Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#5539
Samsung havde et lukket arrangement i går, torsdag, hvor de blandt andet viste M71 frem, og jeg fik spurgt lidt ind til andre kommende modeller. Jeg lovede nogle mennesker på et andet forum at komme med tilbagemeldinger om M71, så dem skal I da naturligvis heller ikke gå glip af. Tråden bliver ret lang, men kommer til at indeholde en hel del information om M71, samt andre kommende Samsung LCD-TV.

Jeg gider ikke vende alt det som konstant diskuteres om M71, så jeg prøver at omtalte noget af det nye og spændende - også for andre Tv end M71.

Ud over demonstrationen af M71 var arrangementet ganske flot. Efter taler og præsentationer kunne jeg få lov til at lege og rode med M71. Da der også stod en del andre mennesker begrænsede jeg dog min iver til blot at rode lidt i menuerne :)

Umiddelbart er det spændende. Højttaleren fik jeg ikke hørt, men den er sku godt gemt af vejen. Glaskanten forneden er ganske flot og virkede umiddelbart solid. Den skal også fungere som en tilføjelse til lydens klang og retning.

I venstre side af M71 - hvis I ikke allerede vidste det - sidder der en kortlæser og en USB læser. Jeg fik ikke set den i funktion, men har haft en anden prototype af et Tv til pre-test, hvor samme feature var indbygget. Det er ganske spændende for folk der eksempelvis bruger meget tid med digitale kameraer.

Bagsiden er der ikke så meget at sige til. Det så tilsyneladende ud til at strømstikket fortsat stikker ud, hvilket også betyder, at man skal have fat i et "knækket" strømstik ved vægmontering (med beslag der er meget tæt på væggen).

Materialet virkede fint. Nu var det ret mørkt i rummet, så jeg kunne ikke se om der var de samme uregelmæssigheder i plastikken som på M61, men umiddelbart virkede det fint. Den blå diode i fronten er ændret en smule. I stedet for at oplyse et helt rum, giver den en meget svag og moderat prik ned på foden, som genspejler sig i glaskanten. Jeg spurgte om det var muligt at slukke den, men så vidt jeg kunne forstå, var det ikke muligt (han var selv lidt i tvivl Samsung manden). Og jeg fik desværre ikke kigget OSD helt igennem.

Fjernbetjeningen ligner meget den for R71 serien, og det er jo ganske positivt. Der er tilføjet nogle funktioner på den, men den overordnede designlinje, er den samme.

Billedsnakken vil jeg gerne tage forbehold på. Tv'et kørte med en HD kilde, om end ikke den bedste jeg har set, men det er naturligvis svært at vurdere alt ud fra denne. Mit første indtryk var dog gengivelsen af sort. Jeg vil ikke sige den er specielt forbedret i forhold til M61, men igen, nu stod M61 ikke ved udstillingen, så det er svært at afgøre endegyldigt. Jeg smugkiggede lidt i OSD for at se, hvordan skærmen var indstillet, og her stod brightness til 58 og kontrast til 80. 80 for kontrast er så vidt jeg husker udgangspunktet fra fabrikkens side, men brightness er sænket af Samsung.

Det er naturligvis svært at afgøre, hvad en bedre indstilling af billedet kan gøre, og jeg fik jo heller ikke så rig mulighed for dette. Mest af alt pga. min pli :)

Der var tilføjet nogle funktioner til billedjusteringen i OSD. Lidt utraditionelt var det, at man kunne indstille RGB (red, green, blue) eller som nogen vil kalde det, farverne, både for kontrast og lysstyrke. Jeg forsøgte desværre ikke at rode med dem, men det virkede spændende nok. Det så ud sådan her:
R - contrast, G - contrast, B - contrast, R - brightness, G - brightness, B - brightness. Og så var der naturligvis også mulighed for at indstille ud fra nogle præinstallerede farvetemperaturer, billedforhold (mild, sport osv.), samt mulighed for at indstille farverne på én bar - ligesom på M61.

Men som sagt. Det manglede fortsat lidt dybde i de mørke farve, hvilket let kunne ses i forhold til det plasma der stod ved siden af. Nu var jeg heller ikke voldsomt imponeret af plasma-Tv'et, så jeg husker desværre ikke navnet. Det kan muligvis forbedres ved indstilling, men det må vi vente med at få afklaret indtil M71 kommer på markedet. Plasma Tv’et havde på trods af ret dyb reproduktion af sort, problemer med at skelne mørke gråtoner fra hinanden, og ligeledes gengive dem korrekt. Noget som udvalgte andre plasma’er naturligvis også har.

