Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af herbstmeister
Jeg undrer mig over:

Når mange brugere sværger til plasma tv, hvorfor sælges der så LCD i overflod i butikkerne? De fleste store kæder sælger kun enkelte, om nogen, plasma tv mens det bugner med LCDere. Virker også som om der er langt flest LCD producenter. Er LCD ved at få overtaget?

Findes der plasmaer med DVB-C indbygget? Mener ikke Panasonic har. Er det noget de arbejder med i den nye 2009 kollektion?
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:21, rettet i alt 1 gang.
Af sketchpad
Der er også forskel på hvad den enkelte butik gider at
tage ind, det kommer selvsagt an på kunderne - pengene
taler deres sprog.

F.eks hos El-Giganten på Nørrebro har de et rigtig solidt
udvalg i Plasma skærme, jeg har ihvertfald set både Samsung,
Panasonic, LG og Phillips Plasma skærme derinde på det
seneste.

Der så jeg b.la. en 50" Plasma fra Samsung til 7990,-
den pris var der ikke mange LCD'er der kunne konkurrere med.

F.eks hos Fona - havde de kun en Plasma (Samsung) og
resten var LCD...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg byder gerne ind med endnu en grund til, at man typisk ser LCD i butikkerne:
De første fladskærme der blev tilgængelige for den brede befolkning var baseret på plasma-teknolgi. Disse skærme led under alle de børnesygdomme man nu kan forvente nye teknologier bringer med sig: Burn-in i stor stil, latterlig lav opløsning (lavere end SD), vanvittige priser og tordnende strømforbrug, blot for at nævne nogle af de værste. Senere er det da blevet muligt at lave LCD TV i fornuftige størrelser, hvilket nok virkede som et friskt pust på markedet. Der blev ikke taget højde for om billedkvaliteten reelt set blev bedre ved indførslen af LCD - men det var nyt! Før plasma-skærmene nåede at matche eksempelvis opløsningen, så havde LCD slået sig fast i bevistheden, som den type fladskærm, der kunne betales af alle og kunne fås i størrelser, der ikke skræmte konen væk.

I dag sidder vi med en ny generation af plasma-skærme, som må siges at være modnet væsentlig siden de første modeller så lyset, men LCD er desværre allerede blevet synonym med "fladskærm". Hvis kunderne i forvejen bruger deres lørdag formiddag på, at lede efter et nyt "LCD TV" og ikke en fladskærm i al almindelighed, så skulle man da være en dårlig sælger hvis man ikke så sin chance. Dette gøres desuden lettere af, at Hr. og Fru Danmark ikke har det store begreb om hvordan et godt billede ser ud (eller rettere: hvordan et dårligt billede ser ud) og derfor nemt kan prakkes et vilkårligt TV på ærmet. Opfattelsen derude er typisk at "LCD er det nye, plasma er det gamle". Man tænker ikke "LCD er den umodnede teknologi, plasma er den modnede"...

Nu skal det her ikke lyde som om, at alle LCD TV er noget bras. Der findes formidable TV derude, som har god billedkvalitet og et hav af features, men i min egen mening, så får man typisk et bedre billede med et plasma-TV i samme prisklasse. Med prisreduktionen af LX5090, så er det efterhånden svært at finde argumenter (ud over førnævnte ekstra-features, såsom DVB-C mv.) for at vælge high-end LCD TV frem for et plasma.

Disclaimer:
Ovenstående vil hurtigt kunne tolkes, som om skribenten (dvs. mig) er en udpræget "plasma fan", men igen vil jeg cementere, at jeg er et illoyal bæst, der udelukkende følger den teknologi, der leverer den bedste billedkvalitet. Kommer OLED i morgen og proklamerer 40" skærme til 20.000 kr., så er jeg all-in!
Af Kratz
Rigtig fin gennemgang Yakken, som meget tydeligt illustrerer baggrunden for problematikken.
Samtidig viser det hvor lang tid det tager at ændre en offentlig mening. Folk i almindelighed er blevet rigtigt bange for burn-in (man kan blot kigge på de daglige indlæg her på siden om denne bekymring), og det selv om der ikke vil være noget problem for 99% af de potentielle købere med de plasma paneler der findes i dag.
Af J2NK
Det kan vel også være lidt blandet, jeg har simpelthen ikke kunne finde et plasma-TV der havde specifikationerne jeg ønskede, men det kunne jo være pga. den lave efterspørgsel(og dermed udbud).

