Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gke
Jeg oplever til tider et fænomen, som jeg kun kan beskrive relativt beskedent med ord..

Visse gange når billedkvaliteten er lav, og støjreducering er sat til høj, så oplever jeg at dele af motivet i billedet, flytter sig relativt i forhold til sig selv. Det er nærmest som om at motivet "hænger i elastik" og følger med, kort efter "elastiken" bliver flyttet...

Forvirret? Her er et eksempel:

Ved americas funniest videos er der ofte gamle udendelser, og til tider oplever jeg at f.eks ansigtet på folk, flytter sig få millimeter efter resten af hovedet/hatten/briller osv er flyttet. Det er som om at støjreduktionen forsinker bevægelser hvor der skal beregnes mest.

Det lyder logisk, men hvad kaldes fænomenet i tv-fagsprog?
Af sketchpad
gke skrev: Det lyder logisk, men hvad kaldes fænomenet i tv-fagsprog?
Det kaldes for "komprimering" (Compression).
DVS. for at få plads til alle disse 50-300 kanaler kabel-tv
udsender, så bliver de nødt til at komprimere signalerne,
dvs. pakke alle billed-data (25 billeder pr. sekund) i
et format der kaldes Mpeg (ofte mpeg 2 og mpeg 4), og
som du MÅSKE kender fra photoshop - og andre lignende
billed behandlings programmer - kan du sætte en vis
komprimerings-grad op...som f.eks Quality på 0 til 100 %
hvoraf 75 % giver et noglelunde godt billede af høj
kvalitet, og 50 % giver et ok billede med nogle "firkanter"
hvor man kan tydelig SE komprimeringen.

Komprimering i sig selv fungerer sådan at man tager
en række pixler (punkter i billedet) og samler dem
til en fælleds værdi hvor man laver en såkaldt Shader.
En Shader kan være en graduering af farver. f.eks fra
rødt til sort, og fra grønt til gult etc. og hvis man
ønsker at spare plads på billedet, kan man omregne disse
informationer til "shadere" og spare antal punkter på
skærmen, derved får man en form form "komprimering" hvor
man kan "gen-opbygge" billedet til noglelunde original
status - minus komprimeringsgrad. og Spare masser af plads.

F.eks vil et HDTV signal typisk bruge 20 mbit båndbredde
pr. kanal hos dit kabel-tv. mens en alm. tv-kanal med
alm. tv opløsning vil kræve 3-5 mbit. Hvis de sparer
på båndbredden (lad os sige 2-3 mbit) så ligner det lort...
og du får de ting du beskrev ;)

You see? ;)
Af gke
Jo - men komprimering er én ting, der som regel giver pixelleringer hvis signalet er dårligt.

Men at man oplever billedet som "mekanisk to-delt" tror jeg ikke har meget med komprimering at gøre.

Det opleves mere som f.eks. neglen der flytter sig i forhold til fingeren, og ikke som om var de én part.

eller håret i forhold til ansigtet, eller træ'et i forhold til vejen osv osv.

Men kun ved meget støjreduktion. Hvis man slår det fra, følges de fint ad - dog med lidt kornet billed :)
Af thomit
TV'ens innebygde støyreduksjon er problemet. Slå det helt av, som en midlertidig løsning. Den endelige løsningen på ditt problem er digitalt signal - analogt er på vei ut, det er bare å bytte nå :-)

F.eks. - min Panasonic PX80 har ganske god støyreduksjon på basisnivå allerede, (dvs. selv om man slår støyreduksjon helt av) - man får neppe noe bedre totalt bilde ved å tilføre mer støyreduksjon. Det kan ikke gjøre et dårlig analogt bilde bedre, totalt sett.
Etter min erfaring er det samme sak med de fleste merker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tilføjer lige, at jeg selv har fået syn for sagen og således også oplevet nævnte problem på et PX80. Det er helt klart støjreduktionen der er synderen og det ganske besynderligt ud når problemet fremkommer - præcist som om dele af billedet bliver stående stille imens resten flytter sig. Det er dog kun synligt ved meget små bevægelser, hvor de berørte farveflader ikke flytter sig ret meget.

Det er helt klart ikke kompressionsfejl, men mest foruroligende var det egentlig at problemet også opstod på signaler fra TV2, som ikke var af synderlig lav kvalitet (Obamas indsættelse...).