Et af de aspekter som Samsung ligger specielt vægt på for M71, er det nye Smooth Motion system, hvor man regulerer frekvensen (eller fordobler dem om man vil) på billedet og prøver at få et judder-frit billede. Hvis du er usikker på hvad judder er, så er det fænomenet hvor skærmen hakker ved horisontale panoreringer. Ret udbredt, og ret irriterende for nogle individer.
Herudover satser Samsung naturligvis også på det forhøjede color gamut eller farvefremvisningen, som jeg plejer at kalde det på godt dansk. Den er nemlig forøget til 127 % af PAL standarden. Det er ret utraditionelt at angive den i forhold til PAL standarden, og det ved Samsung naturligvis godt, så det er lige så vel et salgstrick. Almindeligvis regner man med, at LCD-TV kan gengive 72 procent af _NTSC_ standarden. M71 kan gengive 92 % af NTSC standarden.
Jeg fik ikke rigtig vurderet det i praksis, også fordi man ikke skal afgøre for meget på forhånd og ud fra signalet, men det er da spændende at se, at farvegengivelsen forøges på nyere tv. Det er ikke sket på LCD-TV før nu. Bemærk ligeledes, at de mange milliarder farver man altid snakker om ikke har noget at gøre med de farver du ser udadtil!. Det er nemlig et udtryk for den interne farvebehandling før signalet når panelet.

For lige at vende tilbage til Smooth Motion, så var det noget Samsung også gjorde et ret stort nummer ud af at vise på CeBIT messen i Tyskland for noget tid siden. Hvis I vil vide mere om det, så sig endelig til. Jeg har nogle erfaringer og en masse billedet fra pågældende messe – også af Smooth Motion og andre af Samsungs nye teknologier.

Det er allerede blevet ufatteligt langt, men jeg er ikke helt færdig endnu. M71 forventes, ifølge Samsung Danmark, at komme på markedet i juli. Så vidt jeg kunne tyde den venlige Samsung mand, var det først i slutningen af juli. Dette gælder dog udelukkende for 40 tommer modellen. 32 og 46 tommer modellen må vi vente lidt længere med, og her regnede man med august eller "længere ud på sommeren", som der blev sagt.

Samtidig med M71 i 32 og 46 tommer, tilføjes nogle andre modeller. Først og fremmest forventer man at lancere M73BD, som er tilsvarende til M71, bortset fra, at den har en indbygget DVB-T tuner. Jeg spurgte om Samsung ville satse på DVB-C, men nej, det lyder angiveligt ikke sådan. De var klar over, at der fandtes brugbare løsninger, som f.eks. dem man ser hos Loewe, men Samsung synes stadig der er for mange faldgruber og uafsluttede kapitler på DVB-C punktet.

Der tilføjes yderligere en anden modelserie. Man var ikke 100 % sikker på navnet, men det forventes, at den kommer til at hedder N71. N71 er tilsvarende til M71, bortset fra, at den ikke har føromtalte Smooth Motion teknologi – altså grundlæggende lidt bedre end M61, hvis man da vel og mærke også integrerer bedre kredsløb end på M61.

Prismæssigt forventer man, at M71 ville starte 3-4 tusind over M61s nuværende pris, men husk på, at det er vejledende salgspris, og de således både kan sælges dyrere og billigere.

Men alt i alt ganske interessant. Jeg har sikkert glemt noget, men råd endelig op, hvis der er spørgsmål.
Af jacob
#5544
Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at vide hvor godt smooth motion fungerede, evt i forhold til philips digital natural motion og sonys CineMotion?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5545
Det er naturligvis svært at lave den helt store sammenligning uden at have apparaterne kørende ved siden af hinanden, men jeg har da nogle betragtninger.

Sonys CineMotion har jeg stadig til gode at få demonstreret fuldt ud, så den vil jeg helst holde mig fra.

Philips system til at undgå judder har jeg derimod erfaring med. Rent teknisk fungerer de to systemer lidt forskelligt. Philips er baseret på forudberegninger og derved kan man lægge nogle ekstra frames ind - sådan meget groft skitseret.
Samsung gør det at de fordobler signalets frekvens.

Den demonstration jeg så på CeBIT af Smooth Motion var efter min ydmyge mening bedre end Natural Motion. Natural Motion gør det også godt, men på digitale apparater, mangler der stadig den sidste finesse, som der var på Philips CRT-TV. Derfor synes jeg også Smooth Motion virker meget interessant. Vi har naturligvis til gode at se praktiske erfaringer, som ikke er generet ud fra demonstrationer, men jeg tror nu ikke de vil variere så meget.

Du kan kigge lidt mere på Smooth Motion her: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... tart_from=&

Hvis du ruller ned lige efter 82 tommer Tv'et fra Samsung kan du se lidt af aspektet på billederne. Man kan naturligvis ikke fange judder overbevisende på et stillbillede, men Smooth Motion havde faktisk også en positiv effekt på responstid (hvert fald på den opstillede demonstration) :)
Kameraet har forringet det en smule, men det giver da grundidéen: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... tart_from=&
Af Janus
#5554
Der var altså ingen udmeldinger om "spøgelsesmodellen" M91 der omtales kort på tyske chatsider? Den skulle være med fuld Hd og en modstander til Sonys X model?
Af DrRetina
#5568
Hvad med Samsung modeller med LED ?? Viste de nogle? De viste så mange på Cebit man skulle tro de var lige på trapperne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5570
Der var altså ingen udmeldinger om "spøgelsesmodellen" M91 der omtales kort på tyske chatsider? Den skulle være med fuld Hd og en modstander til Sonys X model?
Jeg prøvede at fiske lidt efter informationer om skærme der ligger endnu længere henne, men umiddelbart tror jeg ikke M91 (som den hedder lige nu) følger i foråets program.