Ville have købe et 32" plasma-tv med 1280x720/1366x768 med indbygget MPEG-4 DVB-C/T tuner havde det være en realistisk mulighed.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
32" markedet må man nok kalde for tabt for plasma-TVs vedkommende. Der har været for mange hurdler mht. reduktion af pixelstørrelse på disse TV og det lader ikke til at der er nogen andre end LG, der gider bruge kræfter på disse størrelser. Samme tendens er også ved at indfinde sig på LCD markedet, hvor high-end modellerne ikke lanceres under 40" (nogle endda kun over 46"). Et glimrende eksempel er Panasonics nye lineup, der kun har deres basismodeller repræsenteret i segmentet under 46". Pioneer er ligeledes et godt eksempel - de har kun +50" modeller i sortimentet. Hos Sony finder man ikke den nye X-serie i de små modeller mere...

Mere vil have mere og 50" er vel efterhånden den nye 32"... Det er lidt synd, idet vi ikke alle kan flytte rundt på møblerne så en 50" passer på væggen.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Mener som køber, at det er problematisk at forretningerne ikke fører nogle af de populæreste plasmamodeller. Har overvejet køb af en PX80, på baggrund af anbefalinger herinde. Det har bare ikk været muligt at opdrive den i en butik! Det føres ikke i Fona, Expert, Bilka, Hifiklubben, Computercity eller Elgiganten (Ikke på lager). Og det er altså den mest populære skærm, at dømme ud fra diverse tråde...!?

Tilbage er så at købe den over nettet, uden at have set den i aktion først. Nærmeste pejlepunkt er vel så at kigge på en PX8EA i Elgiganten (som er ringere end PX80) og PZ85 i Computercity (som er bedre) og så satse på at PX80eren ligger et sted der imellem...

Det er skisme ikke underligt, at mange (undertegnede incl.) ender med at købe en LCD, for senere at fortryde, når det bliver sat til...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ellers kan du jo vælge et Panasonic Center, som må formodes at have dem. De findes vist overalt i landet.
Brugeravatar
Af herbstmeister
yakken skrev:Ellers kan du jo vælge et Panasonic Center, som må formodes at have dem. De findes vist overalt i landet.
Det er selvfølgelig rigtigt, havde ikk lige overvejet den kæde, da jeg ikk kendte den. Der forefindes også kun én på Fyn (Kerteminde), så det er ikk noget jeg kører forbi hver dag.

Min pointe er også mere, at som uvidende førstegangskøber er chancerne bare så meget større for at komme hjem med en LCD, medmindre man er heldig at ramme en ordentlig ekspedient...
Af Kratz
Og lidt paradoksalt egentlig. Man skulle synes en dygttig sælger kunne spotte en trend og tage fordel af den.
Af Illgor
Tag du et smut til sverige. Var inde i mediamarkt.se og der havde de en tv afderling på størrelse med en nettobutik. Og de havde alle panasonic/pioneer/lg plasma skærmene samt en masse samsung og andre mærker. Det er nok ret forskelligt fra butik til butik.
Og ja, panasonic centrene rundt omkring har stadig px80, selvom det nu skulle være tømt på centrallageret. Så hvad der er tilbage er kun hvis butikkerne har noget lokalt på lager. (info fra en panasonic center ejer)
Kan dog så i samme anledning sige at han selv sværger til plasma, og når folk kommer i hans butik så fortæller han altid at plasma er bedst, men mange folk vil bare helst have LCD. Og han er også pt lidt på spanden da alle vil have mpeg 4 og ingen pana har det indbygget (læs: næsten ingen).
Brugeravatar
Af herbstmeister
Illgor skrev:Tag du et smut til sverige. Var inde i mediamarkt.se og der havde de en tv afderling på størrelse med en nettobutik.
Tror ikk jeg gider til at ligge og køre fra Fyn til Sverige for at kigge på TV. I så fald skulle jeg være på jagt efter dyrere modeller, så der var flere penge at spare. Man kan jo få PX80 for 5000 på nettet nu...

Illgor skrev: han er også pt lidt på spanden da alle vil have mpeg 4 og ingen pana har det indbygget
Det irriterende er så også, at det er DVB-T og ikk DVB-C i Pana. Nogen der ved om det kommer i de nye 2009 modeller eller det kommer på et sener tidspunkt...