Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MacDuster
Hold op jeg har gået længe og ventet på at få noget løn til at finansiere en afløser for mit gamle Dantax billedrørs-TV! Men nu ruller der formentlig i omegnen af 7k ind på kontoen her i starten af marts.
Men sandheden er den at jeg har kigget på TV, og læst bunkevis af artikler herinde, siden oktober/november, og jeg har hele tiden gået ud fra at 32" vil være passende til mit værelse - budgettet er 6 - max 7k. Igen og igen er mit valg faldet på Sony 32W4000. Men det skyldes udelukkende at jeg ingen erfaring har med faldskærme, og derfor kun har kunnet tage stilling til specs'ene, og der må dette TV siges at være ret suverænt i sin prisklasse.
Men tit læser man folks holdning til billedkvalitet og de nævner altid Panansonic, som førende når vi snakker det her prisleje. Men det dér PZ80 fås vist ikke mindre end 37" og så er spørgsmålet om dét vil kunne gå an... (jeg har prøvet den dér applet de har her til at finde en passende str. men jeg finder den ikke særlig hjælpsom!)

Nå, men forudsat at 37" er okay, så er der en del andre ting der på papiret leder mig hen til Sony-tv'et gang gang:
MPEG-4
DVB-C (jep, vi har kabel-tv)
FULL HD

FULL HD hører man jo er overvurderet i disse størrelser på TV, men helt ærligt, er det sandt? - har som sagt ikke erfaring med dette...
MPEG-4 og DVB-C vil kunne klares med en boks, men tænk at kunne slippe for alt det(gratis) i fremtiden og så bare kunne få alt det digitale hjem uden at røre en finger...

Summer sumarum, så vægter jeg selvfølgelig billedkvalitet højest, men hvad vil de manglende specs komme til at betyde i praksis her til efteråret??? - og er der potentielle modeller jeg helt har overset???

OBS: jeg kommer helt klart til at se en masse kabel-tv på fjernsynet, men også Blu-ray-spil og film via min PS3, vil blive brugt!
Af Kratz
Til gode råd om faldskærme skal du nok finde et andet forum :D
Nej, spøg til side.

32 tommer er et lidt irritierende segment, da der ikke rigtigt satses på denne skærmstørrelse længere. Vil mene du er på rette spor med 32W4000. Det er efter min vurdering fortsat bedste 32 tommer skærm.

PZ modellerne fra Panasonic kan du desværre ikke få mindre end 42 tommer. I 37 tommer bliver det en PX, og så er vi tilbage i debatten om HD Ready vs FullHD. Med mindre du sidder klods op af skærmen har det altså ingen betydning i denne størrelse.

Dernæst DVB-C tuner og MPEG4. Husk på at du ikke kan modtage digital kabel TV gratis ved at købe et fjernsyn med disse features. Du skal stadig have et kort til dit TV som koster omkring 600 kr pr halvår så vidt jeg husker. Leje af boks med kabel tuner og MPEG4 til 39 eller 59 kr om måneden er derfor ikke det der vælter budgettet efter min mening.

Sidst men ikke mindst kunne du også overveje at vente et par måneder på Panasonic's næste modeller som har DVB-C og MPEG4. Men så bliver prisen nok også over budgettet.
Af MacDuster
Kratz skrev:Dernæst DVB-C tuner og MPEG4. Husk på at du ikke kan modtage digital kabel TV gratis ved at købe et fjernsyn med disse features. Du skal stadig have et kort til dit TV som koster omkring 600 kr pr halvår så vidt jeg husker. Leje af boks med kabel tuner og MPEG4 til 39 eller 59 kr om måneden er derfor ikke det der vælter budgettet efter min mening.
Så i praksis: køber jeg W4000 skal jeg efter 31. oktober betale 600,- i måneden for det dér kort(Der er vel CA-modul i tv'et?)???
Køber jeg PX så skal jeg både have kabel- og MPEG-4-tuner til yderligere 100,- om måneden???
det lyder da lidt voldsomt...?
Af Kratz
Nej, det du skal betale ekstra er enten 39 kr (boks uden harddisk) eller 59 kr (boks med harddisk) om måneden hvis du køber en Panasonic.
På denne måde slipper du udenom problematikken med manglende DVB-C og MPEG4.
Af MacDuster
Kratz skrev:Nej, det du skal betale ekstra er enten 39 kr (boks uden harddisk) eller 59 kr (boks med harddisk) om måneden hvis du køber en Panasonic.
På denne måde slipper du udenom problematikken med manglende DVB-C og MPEG4.
Nåå, undskyld - jeg læste det som månedligt, ikke halvårligt :D

nå, men 39,-/59,- i måneden er vel egentlig ikke gal... men så skal jeg have en boks stående og en ekstra fjernbetjening(med mindre der er en fonuftig universal).

