Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af akbristow
Marqzen skrev:
akbristow skrev:Tak for en god og dybdegående anmeldelse.

Som førstegangskøber af fladskærms-tv er jeg dog stadig lidt i tvivl om jeg skal hoppe på G10 eller hellere vente lidt.

V10 kommer til maj. Det er dog en anden prisklasse og det starter ved 50" (det er stort - lidt for stort). Kommer der noget andet omkring 42" der er værd at vente på?

Hvis man sammenligner 42G10 med Samsung LE-40A866 eller Sony 40X4500 er det så bedre, når jeg mest skal bruge det til hjemmebiograf?
V10 kommer også i en 42'' udgave, modsat Z1 serien som starter ved 46''
Det glæder mig :)

Spørgsmålet er selvfølgelig om V10 er værd at vente på. De skriver "THX & Digital Cinema Colour" og det lyder godt, men betyder det så et bedre billede (bedre shadow detail end G10)?

Prisen på omkring 5000 kr mere for V10 er også værd at tage med. Hvad ligger der i de prisstigninger der bliver talt om?
Af andersholm
Rasmus Larsen skrev:
andersholm skrev:Har den "Common Interface" ? Hvis ikke, hvordan udnytter jeg så det DVB-C tuneren, nu når jeg har fælles antenne?

Du skriver den er rigtig god til almindelig tv signal - bedre end 5090H modellen eller?
:o
Jep, den har et common interface på siden. Du kan netop skimte det på billedet i anmeldelsen, hvor jeg har fotograferet rammen på skærmen fra siden. Det er dog lidt utydeligt.

5090H gengiver både almindelig Tv og HDTV bedre i min mening.
Super.. jeg takker ;)
Af crash
Ej så må det sku være NU ! Bestiller et 5090H med det SAMME !
Ingen grund til tøven ! :)

De sisdste par input her gjorde vendingen. Jeg takker. hehe
Af nAlen
Er jeg den eneste der på baggrund af denne test, samt kommentarerne her i tråden, faktisk overvejer at vente et års tid med at skifte ?

Når man ikke har 15-20K hvert år at lege med, og i samråd med hvor hurtigt udviklingen går for tiden, så begynder jeg så småt at se ideen i at vente på bedre skærme, alternativt hapse en svinebillig px80 og leve med den et par år...

Er jeg helt galt på den mht udviklingen, eller kan der være lidt om snakken ?
Af Kief
nAlen skrev:Er jeg den eneste der på baggrund af denne test, samt kommentarerne her i tråden, faktisk overvejer at vente et års tid med at skifte ?

Når man ikke har 15-20K hvert år at lege med, og i samråd med hvor hurtigt udviklingen går for tiden, så begynder jeg så småt at se ideen i at vente på bedre skærme, alternativt hapse en svinebillig px80 og leve med den et par år...

Er jeg helt galt på den mht udviklingen, eller kan der være lidt om snakken ?
Tjah omvendt kan du så spørge dig selv hvornår du nogensinde får en lækker skærm. Der vil hele tiden komme nye skærme som har bedre sort, bedre billede, er tyndere og bruger mindre strøm. I dag er det Pioneer plasma.. Om et år er det måske Sony LED og om 3 år måske Samsung OLED - who knows..

Du kan vente for evigt og leve med et middelmådigt tv eller leve i nuet med et fantastisk tv! :)
Af nAlen
Se det kan der selvfølgelig være noget om at udviklingen er nær uendelig :)

Synes bare det er "generende" at smide 15K+ efter noget der typisk er forældet inden du får slæbt kassen ned i bilen hvis du forstår :)

Var lige i den lokale expert for at se om de havde fået G10 modellerne hjem (havde de så ikke), men fik da kigget lidt andre modeller deriblandt 5090H, og den var jeg egentligt ikke overdrevet imponeret over ?

Ved godt meget ligger i kalibreringen af skærmen, men synes ikke jeg så noget direkte WAAAUV ved den.

For at holde det lidt panasonic relateret var der en pz800 skærm, og G10 kommer derned i næste uge, så glæder mig til at se de to op mod hinanden :)
Af Kief
nAlen skrev:Se det kan der selvfølgelig være noget om at udviklingen er nær uendelig :)

Synes bare det er "generende" at smide 15K+ efter noget der typisk er forældet inden du får slæbt kassen ned i bilen hvis du forstår :)

Var lige i den lokale expert for at se om de havde fået G10 modellerne hjem (havde de så ikke), men fik da kigget lidt andre modeller deriblandt 5090H, og den var jeg egentligt ikke overdrevet imponeret over ?

Ved godt meget ligger i kalibreringen af skærmen, men synes ikke jeg så noget direkte WAAAUV ved den.

For at holde det lidt panasonic relateret var der en pz800 skærm, og G10 kommer derned i næste uge, så glæder mig til at se de to op mod hinanden :)
Husk på at kalibrering og kildemateriale har meget at sige for et tv's potientiale. Det tv du ser i tv'et er måske ikke sat ordentligt op eller også har du kun set SD-materiale hvor billedet ikke har fået lov til at spille op til dans. Det skal jeg ikke kunne sige.. (har faktisk ikke set nogen af de nævnte tv live)

Men at vente tror jeg bliver en lang ørkenvandring da der hver halve/hele år kommer nye skærme fra højre og venstre og hver gang tænker man... måske skulle jeg alligevel vente...

