Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holm86
Ja nu er det snart ved at være meget lang tid siden man hørte om den model første gang ... og det er da også ved at være et par måneder siden den blev lanceret ....

hvorfor er det så at det tager så lang tid før den kommer i butikkerne??

nogle der ved hvornår den kommer til salg i butikkerne??

vil meget gerne se den live og se om den virkeligt er så mange penge værd i forhold til sine nærmeste konkurenter ...
Af JKay
Har set den hos Expert (KT radio) i Odense. Flot billede! Selvom det kun var 40" modellen.
Af lennon
Og 40" modellen er i denne sammenhæng temmelig uinteressant . Den har nemlig IKKE LED backlight .

HDTVtest har lige haft Z4500 under kniven. Og den får en rigtig god anmeldelse . Men kan dog som forventet ikke hamle op med Pioneers 5090 .Spændende hvor tæt X4500 kommer. .

Lidt imponerende at Pioneer 5 år i træk har leveret markedets bedste billedperformer indenfor TV .
Af -jacob
De har haft SONY X4500 i SONYCENTRET i snart en måned nu. jeg tror ikke at alle butikker får den, pga. prisen.

Den har et rigtigt flot billede, og man kan godt se at sortniveauet er PIONEER like i et mørkt rum. Men i en almindelig stue, er det svært at se forskel på X´eren og f.eks den nye Z4500 som jeg har valgt at købe istedet, da jeg ikke rigtigt synes X4500 er merprisen værd.

Jeg har en teori om at der er i W og Z modellerne er indbygget noget der minder om X´erens DRC funktion som meget tydligt fjerner jaggies, når man aktiverer den på X4500. På X4500 har man så bare mulighed for at slå den fra, hvilket gør at BLUray kan stå en lille smule skarpere, så der virkeligt kommer hul igennem.
Det gør den eminent til BLUray film i mørke omgivelser, men til daglig TV kiggeri, er jeg sku ikke rigtigt overbevist om at man får nok for den nuværende pris.

Mht. motion så har Z4500 som bekendt 200 hz, og ved pannoreringer fandt jeg frem til at den står lidt skarpere end X4500 når den står på (klar) som er der hvor X4500 blinker med baggrundslyset samtidigt med at den aktiverer 100 hz hvilket giver den største opløsning på X4500.

Jeg er lidt i tvivl om X4500 klarer 2.2 pulldown bedre end Z4500, så vær opmærksom på om du synes X4500 hakker/rykker mere eller mindre end Z4500 og W4500 når der bliver vist nogle af de oversøiske udsendelser, jeg synes det er mest udpræget på NATIONAL GEO HD, og DISCOVERY HD.

Derudover er det i år kun X4500 der har hvidbalance, så hvis man vil ha optimal mulighed for at indstille alt selv uden at skulle ind i servicemenu´en så er der ingen ej udenom X4500.
Senest rettet af -jacob 27 nov 2008, 17:19, rettet i alt 1 gang.
Af Toppi
jacob har du prøvet at sammenligne din den ny med w4500? Kan man se mærkbar forskel?

Hos sonycenter selv udtalte en sælger, at han ikke troede det ville gi nogen forskel med 200hz, og jeg skulle "nøjes" med w4500.
Af lennon
Ovre på Recordere.dk blev der spurgt om SonyX4500 er bedre end pioneers LCD line-up. Heldigvis havde OttoAV lige haft en X4500 inde over , og her er hvad han svarede :

" . . .X4500 er bedre. Jeg vil betegne det som det bedste LCD-tv jeg har set til dato (jeg foretrækker personligt stadig andre teknologier). Pioneer's LCD gør det godt i betragtning af at det er "almindelige" LCD-tv, dvs. med standard backlight. Jeg er ikke fan af Dynamic Dimming, som er dét der giver X4500 sin høje kontrast, kontrasten kommer på bekostning af artifacts i billedet ved visse situationer, og den slags irriterer mig. Men set i forhold til de andre LCD-tv på markedet, så er det et nødvendigt trade-off, for at få en tilstrækkeligt god kontrast, og samtidig har Sony på X4500 _kraftigt_ forbedret dét jeg synes har været deres svageste punkt indtil nu, nemlig detaljerne i mørke områder. På still-billeder er X4500 det vel nok skarpeste og mest detaljerede tv på markedet. Motion-flow virker bedre end på noget andet tv jeg har set, men det er stadig ikke noget jeg er fan af. Er man dét, vil man formentligt være meget begejstret for X4500's implementation af dette. X4500 kan iøvrigt bære en _meget_ høj lysstyrke, i et helt mørkt rum er det lige før det er svært at skrue nok NED for lyset. Ingen har så lyse stuer at en X4500 ikke kan levere lys nok, vel at mærke med tilnærmelsesvist korrekte farver og gamma-kurver.

Sådan samlet set: Hvis man ikke er generet af de LCD-relaterede ulemper (synsvinkel, dynamic dimming osv), så vil man formentligt være overordentligt tilfreds med billedet fra X4500. Det gør ikke mig til LCD-fan, men dem der er LCD-tilhængere i forvejen vil formentligt være enig med mig i at dette er et af de bedste, hvis ikke dét bedste, LCD på markedet p.t. (jeg mangler at se Samsung's 9-serie, som jeg har meget store forventninger til). Personligt har jeg det lidt svært med at man groft sagt kan købe to Pioneer 50" plasma'er for de samme penge som et 52" X4500 koster, men det er jo en individuel vurdering. Der følger jo også andre ting med X4500 end lige billedkvalitet, for dem der interesserer sig for dén slags... "
Af -jacob
Når man laver test af motionflow, kan man godt se at Z4500 i høj gør det bedre end X4500 i klar og W4500 i høj, men i praksis er det svært at se forskel.
X4500 laver ikke (video look) når den står i klar, og fordi Z4500 har 200hz kan man faktisk sætte den helt ned på lav og stadig få rigtig god opløsning ved bevægelser. Men W4500 i standard gør det rigtigt godt, så det skal ikke kun være på grund af motionflow at man skal vælge X eller Z.

Jeg valgte også Z4500 pga design og bedre lyd da den ligesom X4500 har to subwoofere.

W4500 er nok der hvor du får mest SONY TV for pengene, men det lader til at panelerne har problemer med clouding, vær opmærksom på det.