Specifikationerne ved jeg ikke om du allerede kender, men som det ser ud lige nu lige nu kan der komme nogle forskellige modeller. M91 ser jo ud til at være "topserien" og vil blandt andet komme med opløsning på 1920x1080 og en color gamut på 92.
Der er dog også mulighed for at der kommer "billigere" modeller, som har color gamut på 72, men samme opløsning.

Panelerne som blandt andet skal bruges til Sonys og Samsungs full HD modeller er ikke i fuld masseproduktion endnu, men Samsung angiver Q2 for panelet med color gamut på 92 %. Det betyder dog også, at der nok går lidt tid før de integreres i skærme hyer i Europa, og blandt andet her ligger min tvivl på, at de kommer nu her. Jeg tror i stedet man skal satse på, at det er de modeller som følger i næste omgang efter M71.
Hvad med Samsung modeller med LED ?? Viste de nogle? De viste så mange på Cebit man skulle tro de var lige på trapperne.
Nej desværre. Og de snakkede heller ikke rigtig om dem. Jeg spurgte tidligere mht. nogle af monitorskærmene baseret på LEDs og her lød det angiveligt som om, de ville komme i løbet af tredje eller fjerde kvartal.
Senest rettet af Rasmus Larsen 23. maj 2006, 09:29, rettet i alt 1 gang.
Af DrRetina
#5574
Rasmus Larsen skrev:Nej desværre. Og de snakkede heller ikke rigtig om dem. Jeg spurgte tidligere mht. nogle af monitorskærmene baseret på LEDs og her lød det angiveligt som om, de ville komme i løbet af tredje eller fjerde kvartal.
Surt, så kommer der til at gå noget tid endnu enden jeg kan pryde kontoret med en ny LED'er :P
Af DarkOne6808
#6341
Rasmus, kan du undersøge om de har tænkt sig at lancere nogle hvide udgaver af de nye M71'ere ligesom LE32R71W?
Af Angel
#6351
Hej Rasmus

Jeg skal snart have anskaffet mig et LCD Tv til soveværelset, der skal nydes med HD film i Blu-Ray kvalitet, da de er begyndt at komme i butikkerne. Der er lidt over 3 meter fra puden til den modsatte væg, så jeg går ud fra, at 32" vil være en passende størrelse :)

Så jeg ville egentlig bare høre, om 32" M71'eren er værd at vente på, istedet for at bestille M61'eren her og nu? Nu når du har set begge skærme i action :)
Af lance52
#6359
Du har 3 meter fra puden til modsatte væg. Så er 32" alt for lille efter min mening. Jeg har 3.2 m i stuen og har en 42". Den kan ikke være mindre, efter jeg har vænnet mig til den fra en 26" crt.
Af Angel
#6362
Troede den var lidt over 3 meter, men målte lige nærmere med en målestol og der er 2.88 meter istedet, så tror 32" vil være fint nok til mig. Har heller ikke rigtig råd til at punge ud efter 40" modellen, da jeg skal have en i den størrelse til stuen i det første kvartal næste år.
Af BrianJVC
#7227
jacob skrev:Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at vide hvor godt smooth motion fungerede, evt i forhold til philips digital natural motion og sonys CineMotion?
JVC var de første med en sådan teknologi, den hedder Clear Motion Drive, det er vores LT-37M60 som har denne teknik. Det går ud på at billedfrekvensen som er 20ms (denne frekvens er hvor længe det enkelte billede fra eks. DR1 vises på skærmen, før et ny billede vises), halveres til 10ms, til gengæld vises det samme billede to gange lidt forskudt, ligesom man gjorde på 100Hz billedrørs TV. Det er en effektiv teknologi og den eneste som fungerer på alle indkommende signaler.
Af Grill-bill
#11039
Da jeg står og overvejer at købe endten en m71 eller en n71 i 40", og ikke rigtigt kan bestemme mig, ville jeg da bare lige høre om der er nogen der kan forklare mig lidt mere om judder, for jeg har ikke en anelse om hvad det er, så skal lige vide om jeg skal smide et par kilo ekstra efter et tv med SmoothMotion
På forhånd tak for hjælpen.. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11057
Judder er typisk det du oplever på panoreringer i skærmbilledet. Judder opstår når skærmen ikke viser billedet helt flydende. Det ser mest af alt ud som om, at billedet hakker lidt eller ikke kan følge med. Det skal ikke forveksles med slør, for det er ikke det samme.

Et praktisk eksempel er en panorering over et landskab. Hvis skærmen lider under judder, vil panoreringen over landskabet ikke være flydende, mens samme panorering mere eller mindre vil være flydende på en judder-fri skærm.