtige responstid det allerede har i forhold til LCD..

Jeg er selv på udkig efter plasma, har pt. et samsung LCD tv 32R51..

Har kigget meget på 42G10, men det ender nok med at blive 42V10 istedet for når det kommer i næste måned..

Det koster så bare lidt mere, så vil nok først lige se en anmeldelse af det :)
Af Tom Anton
Okay? ^^ Ja men vil stadig gerne vide mere om burnins og i forhold til spil? 100hz gjorde det jo godt på lcd skærme, for spil... Har en Xbox 360 som jeg regner med at sætte op til 1080p når jeg engang får købt mit nye tv... Og så skal spillene jo køre flydende...
Af Ponduus
Lidt læsning :)

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

Mht. konsoller, så får du ingen problemer med input lag eller andet ved plasmaskærme. Hvis dette var sagen, så var der nok skrevet langt mere om det ;)

Det samme kan siges om burn-in. Alle folk kender en, som kender en, hvis ven, har fået burn-in på sin skærm. Men fakta er, at burn-in er noget nært ikke eksisterende på nye plasmaskærme i dag. Der kan opstå rentention (midlertidig burn-in), men dette forsvinder ved kanalskift af få minutters varighed :)

Plasmaskærme egner sig dog ikke som substitut for en pc-skærm.

Hvis man sætter billedkvalitet højest, så kommer man ikke uden om plasmaskærme.
Af Mr.DJ
Hvis du "tit" falder i søvn foran flimmeren, så har både selve tv'et samt de fleste afspillere, en auto pauseskærm/standby funktion, du kan tids indstille/slå til.....hvis du er bekymret! ;)
Af Tom Anton
Lyder fornuftigt ^^ med pauseskærm, men du nu ikke fordi man går så tit ud, men det kan ske.
Men jeg siger Tak! ;)
Skal bringe det til en overvejelse, ang. plasma
I hvert fald i forhold til Panasonic G10'eren. Men er det så en god skærm? For et eller andet sted, så siger folk jo at der findes ikke bedre skærme eller noget som helst der kan sammenlignes med Pioneer LX5090H, men den er bare for dyr, plus at den sikkert ikke kan fås under de 50" og det er altså for stort til vores lille stue^^ 42" er rigeligt. Men der er jo også den der G15, som har det det netværksguf, men det koster bare lige de 3k oven i...av
Af Tom Anton
Nå ja, så lige en ting mere ^^ Ang de bogstaver som der er på de forskellige tv navne, Hvad skal man gå efter? Jeg vil jo ligesom gerne have dansk understøttelse... Er det "E"?
Af dkawa
de kan siges meget nemt mht til billedkvalitet:

hvis du har råd: køb pioneer

hvis ikke køb: panasonic

Bare pas på E-modellerne "X10E" de er uden dansk godkendelse, og virker bl.a. ikke til boxer, yousee og stofanet.. Gå efter X10Y hvis du har brug for disse egenskaber.

alternativt kan du se på en px80E/EA, som 42" kan erhverves for ca 5600. Det er en god skærm til pengene. Men så skal du have en extern box stående.

Jeg bruger en PS3 på den, og har INGEN problemer med blueray eller spil.

;-)

Nb,

respons tid på panasonics Tv er = 0,001 ms.

responstid på LCD med 100hz motionsflow osv = 2-4 ms.
Af Tom Anton
Jeg så en video på youtube med et review af panasonics g10 model, hvor de sagde den kunne streame youtube videoer og en række andre ting. Det hed vist noget med Vierra cast, men jeg synes bare ikke jeg kan se den funktion ved den som Gavin linkede til... Men har den det? For det er da noget fedt guf, at ha'. Men er der nogen da kan fortælle mig om den g10'er fra nbradio.dk er dansk godkendt?