Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dikalup
Det lyder da umiddelbart positivt, omend det med det røde ikke er super positivt.

Kan du evt. sige noget om hvordan farverne står i farvestyret software og så en ikke farvestyret browser?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu med billeder i teksten for de dovne og dem med <10 Mbit/s internet ;)
Af dikalup
Jakob - Nu er det vel ikke kæresten der stjæler al din tid igen ;)

Men kunne du sige noget om hvordan skærmen er uden for farvestyrede applikationer?

Jeg står nemlig og gerne vil have bestilt en skærm inden de næste par dage, så vil gerne høre hvad din erfaring er med de problemer andre har omtalt i forbindelse med wide-gamut skærme og brug i applikationer der ikke har farvestyring :)

Ellers en super anmeldelse :)
Brugeravatar
Af jakobdam
Jeg har haft det vildeste hold i nakken hele weekend'en - pisseirriterende, jeg fik det fredag, og havde sådan glædet mig til en weekend hvor jeg skulle lege eksklusivt med skærm... men svært når man knapt hverken kan sidde eller ligge (skide alder der trænger sig på) :)

Nå, om lørdagen fik jeg dog kigget en hel del.

Mht. farver, synes jeg ikke det er noget stort problem, såfremt man kan afvikle HP's dedikerede styringssoftware.

Det smarte ved den, er at den giver mulighed for en mere fin indstilling af farver end selve skærmen.

Grundet at farvegamut dækker mere over i det røde end blå (se evt. anmeldelser) kan man faktisk godt se at skærmen presser lidt mere på med de røde nuancer, men det er til at leve med. Fælden har jeg fundet ud af, er at hvis man stiller kontrast for højt, så optræder alle lysegrå gradienter, som lyse røde (ikke lyserøde/pink, men lyse nuancer af rød).

Mht. farvejustering, så har jeg Vista Home Premium 64-bit, og den har sin egen color manager. Jeg fandt en applikation som omgår den, men kan ikke se nogen forskel overhovedet.

P.t. er mit største problem teksten, der stadigvæk står lidt sløret ift. eks. min anden IPS-skærm samt TN-skærm. Skruer jeg op for "Sharpness" i NVidia driveren, kan jeg overdrive problemet og nemmere se hvad der sker; det er de røde pixels der får lov at "bløde" lidt, men IPS'en er generelt lidt mere uskarp. Efter sigende et kendetegn for H-IPS; det er dog ikke noget problem efter min mening.

Sortniveauet har jeg faktisk presset ned UNDER det som min TN+ skærm leverer, hvilket er utroligt flot for et IPS panel.

Vender vi tilbage til farvestyringen, så kører jeg som sagt HP's display assistant (mener jeg den hedder) og har i Photoshop også valgt HP LP2475w som det farverum den skal vise. Det har indtil nu givet pote, i form af utroligt effektiv kalibrering sammen med mine to printere (Canon PRO 9500 samt Canon Selphy CP-510). Jeg kan proofe ekstremt præcist.

Browser jeg rundt på nettet (i Firefox med color management slået FRA), har alle farver fået mere mæthed end de plejer; men printer jeg eks. en side ud fra nettet, ser jeg at også printeren vil repræsentere dem således. Den kører iøvrigt ud fra dedikeret ICC-profil for printer og papirtype (Ilford) så det er ikke fordi jeg bare har opjusteret dens driver for at matche skærmen - det er den anden vej rundt, hvilket gør at jeg synes skærmen netop gør det mere rigtigt end mine to andre.

Jeg må give diverse anmeldere, heriblandt flatpanels, ret angående "sRGB indstillingen" på HP'en; det er mere for "syns skyld" end praktisk anvendeligt.
Af dikalup
Arhh det var sku da nitte - Håber du har fået styr på nakken nu, så skærmen kan nydes :)

Tak for opdateringen - Jeg er endt med at bestille en Eizo S2431W indtil videre, da jeg skal bruge skærmen til andet end kun foto - Men jeg har godt nok været sindsygt meget i tvivl om wide-gamut eller ej og er det sådan set staidgvæk.
Utroligt det skal være så svært at købe en skærm :)
Brugeravatar
Af jakobdam
Ja, grunden til at jeg fravalgte EIZO'en var en del usikkerheder om en række punker, og at HP'en i sammenligning synes meget attraktiv...

Du bør iøvrigt også overveje at smide lidt mere efter EIZO SX2461:
http://www.eizo.com/products/lcd/sx2461w/index.asp
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Specs=true

12-bit panel med 16-bit intern processering, 92% dækning af NTSC og 95% dækning af AdobeRGB.

