Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ano
Jeg står i store problemer - Er træt af min 4 år gamle Medion 19" så skal have investeret i en ny skærm.

Nu vi er ved det er jeg også ked og led af mit 10 år gamle 14" sony tv :)

Nu kommer det store spørgsmål så:

Skal jeg vælge at købe en større pc-skærm med stor opløsning, her tænker jeg a la http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171583 Samsung SyncMaster 244T, ELLER den Samsung jeg linker til senere.
Eller skal jeg gå efter den lidt dyrere løsning og købe disse to, som jeg har kigget på en længere tid.

Samsung LE-32R72B
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=196895

Samsung SyncMaster 215TW
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201658

Hvad vil bedst kunne betale sig i længden, bliver man træt af at have computer-skærm og fjernsyn i en, bliver det umuligt at spille/bruge computeren ordentligt hvis man skulle bruge et tv som skærm.

Håber at få svar på alle mine spørgsmål, og jeg ved der sikkert vil dukke nogle flere spørgsmål op fra min side, senere i tråden :)
Af CFE
Du kan godt bruge et LCD-tv som computerskærm, dog skal du være opmærksom på at de ofte har en ret dum opløsning til computerspil, f.eks. det du linker til har opløsningen 1366x768, der er mange spil der ikke kan køres i denne opløsning, hvor du vil være nødsaget til at bruge en anden.
Men det er self. helt fint til at se TV på.
Det skal også lige siges at 32" fylder ret meget på skrivebordet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En opløsning på 1366x768 er ikke specielt meget til PC brug. Det er ca. det samme som du har på en billig bærbar computer, så hvis du skal bruges computeren meget, så er det en tvivlsom fornøjelse at bruge et LCD TV som PC monitor.

PC'en kan desuden slet ikke benytte 1366x768 i 1:1 pixelmapping, så der skal slukkes for nogle pixels i hver side før det virker. Om R72 modellen kan det, ved jeg ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Så I vil foreslå at jeg køber fjernsynet, jeg linker til og så en stor skærm
Det vil også være min umiddelbare indskydelse. Opløsningen 1366x768 er for lav til decideret computerbrug med mindre det er til præsentation og lignende.
Er det ikke noget med at der kommer en ny model af den Samsung 32" jeg har linket til meget snart?
Der kommer nogle forskellige nye Samsung LCD-TV, men ikke en direkte afløser for R72. Den er jo kun lige blevet introduceret ;)
Læ seventuelt om de nye LCD-TV her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=971
Og hvad skal jeg vælge mht. pc-skærm - Den store Samsung 24" eller 21" Widescreen?
Det er lidt efter dit temperament. De to skærme minder på mange billedmæssige punkter om hinanden og derfor synes jeg du skal prøve at afgøre med dig selv om du får brug for den ekstra størrelse.
Af ano
Ahh... Så det er 72'eren der lige er kommet :)

---

Jeg tror det bliver for dyrt med den 24" hvis jeg også skal have et fjernsyn til ~10k lige efter - Men omvendt, så er det spørgsmålet om jeg har nok i 21" om 3-4 år, hvor jeg regner med at den skal skiftes ud igen :)

Den Medion 19" jeg har nu fik jeg for 3-4 år siden, og regner med at den nye skal holde lige så længe, kommer selvfølgelig an på prisen osv. men vil det være bedst fremtidsmæssigt at vente, eller at købe 24"'eren, eller bare nøjes med 21" og spare de kroner.
Af icewind
Hvis du skal have et LCD-TV så vil jeg også kigge efter om den har 1:1 mapping tror jeg det hedder
Brugeravatar
Af Pengzi
Jeg har ikke selv prøvet at benytte en TV-LCD-skærm, som computer-skærm, men synes at der er givet mange gode argumenter for at ikke gøre det i de forgående indlæg. Jeg havde i sin tid før jeg købte en 24" widescreen håbede på at kunne benytte den også til film/TV-brug og vil derfor gerne lige give min erfaring omkring dette. Jeg bruger i dage min 24" widescreen (1920x1200) mest til CAD-arbejdet m.m. Skærmen er perfekt til det. Jeg vil dog mene at til normal (dvs. ikke tung CAD- eller grafisk-krævende) brug vil en god 21" widescreen være godt dækkende i fleste tilfælde (og kræver heller ikke et ligeså kraftigt grafikkort :) ). Men du skal selvfølgelig overveje det nøjere med dit behov og økonomien.

