Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PX80 har en MPEG2 DVB-T, hvilket kan bruges til de gratis kanaler der udsendes på DVB nettet næste år. Boxer lancerer dog en række nye kanaler, som kræver at du har MPEG4 dekodning i TVet, hvilket PX80 ikke kan mønstre.

Hvis du vil have MPEG4 DVB-T tuner, så skal du se efter den norske/franske version af TVet, der hedder PX81. Selvom denne model har MPEG4, så er der dog ikke nogen garanti for at den vil fungere med de nye kanaler næste år, da det ikke er en model der er beregnet til det danske marked.
Af benjaminhviid
yakken skrev:PX80 har en MPEG2 DVB-T, hvilket kan bruges til de gratis kanaler der udsendes på DVB nettet næste år. Boxer lancerer dog en række nye kanaler, som kræver at du har MPEG4 dekodning i TVet, hvilket PX80 ikke kan mønstre.

Hvis du vil have MPEG4 DVB-T tuner, så skal du se efter den norske/franske version af TVet, der hedder PX81. Selvom denne model har MPEG4, så er der dog ikke nogen garanti for at den vil fungere med de nye kanaler næste år, da det ikke er en model der er beregnet til det danske marked.
Men Boxer kræver da at man bor visse steder i landet ikk? (jeg bor på lolland)
Forresten, hvis nu man lader skærmen stå på PS3 menuen i flere timer (hvis man glemmer at slukke den, og ikke har sat autosluk på, kan man så risikerere burn-in?
Af benjaminhviid
Og er jeres umiddelbare vurdering at PX80 har et højere kontrastniveau, end både sony's, philips' og LG's LCD-tv jeg har nævnt tidligere, på trods af at fabriks-specse hælder til LCD-fjernsynenes fordel?
Af Dlejt
Jeg følger interesseret med, da jeg står med ca. samme købs overvejelser.

Især det angående kvaliteten af PS3 spil, som er 1080p, og Blu-Ray er jeg meget nysgerrig omkring. Da jeg stort set ingen tid bruger på at se almindeligt tv.
Af Kratz
PX80 har et bedre billede. Om kontrasten er højere skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg vil mene sortniveauet er bedre.
At sammenligne kontrast specifikationer mellem forskellige producenter er som at sammenligne æbler og pærer. Det siger ingenting, da kontrasten kan måles på mange forskellige måder. Der er ikke vedtaget en fælles standard for hvordan denne parameter skal angives.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er nu godt nok standarder for hvordan kontrasten skal måles, men så snart der leges med dynamiske kontraster, så kommer vi ud i en gråzone idet det ikke er fysisk muligt at måle kontrastforhold på eks. 20.000:1.

Mht. antennesignalet, så er Boxer forpligtet til at dække hele Danmark med MPEG2 DVB-T signaler pr. 31. oktober 2009 idet det analoge net lukkes ned. Alle skal være i stand til at se DR1, DR2 og TV2.

Burn-in kan godt provokeres ved at lade din PS3 stå med et statisk billede i flere dage, ja. Hvor ofte har du da gjort det? En time eller 2 er ikke nok til at brænde noget permanent fast på PX80.
Af benjaminhviid
Tror valget falder på PX80 på trods af den kører 720p, især efter at have læst jeres anmeldelse af tv'et.
Men hvis jeg sidder ca 1,5-2 meter fra, vil det så være underordnet om jeg vælger et 720p eller et 1080p, når selve tv'et ikke er "større" end 42". Havde læst herinde, at det reelt set var ligemeget, da forskellen først viser sig ved 46" og større.. :)
Kratz skrev:PX80 har et bedre billede. Om kontrasten er højere skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg vil mene sortniveauet er bedre.
At sammenligne kontrast specifikationer mellem forskellige producenter er som at sammenligne æbler og pærer. Det siger ingenting, da kontrasten kan måles på mange forskellige måder. Der er ikke vedtaget en fælles standard for hvordan denne parameter skal angives.
Okay tak for svaret.. Det forklarede en smule :)
Af benjaminhviid
yakken skrev:Der er nu godt nok standarder for hvordan kontrasten skal måles, men så snart der leges med dynamiske kontraster, så kommer vi ud i en gråzone idet det ikke er fysisk muligt at måle kontrastforhold på eks. 20.000:1.

Mht. antennesignalet, så er Boxer forpligtet til at dække hele Danmark med MPEG2 DVB-T signaler pr. 31. oktober 2009 idet det analoge net lukkes ned. Alle skal være i stand til at se DR1, DR2 og TV2.

