Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af comp09
Jeg har tænkt mig at skifte mit 32 tommers Samsung TV (købt i 2005) med noget nyt.

Max er. 37 tommers LDC TV, da min stue er ikke så stor og fra min sofa er der knap 3 meter til reolen hvor TV'et skal stå.

Jeg har Kabel TV i yousee men har ikke deres digitale box.

Har tænkt mig et TV med MPEG 2 og 4. Har kigget på Samsung 696, men er der andre alternativer? Er Philips' fjernsyn gode og hvad med Sonys?

Eller skal man over til Panasonic? LG?
Af red_martians
hvis du vil ahve LCD vil jeg anbefale dig hitashi eller panasonic. DEt skyldes deres specielle billede-paneler der giver meget gode betragtningsvinkler. Har selv svært ved at betegne et LCD-tv som et TV når der kun er én der kan få glæde af det. Hvilket skyldes langt de fleste. Samsung, sony, LG, Philips osv.
Mener ikke at nogle af dem laver med mpeg4 endnu. Panasonic præcentere dog nye modeller slut februar,-marts måned. DE kan ses her på hjemmesiden i nyheder.
Af comp09
Jo, Samsungs 676 og 696 har MPEG4!!!

Synes at forbavsende få her på forummet kan li' Samsung. Hvorfor?

Det er bare Panasonic, Panasonic og Panasonic. Har ikke engang set nogen nævne Philips. Og næsten alt drejer sig om 40-46 tommers fjernsyn.

På hol.dk har de trods alt hefitig diskussion om Intel eller AMD er bedst.

Savner svar fra yaken.
Af Ponduus
Tror du ikke der er en grund til at det er "Panasonic, Panasonic, Panasonic" ?

Hvorfor skulle man ikke anbefale de bedste tv? I mit hoved ville det være dumt ikke at anbefale det bedste.

Samsung laver, ifølge mig, middelmådige tv. Det samme kan siges om Phillips.

On topic:

Jeg ville kigge på nogle af Sony's tv. De er i stand til at levere rigtig gode kvalitets tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes skam andre TV der er anbefalelsesværdige ud over Panasonics. Når man oftest ser anbefalinger af den famøse PX80 eller PZ80, så er det naturligvis fordi disse modeller giver meget TV for pengene. I dette tilfælde er det dog irrelevant, da trådstarter ikke ønsker andet end LCD.

Philips er, i min mening, en lidt speciel producent idet de har nogle faste overbevisninger af hvordan billedet skal se ud, som jeg ikke deler begejstringen for. Der skal kæmpes forholdsvist meget for at tvinge Philips' TV til at vise et godt billede - til dels fordi de bader billedet i ekstra skarphed og en vanvittig farvetemperatur. Deres ambi-light har også en destruktiv effekt - igen i min mening - så længe det kører i den dynamiske indstilling, hvor farverne cykler rundt sammen med billedet.

Samsungs TV er lidt en broget oplevelse til tider. Det forekommer mig, at de kan være lidt ugennemarbejdede med nogle dumme fejl, hvilket er ærgeligt idet de åbenlyst gør en del ud af at designe visse dele af TVet ordenligt. Deres 7 og 8 serie er udmærkede bud på et godt TV, hvis man lige tager forbehold for de småfejl begge serier trækkes med (søg i forum for eksempler). Om man vil have MPEG4 eller ej, må være en smagssag - jeg ved ikke om prissætningen har ændret sig, for merprisen for MPEG4 har været ganske høj førhen.

Sony leverer nogle habile modeller, som også ofte fremhæves positivt - ikke mindst fordi de har været først ude med implementeringen af DVB-C med MPEG4 dekodning. Igen, så slæber også disse TV rundt med nogle irriterende fejl, såsom uforklarlig inkompatibilitet med visse af Yousee's CA moduler. De laver desuden ikke 37" modeller, så de er vist naturligt diskvalificerede i denne sammenhæng. Flere af deres bedre modeller fås først fra 40".

I LCD genren ville jeg nok satse på Samsungs 7'er eller 8'er (hvis denne kan fås i 37"). Og så lige få fat på en universalfjernbetjening, så deres billige plastic-bras kan lægges i en skuffe...
Af J2NK
Sony laver en 37" model som har været godt modtaget, 37v4500, værd at tage et kik på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der var jeg åbenbart for hurtig. Ja, V4500 er værd at tage et kig på - mange features og en fornuftig pris (manglen på fuld HD er ikke vigtig i disse størrelser).
Af lennon
comp09 skrev:Jo, Samsungs 676 og 696 har MPEG4!!!

