27 nov 2008, 17:39
Ovre på Recordere.dk blev der spurgt om SonyX4500 er bedre end pioneers LCD line-up. Heldigvis havde OttoAV lige haft en X4500 inde over , og her er hvad han svarede :
" . . .X4500 er bedre. Jeg vil betegne det som det bedste LCD-tv jeg har set til dato (jeg foretrækker personligt stadig andre teknologier). Pioneer's LCD gør det godt i betragtning af at det er "almindelige" LCD-tv, dvs. med standard backlight. Jeg er ikke fan af Dynamic Dimming, som er dét der giver X4500 sin høje kontrast, kontrasten kommer på bekostning af artifacts i billedet ved visse situationer, og den slags irriterer mig. Men set i forhold til de andre LCD-tv på markedet, så er det et nødvendigt trade-off, for at få en tilstrækkeligt god kontrast, og samtidig har Sony på X4500 _kraftigt_ forbedret dét jeg synes har været deres svageste punkt indtil nu, nemlig detaljerne i mørke områder. På still-billeder er X4500 det vel nok skarpeste og mest detaljerede tv på markedet. Motion-flow virker bedre end på noget andet tv jeg har set, men det er stadig ikke noget jeg er fan af. Er man dét, vil man formentligt være meget begejstret for X4500's implementation af dette. X4500 kan iøvrigt bære en _meget_ høj lysstyrke, i et helt mørkt rum er det lige før det er svært at skrue nok NED for lyset. Ingen har så lyse stuer at en X4500 ikke kan levere lys nok, vel at mærke med tilnærmelsesvist korrekte farver og gamma-kurver.
Sådan samlet set: Hvis man ikke er generet af de LCD-relaterede ulemper (synsvinkel, dynamic dimming osv), så vil man formentligt være overordentligt tilfreds med billedet fra X4500. Det gør ikke mig til LCD-fan, men dem der er LCD-tilhængere i forvejen vil formentligt være enig med mig i at dette er et af de bedste, hvis ikke dét bedste, LCD på markedet p.t. (jeg mangler at se Samsung's 9-serie, som jeg har meget store forventninger til). Personligt har jeg det lidt svært med at man groft sagt kan købe to Pioneer 50" plasma'er for de samme penge som et 52" X4500 koster, men det er jo en individuel vurdering. Der følger jo også andre ting med X4500 end lige billedkvalitet, for dem der interesserer sig for dén slags... "