S-PVA panel med 850:1 kontrast og 6ms respons. Ingen forlydender om input lag lige p.t., af hvad jeg har kunne finde...

Til generelt grafisk brug, skulle den være en tand bedre end S2431'eren, men spørgsmålet er hvor meget det er - dvs. om forskellen er relevant at give flere penge for.

PS.: Ja, her nu 3 dage efter jeg fik det skide hold, er det ikke gået væk, og værker stadig rigtigt meget. Vildt irriterende...!
Af dikalup
Ja jeg har også haft kig på SX2461'eren som ser yderst interessant ud, især på et tilbud jeg så den til med kalibrator.

Men problemet er igen at den er Wide-gamut og jeg er derfor usikker på hvor store problemer det giver når skærmen skal bruges til en kombination af foto, udvikling og generelt blandet brug af alt fra webbrowsing til tekstbehandling og video.
Det er det der har gjort mig i tvivl hele tiden i forhold til wide-gamut eller ej - Fordi mange steder er det nævnt at wide.gamut giver store problemer så snart programmerne ikke er farvestyret, mens andre steder så nævnes det næsten ikke, så det er umuligt at blive klog på hvor slemt det egentligt er.
Brugeravatar
Af jakobdam
En meget simplificeret forklaring er:

- Hvis du altid vil køre sRGB, så glem Wide Gamut. sRGB er et relativt lille color space; det er den laveste fællesnævner. Her giver HP'en dig synlige afvigelser i visse farveforløb, uanset hvordan du skruer på den.

- Hvis du vil køre AdobeRGB, som man oftest gør i eks. Photoshop, så er HP-skærmen superb. Den er som skabt til AdobeRGB, og det er dén diskussion jeg har haft med visse folk der har klaget over dens farvegengivelser. I praksis er HP'en ufatteligt præcis når vi ser på AdobeRGB farvespektret, men som sagt - den er nærmest også skabt til det!

Jeg er selv fotograf (se evt. www.jakobdam.dk for fotos) og laver farvekritisk arbejde. Til webgrafik må jeg leve med afvigelsen, og det kan jeg også godt. Den er trods alt ikke slem; der findes sRGB-skærme der gengiver sRGB dårligere end HP'eren. Værre er det dog med print; her vil jeg ikke se afvigelser - og det er dér hvor HP'en excellerer. :)

Edit: Min nakke ter sig stadigvæk som en åndssvag, og kiropraktor og fysioterapeuter har åbenbart for travlt til at tage nye kunder i øjeblikket (skumle skumle)...
Af knekker
Nu lever jeg selv af at lave grafik, så jeg vil blot indskyde at personerne på billedet er så små, at det står ikke rigtig klart at de er cartoonish, min første tanke var at jeg synes de lignede almindelige menensker som havde været turen igennem en faldefærdig makeup artist, der i den grad ikke har sparet på makeuppen.

Billedet du linker til, virker konceptet langt bedre, specielt fordi det er et close up, og man tager ikke fejl af maler penslen.

PS, som om det største problem var manglende toilet papir, burde hendes skirt ikke være trukket ned om anklerne hun sidder jo og skider i sin bukser? :D
Af Josemanden
Hej ...

Er der nogen der kan informere mig om hvorvidt man taber noget på HP's 3 års onsite garanti ved at købe en skærm som firma?

Ift. købeloven mister man jo ét års reklamationsret normalt, men jeg er ikke klar over om dette også påvirker den yderligere garanti som HP giver?

Jeg ville umiddelbart mene nej, men vil gerne tjekke herinde om folk har erfaringer med dette. Det er min plan at bestille samme model som der omtales i denne tråd, og jeg forestiller mig at du som fotograf garanteret har købt skærmen gennem dit firma..

Håber nogen kan hjælpe mig med mit spørgsmål.

Mvh.
Af dikalup
Du mister intet som firma - Det er, som du selv nævner, kun i henhold til hvad loven giver af rettigheder til en privatperson i forhold til firma.

Alt hvad du køber af garantier ved siden af osv. gør ingen forskel om du er privat eller firma, med mindre dem du køber forsikringen af har en en regel for dette, men det har jeg nu aldrig nogensinde oplevet.

Så køb du trygt :)
Af duck-1
tillykke med din nye skærm Jakob.

har lige selv bestilt en magen til, kan du poste hvad du har lavet af indstillinger?