Jeg skal selv købe tv og går også og overvejer, for nu kommer Samsung også med nogle spændende LED skærme og Pana'erne er også spændende men hvad så med V10 osv? Det bliver en evig vej uden et ordentligt tv, så hvorfor ikke hoppe på og så må man nyde det, indtil næste gang man mener det er tid til at springe på :)

Ellers ja, så er tricket nok at købe en billig PX80 og proppe resten af pengene i din pensionsopsparing ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Min erfaring med LX5090 og udstillinger, er, at den ofte lider lidt under de meget kraftige lysforhold i butikkerne. Det får det blanke panel til at reflektere lys, og virke lidt mat i det.

Under de rigtige forhold, tror jeg skærmen vil imponere stort set alle. Noget meget interessant, som jeg faktisk kom i tanke om for kort tid siden efter at have læst denne tråd (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1131632) er, at Pioneers gengivelse giver en dybde i billedet, som jeg endnu ikke har set matchet. Og selvom det lyder som en bagatel, så betyder det en del for den samlede oplevelse.

Men som sagt lidt tidligere i tråden, så synes jeg stadig, at Pioneer LX5090 er skridtet op fra en G10 model, som er meget overbevisende, men altså ikke det allerbedste Tv derude.

Jeg ved ikke helt mht. V10 og Z10 serierne. Jeg tror ikke umiddelbart at hoppet i billedkvalitet på V10 er så markant, som man måske kan håbe på. Men det kan være jeg bliver klogere, når den lander :)
Af urbananen
Arcona skrev:Hvor bestilte du 5090H? :)
jeg tænker også 5090H vil være det bedste nogle år endnu, så kan lige så godt give lidt ekstra.
Jeg bestilte det hos www.sparshop.dk
Af cecil
I 2008 kom PZ85, som er blevet overdynget med roser. Både her på siden, men også alle andre steder hvor den er blevet testet. Sidst fik den 6 af 6 stjerner i BT. Jeg har stadig til gode at bliver presenteret for et bedre TV til prisen.

Nu dukker så efterfølgeren op - G10. I testen her på siden nævner de at G10 har:
  • 1) et lidt bedre sort niveau end PZ85.
    2) mindre grønt fosfor slør. Om end det stadig er tilstede.
    3) bedre biled end PZ85 både ved almindelig TV og ved HD.
    3) flere indstillingsmuligheder.
Jeg kan ikke i testen finde nogen punkter, hvor G10 klare sig dårligere end PZ85.

I steder for at snakke om at Pioneer stadig er bedre, skulle vi glæde os over at G10 er bedre end den anmelder roste forgænger og at den i 42" udgaven kan fås til 8.900 kr i Elgiganten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du måske nok kan se, så er en meget stor del af brugerne mere interesserede i om de kan få en Pioneer-basher ved at købe G10, end om den er bedre end PZ85. Hvis vi ikke havde nævnt, at niveauet for G10 ikke ligger on-par med LX5090, så var det nok også blevet kritiseret. Med de (forskruede?) forventninger der har været til Panas nye serie, så er det vel kun naturligt at måle den mod vores reference?

Dermed ikke sagt, at vi ikke skal glæde os over forbedringerne ift. forrige generation. Til info, så er BTs (og Ekstrabladets) tests foretaget i samarbejde med Flatpanels.dk, så deres konklusion er baseret på input fra Rasmus.
Af nAlen
i og med pioneer ikke laver nye skærme, er det vel meget normalt at håbe på at konkurrencen kommer op på linje med dem.

Måske en smule utopisk at forvente det af G-modellerne (som nogen af os gjorde), men måske der er mere held når V kommer ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Noget af vinklen i anmeldelsen bygger naturligvis på forventninger. Vi prøver så vidt muligt at lytte til vores brugere, for vi er brugernes repræsentant. Men vinklen kan hurtigt få anmeldelsen til at lyde negativ. Det er bestemt ikke sådan det skal forstås.

Jeg har så vidt muligt prøvet at forholde mig både til PZ85 og LX5090. Både fordi mange herinde finder det meget relevant, men også fordi vi stadig benytter LX5090 som referenceskærmen i anmeldelser.

Men jeg er bestemt meget positivt stemt overfor G10. Det skal slet ikke forstås omvendt. Husk også, at min tilgang til skærme - fordi jeg beskæftiger mig en del med det - er lidt mere nede på jorden, og derfor bliver beskrivelserne også ret nøgterne.
Af bantam
jensot skrev:Tak for den gode anmeldelse :)

De indstillinger du skriver i din anmeldelse, kan man bruge dem, eller er der mere man skal ændre på først?
Jeg har kalibreret et 46G10 og fik andre, mere diskrete ændringer af indstillingerne for hvidbalancen ned dem, der er publiceret for 42"-udgaven af TV'et. Jeg kalibrerede med en EyeOne Pro-sensor op mod en PS3 og kontrollerede med en Panasonic BD-afspiller og fik samme resultat for de to afspillere.

Jeg ville lade hvidbalancen stå til "0" over hele linien, hvilket altid er et godt råd, hvis ikke man udfører en rigtig kalibrering med måleudstyr.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20