22 jan 2009, 09:16
Jeg byder gerne ind med endnu en grund til, at man typisk ser LCD i butikkerne:
De første fladskærme der blev tilgængelige for den brede befolkning var baseret på plasma-teknolgi. Disse skærme led under alle de børnesygdomme man nu kan forvente nye teknologier bringer med sig: Burn-in i stor stil, latterlig lav opløsning (lavere end SD), vanvittige priser og tordnende strømforbrug, blot for at nævne nogle af de værste. Senere er det da blevet muligt at lave LCD TV i fornuftige størrelser, hvilket nok virkede som et friskt pust på markedet. Der blev ikke taget højde for om billedkvaliteten reelt set blev bedre ved indførslen af LCD - men det var nyt! Før plasma-skærmene nåede at matche eksempelvis opløsningen, så havde LCD slået sig fast i bevistheden, som den type fladskærm, der kunne betales af alle og kunne fås i størrelser, der ikke skræmte konen væk.
I dag sidder vi med en ny generation af plasma-skærme, som må siges at være modnet væsentlig siden de første modeller så lyset, men LCD er desværre allerede blevet synonym med "fladskærm". Hvis kunderne i forvejen bruger deres lørdag formiddag på, at lede efter et nyt "LCD TV" og ikke en fladskærm i al almindelighed, så skulle man da være en dårlig sælger hvis man ikke så sin chance. Dette gøres desuden lettere af, at Hr. og Fru Danmark ikke har det store begreb om hvordan et godt billede ser ud (eller rettere: hvordan et dårligt billede ser ud) og derfor nemt kan prakkes et vilkårligt TV på ærmet. Opfattelsen derude er typisk at "LCD er det nye, plasma er det gamle". Man tænker ikke "LCD er den umodnede teknologi, plasma er den modnede"...
Nu skal det her ikke lyde som om, at alle LCD TV er noget bras. Der findes formidable TV derude, som har god billedkvalitet og et hav af features, men i min egen mening, så får man typisk et bedre billede med et plasma-TV i samme prisklasse. Med prisreduktionen af LX5090, så er det efterhånden svært at finde argumenter (ud over førnævnte ekstra-features, såsom DVB-C mv.) for at vælge high-end LCD TV frem for et plasma.
Disclaimer:
Ovenstående vil hurtigt kunne tolkes, som om skribenten (dvs. mig) er en udpræget "plasma fan", men igen vil jeg cementere, at jeg er et illoyal bæst, der udelukkende følger den teknologi, der leverer den bedste billedkvalitet. Kommer OLED i morgen og proklamerer 40" skærme til 20.000 kr., så er jeg all-in!
Skribent, moderator & webudvikler
Find information om og sammenlign alle de nye TV i TV-databasen