01 feb 2009, 20:14
Der findes skam andre TV der er anbefalelsesværdige ud over Panasonics. Når man oftest ser anbefalinger af den famøse PX80 eller PZ80, så er det naturligvis fordi disse modeller giver meget TV for pengene. I dette tilfælde er det dog irrelevant, da trådstarter ikke ønsker andet end LCD.
Philips er, i min mening, en lidt speciel producent idet de har nogle faste overbevisninger af hvordan billedet skal se ud, som jeg ikke deler begejstringen for. Der skal kæmpes forholdsvist meget for at tvinge Philips' TV til at vise et godt billede - til dels fordi de bader billedet i ekstra skarphed og en vanvittig farvetemperatur. Deres ambi-light har også en destruktiv effekt - igen i min mening - så længe det kører i den dynamiske indstilling, hvor farverne cykler rundt sammen med billedet.
Samsungs TV er lidt en broget oplevelse til tider. Det forekommer mig, at de kan være lidt ugennemarbejdede med nogle dumme fejl, hvilket er ærgeligt idet de åbenlyst gør en del ud af at designe visse dele af TVet ordenligt. Deres 7 og 8 serie er udmærkede bud på et godt TV, hvis man lige tager forbehold for de småfejl begge serier trækkes med (søg i forum for eksempler). Om man vil have MPEG4 eller ej, må være en smagssag - jeg ved ikke om prissætningen har ændret sig, for merprisen for MPEG4 har været ganske høj førhen.
Sony leverer nogle habile modeller, som også ofte fremhæves positivt - ikke mindst fordi de har været først ude med implementeringen af DVB-C med MPEG4 dekodning. Igen, så slæber også disse TV rundt med nogle irriterende fejl, såsom uforklarlig inkompatibilitet med visse af Yousee's CA moduler. De laver desuden ikke 37" modeller, så de er vist naturligt diskvalificerede i denne sammenhæng. Flere af deres bedre modeller fås først fra 40".
I LCD genren ville jeg nok satse på Samsungs 7'er eller 8'er (hvis denne kan fås i 37"). Og så lige få fat på en universalfjernbetjening, så deres billige plastic-bras kan lægges i en skuffe...
Skribent, moderator & webudvikler
Find information om og sammenlign alle de nye TV i TV-databasen