Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rubinstein
Jeg har lige et lille spørgsmål mere, som jeg håber nogle vil hjælpe mig med at besvare, hvor tæt på en 37' kan man sidde og samtidigt stadigvæk få optimal udbytte af skærmen? Jeg må tilstå jeg ikke helt forstår den afstands applikator, som er på siden. Håber derfor, at der er nogle som vil gøre det forståeligt for mig.

Mvh Frederik
Af JKay
Hvis du har et normalt syn så skal du sidde ca 2.8m fra dit 37" PX80 for at få fuldt udbytte af det.
Sidder du længere væk vil du ikke kunne skelne de enkelte pixels fra hinanden.
Ved et fullHD tv er afstanden v. 37" ca 1.5m.
Dette kræver selvfølgelig at signalet er af god kvalitet og i fuld opløsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil lige klarificere det med "skelne de enkelte pixels fra hinanden":
Vi snakker ikke om, at alting ser kantede og grimme ud under denne afstand. Mange forbinder fejlagtigt evnen til at skelne enkelte pixels fra hinanden med at alting bliver pixeleret. Et glimrende eksempel er den PC-skærm I alle sammen sidder foran - I vil nok godt kunne se en enkelt sort prik på skærmen (et punktum her i forum eksempelvis), men det betyder så sandelig ikke, at tingene ser firkantede ud.

På PX80 kan du ikke rigtigt bruge 1080p-eksemplet til noget, da skærmen ikke har en fysisk opløsning, der passer til. Du vil maksimalt kunne få 720p opløsning, dvs. du må ikke sidde mere end 2.8 m fra skærmen før tingene bliver for små. Husk også på at dette er "best case scenario" forudsat at du ser på sort-hvide mønstre der står helt stille - og at dine øjne er perfekte. Er der bevægelse og farver på skærmen, så kan du godt rykke stolen noget tættere på, for så forsvinder detaljerne ret hurtigt.