Men igen, HD-ready qua FULL HD i 37" qua 32"... hmm, måske nogle andre der kan svare på det?
Af Kratz
Egentlig er det meget simpelt. Med Panasonic får du en større skærm som er mindst lige så god som Sony'en til en mindre pris!
Som beskrevet vil du ikke kunne se forskel på HD Ready og FullHD under almindelige betingelser for skærme i denne størrelse.

Og så kan man, som du selv foreslår, anskaffe en af de glimrende universal fjernsbetjeninger der er tilgængelig for at undgå de værste fjernbetjenings frustrationer.

Om du så mener, det er tåleligt med en boks eller ej, er selvfølgelig op til dig at vurdere.
Af M-Sniper
blot info...

Der sker intet med din kabel tv signal 31 oktober.
lukning af analog signaler sker kun på de luftbårende signal... og ikke andre...

tv - med Mpeg4 og dvb-c i skal du købe et CA-modul, for at få plads til det digitale kort fra udbyderen (f.eks. Yousee) + og betale kortafgiften.

Et CA. modl koster ca. 500 kr.

ses
Af Rubinstein
Lige et lille spørgsmål herfra også. Jeg sidder netop nu, i samme dilemma og overvejer henholdsvis Sony's W4500 model i 32' udgaven, og så PX'80'eren på 37'. Der er ca. 2,5 m fra sofaen og over til fjernsynet. Jeg ville dog også gerne have det sådan, at jeg kan se fjernsyn af en ordentlig kvalitet fra mit spisebord. Her er der dog kun ca. 1,5-2 meter hen til skærmen.

Vil det således være for voldsomt med de 37'? eller er det bare at gå i krig og så nyde den lidt større skærm ovre fra sofaen?

Mvh Frederik
Af Kratz
Du skal være opmærksom på W4500 ikke fås i 32 tommer. Mindste skærm for denne model er 40 tommer.
Men W4000 er et godt alternativ for 32 tommer.

Under de beskrevne forhold ville jeg dog ikke tøve med at købe en 37 tommer skærm. Man vender sig hurtigt til denne størrelse.
Af Rubinstein
Hov, ja det var selvfølgelig også den jeg mente. Det kan da godt ske jeg skulle tage springet fuldt, og så investere i de 37'. Var blot lidt nervøs for om det ville blive for voldsomt, at sidde ved bordet så forholdvis tæt på skærmen. Det ender jo nok med, at jeg køber PX80'eren efter den megen positive omtale, den har fået på blandt andet denne side.
Af LencoTB
Jeg sidder i samme dilemma. Har kigget længe på 32W4000. Har jeg ret i at det er bedre med LCD, når man nu mest skal bruge tv'et til at koble den sammen med PC'en og dermed bruge den til at surfe og se tv-serier på?

Mange roser PX80 for dens billedkvalitet, men få skriver om hvordan den er når den bliver koblet til en computer. En pixel er mere udstrakt på en plasma skærm end lcd, hvilket, som jeg har læst, gør teksten lidt uskarp.
Af MacDuster
LencoTB skrev:Jeg sidder i samme dilemma. Har kigget længe på 32W4000. Har jeg ret i at det er bedre med LCD, når man nu mest skal bruge tv'et til at koble den sammen med PC'en og dermed bruge den til at surfe og se tv-serier på?

Mange roser PX80 for dens billedkvalitet, men få skriver om hvordan den er når den bliver koblet til en computer. En pixel er mere udstrakt på en plasma skærm end lcd, hvilket, som jeg har læst, gør teksten lidt uskarp.
Plasma fås ikke i 32".
Og ja, det er korrekt at det ikke er smart at surfe på en plasma, da du formentlig har diverse bjælker i skærmen som bare er det samme hele tiden - således at pixel'ne brænder fast, så at sige...
Så vidt jeg har forstået i hvert fald :D
Af MacDuster
Har kigget lidt rundt... tror det bliver 32W4000... men hvor på nettet er det anbefalelsesværdigt at købe?
Kan se du sparer 1000,- på nettet i forhold til at gå ned i Fona og købe det...
Af J2NK
Cinemagic er en rigtig god forhandler af TV, men har dog normalt parallel-importeret varer, PRC er en god a--around forhandler, men måske er det værd at overveje at købe fra et Sony-center hvis du lever nær et - de vil ofte forhandle om prisen eller ekstra tilbehør, specielt i disse tider.

Det er msåke også værd at overveje at købe en 32v4500 der har en lavere opløsning(1366x768), hvis du sidder tæt på skærmen