Burn-in kan godt provokeres ved at lade din PS3 stå med et statisk billede i flere dage, ja. Hvor ofte har du da gjort det? En time eller 2 er ikke nok til at brænde noget permanent fast på PX80.
Okay, så faktisk er de 15.000:1 som PX80 har bedre end f. eks. Sonys 44.000:1 da dette er dynamisk?

Ang. burn-in, så er det vidst sket at den har stået natten over et par gange på mit LCD :D Men så må man jo bare sætte autosluk på :P Og læste i jeres burn-in artikel, at det er anbefalet at man skifter kanal efter et par timer, for at forhindre logo burn-in .. Men er det nok med bare et hurtigt zap fra DR1 til TV2 og retur, eller skal den lige køre et par minutter.. For det er da ikke pokkers hensigtmæssigt, hvis helaftensfilm kører på en af kanalerne.. For eksempel Godfather i går :P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg smed vist dette link tidligere også:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Vi har også diskuteret opløsning vs. TV-størrelse her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

PX80 har heller ikke 15.000:1 i kontrastforhold. Det er omkring 1200:1 når der ikke benyttes dynamisk kontrast (det kan PX80 også).
Af benjaminhviid
yakken skrev:Jeg smed vist dette link tidligere også:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Vi har også diskuteret opløsning vs. TV-størrelse her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

PX80 har heller ikke 15.000:1 i kontrastforhold. Det er omkring 1200:1 når der ikke benyttes dynamisk kontrast (det kan PX80 også).
Tak for rådet. Jeg har nu læst mig halvvejs igennem guiden til køb af tv.. Og vil derfor høre om PX80 lyder af posteriziconartifakter og hvordan dens shadow detail er, da dette er et stort problem på min nuværende fladskærm :)
Brugeravatar
Af kthomsen
Hej Benjaminhviid.

Ang. dine bekymringer om burn-in:

Jeg har selv PX80 og bruger det mest til digital tv fra yousee, film fra DVD og PC samt Wii.
Jeg har en lille ny i familien som bevirker, at jeg af og til er nødt til at pause en film. ell. lign.så TV'et står med statisk billede i op til 30min hvis hun er helt umulig at få til ro igen osv. Jeg har aldig set skyggen af burn-in. Jeg har en enkelt gang set lidt retention i 5sek, da billedet skiftede til noget lyst da jeg startede filmen igen. And that's it!

Få dig et hammergodt tv, se noget tv og film, og få spillet noget PS3! Du skal ikke engang bekymre dig om at køre en "break-in" cd for at skåne TV'et i starten. Bare brug det som et normalt tv.

Det sidste og bedste råd jeg kan give dig, hvis du bestemmer dig for et PX80, er, at tjekke de indstillinger som Rasmus fra flatpanels.dk beskriver i PX80 testen her på flatpanels.dk. De vil højst sandsynligt virke lidt matte og mørke et par dage. Men giv det en chance og lad dem stå i en uge. I den tid vil dine øjne vænne sig til at se TV med tæt på korrekt billedgengivelse, istedet for masser af farve, kontrast osv.
Du vil derefter tydeligt kunne se når du besøger andre, at deres tv har alt for meget kontrast, sharpness, farver osv, og at naturbilleder, menneskehud, dyr, og andre ting slet ikke ser naturlige ud, som på dit skønne PX80 hjemme i stuen! :)

Sidst men ikke mindst, jeg har selv handlet tv hos cinemagic uden problemer, men dustinhome er sikkert også fint. Har ikke hørt andet.
Det gode ved internethandel er, at du har 14 dages returret! ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Shadow-detail på PX80 er glimrende. Hvis du lader være med at skrue alt for meget på brightness (se vores anmeldelse for et forslag til indstillinger) så vil du ikke blive skuffet. Jeg har ikke hørt nogen klager over posterization.
Af praun
Jeg har lige et spørgsmål angående disse panasonics skærme. Jeg har set nogen videoer på youtube hvor der er bøvl med flimrerne farver og underligt grønt skær på hvide områder osv.

Er det folk som har fået et defekt tv eller har i andre også oplevet disse problemer?

Og så er der en ting mere som undrer mig. De siger at dette tv er 16:9 format, men opløsningen 1024x768 er det ikke en 4:3 opløsning??

burde den ikke have været 1366x768?

Er der en logisk forklaring?