Synes at forbavsende få her på forummet kan li' Samsung. Hvorfor?

Det er bare Panasonic, Panasonic og Panasonic. Har ikke engang set nogen nævne Philips. Og næsten alt drejer sig om 40-46 tommers fjernsyn.

På hol.dk har de trods alt hefitig diskussion om Intel eller AMD er bedst.

Savner svar fra yaken.
Panasonic har et produkt,som Samsung - uanset pris - knap matcher på billedkvalitet.

Tror de fleste herinde lidt nørdet går efter det ultimative billede. Og i så fald undres man jo hver gang over, at andre prioriterer teknologi og design . . . ?

Der er en klar tendens til at andengangskøbere opgraderer størrelsen. Og med ca 3m siddeafstand er 46"-50" nærmest et must . Fabrikanterne drosler af samme grund modelplejen voldsomt ned, på mindre skærme .
Af Per Ole
Hvordan med Sharp LC-37 DH 65 ? Den har både MPEG4 og HD og en rimelig pris? Hvordan er kvaliteten af dette apparat?
Af J2NK
Splinterny model, professionelle anmeldelser og brugeranmelderser er svære at finde, og flere butikker fører den ikke endnu.
Af lennon
Per Ole skrev:Hvordan med Sharp LC-37 DH 65 ? Den har både MPEG4 og HD og en rimelig pris? Hvordan er kvaliteten af dette apparat?
Er du helt sikker på,at du reelt har noget at bruge MPEG4 til ?
FullHD er som udgangspunkt overkill i nævnte skærmstørrelse , - derfor er den basale performance netop meget vigtigere.
Af Per Ole
For mit eget vedkommende bliver MPEG4 et must, da jeg får mit signal fra egen tagantenne, og kun er interesseret i de danske og svenske "gratis" kanaler. Og jeg er træt af at rode med eksterne bokse med dertil hørende fjernbetjeninger.
Vedrørende HD tror jeg på at det gør en forskel når man kigger faste billeder, altså fotos, fx skovbilleder med mange små detaljer.
Men om det forholder sig sådan, skal jeg til at lave nogle forsøg med.
Jeg vender gerne tilbage med resultatet af disse forsøg.
Af lennon
Per Ole skrev:For mit eget vedkommende bliver MPEG4 et must, da jeg får mit signal fra egen tagantenne, og kun er interesseret i de danske og svenske "gratis" kanaler. Og jeg er træt af at rode med eksterne bokse med dertil hørende fjernbetjeninger.
Vedrørende HD tror jeg på at det gør en forskel når man kigger faste billeder, altså fotos, fx skovbilleder med mange små detaljer.
Men om det forholder sig sådan, skal jeg til at lave nogle forsøg med.
Jeg vender gerne tilbage med resultatet af disse forsøg.
Fuldstændig enig . Du har netop et behov for MPEG4 og DVB-C .
Og ingen tvivl om,at højere opløsning løfter oplevelsen ved,at se still billeder - JPEG. Men husk at vise JPEG billederne via PC - USB eller kortlæser. I hvertfald sker der en synlig forringelse ved at se dem via DVD eller CD afspiller !
Brugeravatar
Af kthomsen
comp09 skrev:Jeg har tænkt mig at skifte mit 32 tommers Samsung TV (købt i 2005) med noget nyt.

Max er. 37 tommers LDC TV, da min stue er ikke så stor og fra min sofa er der knap 3 meter til reolen hvor TV'et skal stå.

Jeg har Kabel TV i yousee men har ikke deres digitale box.

Har tænkt mig et TV med MPEG 2 og 4. Har kigget på Samsung 696, men er der andre alternativer? Er Philips' fjernsyn gode og hvad med Sonys?

Eller skal man over til Panasonic? LG?
Hvis du har analog tv vil jeg klart anbefale Panasonic plasma. Har ikke set et eneste LCD der kan hamle op med dem på analog!
Du vil se en masse uklare billeder og detaljer på LCD med analog signal, især hvis du ser lidt sport.