Om brug af computerskærm til film/DVD skal man være opmærksom på følgende:

- En computer skærm har ofte et andet H/V forhold (f.eks. 16:10 i mit tilfælde) end TV/DVD, og ikke alle har en decideret Scart/HDMI indgang. Det bevirker at ved direkte opkobling til f.eks. DVD-maskine (via S-video eller composite/component), bliver billedet langtrukket enten på den ene eller den anden led. Det er ret irriterende at se på. DVD'en kan sagtens vises korrekt via en computer, men her mister man normal mulighed for surround-sound osv.

- Vedr. opløsning: de fleste DVD-skiver i dag kan afspilles med en maks. oplysning på ca. 720x400, som er langt mindre end de billigste fladeskærmer. Dette gør at film vist på en stor computerskærm kan virke lidt kornet og unaturligt, da billedet er interpoleret. Især når man sidder tæt på (se næste punkt).

- Det er sjællent at man kunne indrette ens "arbejdsplads" i hjemmet som en komfortabel/hyggelig hjem-bio. Jeg synes også at det er 100 gange federe at kunne forlade mit skrivebord, når jeg skal underholdes, på den måde kan man også bedre at nyde en god film sammen med familier og venner. Det er noget møg at skulle flytte en 11 kg tunge skærm frem og tilbage hvergang, den skal bruges forskelligt.

Så udefra disse betragtninger har jeg nu opgivet idéen om at skulle bruge den samme skærm til både arbejdet og fornøjelsen. Jeg er derfor ved at spare sammen til en projektor til film/DVD brug (har allerede et godt surround-sound sæt!).

Håber at det hjælper med dit valg og god jagt!
Af ano
Mange tak for det herlige indlæg, føler selv jeg er blevet en del klogere på at jeg SKAL købe dem hver for sig.

Det er sikkert at jeg på et eller andet skal have det Samsung fjernsyn (eller en nyere model af den, hvis der går for lang tid).

Men er stadig en smule i tvivl omkring købet af 21" eller 24" - Jeg kan godt lide opløsningen på 24"'eren, men den er måske lidt dyr, i forhold til hvad den kan.

Men vil gerne være fremtidssikret ved købet af sådan et monster. I hvert fald 3-4 år ud i fremtiden.

Jeg har pt. et 7900GT så det burde kunne klare at styre en sådan skærm på 24" - Jeg bruger ofte photoshop,og spiller store spil, og vil derfor gerne have skærm der IKKE skal indstilles hver gang jeg har startet et nyt spil / program, som min nuværende.

Jeg bruger dog ikke store rendering programmer m.m., men vil gerne have at farven er perfekt.

Desuden - Når man ser på testen af 215TW så kan man se at den er HELT sort, og ikke har noget baggrundsbelysning der skinner igennem, ved I om det er noget der vil være det samme på 24"'eren?
Af ano
*bump* :)
Brugeravatar
Af hightower
24" wide + 7900GT og 'store spil' - glem det. De nyeste spil er svære nok at trække rundt i 1440x900 i high quality med HDR på (men hvis man kan nøjes med low eller medium quality osv. så kan det måske gå an). Hvis jeg var dig ville jeg vente på at 22" wide kommer (med 1680x1050) - læs mere på forsiden...
Af ano
Nu regner jeg bestemt ikke med at jeg vil op og spille spillene i mere end 1280x1024 som jeg gør idag, alligevel :)
Brugeravatar
Af hightower
det kommer til at se meget grimt ud - det er ikke en widescreen opløsning og TFT skærme skalerer meget dårligt.
Af ano
Ja det har du ret i, men så må jeg jo spille det lign. alternativ i opløsning på widescreen :) Hvis jeg ik kan gå højere end 1280x800 (hvilket jeg tror på jeg kan) så er der ikke ngoet at gøre ved det :)