Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Matt
Jeg står i den situation at jeg skal til at købe et nyt tv istedet for mit gamle 32" sony crt.
Har haft kigget meget omkring og endelig afgrænset det til 3 "vindere" og vil lige høre hvad i synes.

Panasonic TH-46PZ85
Samsung PS50A766T1
Samsung LE46A796R2

Jeg har Yousee og skal efter købet have et digitalt signal hvilket er ret nemt med de 2 samsung da de begge har DVB-C både med mpeg2 og mpeg4, så skal jeg bare have et CA modul og kort.

Jeg har så læst mig frem til noget i dag som jeg ikke bryder mig om, nemligt at hvis tv'et ikke har DVB-C indbygget og derfor skal have en boks ved siden af, er man nødt til at skifte kanaler vha. fjernbetjeningen på boksen, det synes jeg er noget irriterende da jeg så har 4 fjernbetjeninger (receiver, dvd afspiller, tv og yousee boksen). Det ser jeg som en ulempe dog er den bedste billedkvalitet stadig det der vægter mest.

/Matt
Af SurfBoy
Matt skrev:Jeg står i den situation at jeg skal til at købe et nyt tv istedet for mit gamle 32" sony crt.
Har haft kigget meget omkring og endelig afgrænset det til 3 "vindere" og vil lige høre hvad i synes.

Panasonic TH-46PZ85
Samsung PS50A766T1
Samsung LE46A796R2

Jeg har Yousee og skal efter købet have et digitalt signal hvilket er ret nemt med de 2 samsung da de begge har DVB-C både med mpeg2 og mpeg4, så skal jeg bare have et CA modul og kort.

Jeg har så læst mig frem til noget i dag som jeg ikke bryder mig om, nemligt at hvis tv'et ikke har DVB-C indbygget og derfor skal have en boks ved siden af, er man nødt til at skifte kanaler vha. fjernbetjeningen på boksen, det synes jeg er noget irriterende da jeg så har 4 fjernbetjeninger (receiver, dvd afspiller, tv og yousee boksen). Det ser jeg som en ulempe dog er den bedste billedkvalitet stadig det der vægter mest.

/Matt
Så længe at de kører med kodede digitale kanaler skal du enten have CA-modul og kort eller HD-Boks og kort.
CA-modul og kort er en inferiør løsning der ikke giver dig fuld adgang til din udbyders digitale services selv om at du sikkert skal betale lige meget for kort-leje , extra digitale pakker , HD-pakker o.s.v. , o.s.v. Se et "Yakken" link her .
Derfor HD-Boks og kort fra start , lidt dyrere lige i starten men meget større glæde , da især med harddisk i "YouSee boksen", og muligheder senere.

Med hensyn til det med fjernbetjeningerne så spørg "Yakken" han skriver noget om en multi kontroller der fikser den....

M.v.h.

SurfBoy
Af Ponduus
Hvis du vægter billedkvaliteten højest er der ingen tvivl om, at du vil blive rigtig glad for PX80.

Med hensyn til dine fjernbetjeninger så kan du købe en Logitech Harmony One universal fjernbetjening.

Den er bandit: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=420193

Du kan evt. prøve at søge lidt herinde på den. Jeg vil mene, at du sikkert kan finde noget.
Af Matt
CA-modul og kort er en inferiør løsning der ikke giver dig fuld adgang til din udbyders digitale services selv om at du sikkert skal betale lige meget for kort-leje , extra digitale pakker , HD-pakker o.s.v. , o.s.v. Se et "Yakken" link her .
Kan du uddybe det lidt? Hvis det er den feature med leje af film, betyder det ikke så meget for mig og heller ikke muligheden for at optage. Så vidt jeg ved er det de eneste ekstra funktioner man får ved sådan en boks? Ret mig hvis jeg tager fejl.
du vil blive rigtig glad for PX80.
Men PZ85 har jo en overlegen panel? Højere kontrast og x.v colour via hdmi for ikke at tale om full HD.

Nogen der har erfaringer med Samsung PS50A766T1 og Samsung LE46A796R2 i forhold til pana'en?
Af Ponduus
Matt skrev:
du vil blive rigtig glad for PX80.
Men PZ85 har jo en overlegen panel? Højere kontrast og x.v colour via hdmi for ikke at tale om full HD.
Hovsa. Min fejl, Ramte den forkerte tast ;)
Af SurfBoy
Matt skrev:Kan du uddybe det lidt? Hvis det er den feature med leje af film, betyder det ikke så meget for mig og heller ikke muligheden for at optage. Så vidt jeg ved er det de eneste ekstra funktioner man får ved sådan en boks? Ret mig hvis jeg tager fejl.
En af mine brødre har YouSee og "Zaptor boks" så jeg kunne muligvis plage ham ved at ringe og "kryds-forhøre"/"grille" ham i emnet, jeg kunne også bruge en halv dag på at ringe til de forskellige udbydere og bruge deres kunde-service på at få dem til at forklare mig alt hvad de har at tilbyde og se om jeg kunne "lokke noget ud af dem" om hvad de "har på bedding" - men det ville være "beyond the scope" af denne diskussion.
Jeg sidder med et LE40A656 Samsung fjernsyn selv, ville gerne have digitale kanaler for når først sådan "en fyr" er kommet på bordet så kan man (sgu') se hvad det er for en form for signal man får serveret.
Men jeg har altså ikke penge til det , og meget af deres "såkaldte TV" kan de nu altså også "tage og stoppe et hvis sted hen" .
Jeg regnede på det og så at det ikke er så meget det "sure startgebyr" det drejer sig om, det har jeg heller ikke lyst til at betale - og jeg syntes at det er frækt at de ikke bærer de igennem luften frit sendte standard digitale kanaler frit - men jeg indså også at hvis jeg skulle til at have digitalt TV så ville jeg have "mine egne pakker" eller "udvidede pakker" og evt. HD-Pakker og ved du hvad, jeg hverken kan eller vil betale for alt det der.
Nåh! , men du gider jo ikke at sidde og læse om mine "tørre lommesmerter" så lad os komme videre i teksten og til dit spørgsmål :
Jeg har ingen personlige erfaringer med "emnet" men tilgengæld en overmådig god intelligens og masser af generel erfaring med "samfundet"/"verden" og "industrier".
Hele markedet er under en kollosal ombrydning hvor , emne ralateret , content delivery of "personal services" vil blive nøgle ord.
Jeg kan ikke spå om hvor meget at de vil forsøge at proppe "i halsen på jer" og jeg har ingen anelse om nøjagtig hvad de har på tegne brædtet.
Hvad jeg ved er at de igennem tiden vil diske op med (og udvikle) en lang række af ydelser som med meget stor sandsynlighed vil kræve "udbyder boksen". (P.T. valfarter folk jo rundt til det hjem der har BETALT for at fået åbnet boksen for at de kan se den eller den boksekamp)
Jeg kan naturligvis ikke garantere at de vil servere noget for dig som du har lyst til at betale for , det eneste jeg kan sige er at de vil udbygge deres "franchise" så meget som overhovedet muligt og at det økonomisk set altså ikke er så meget "start-gebyret" der tæller men alt det der kommer senere. Så logisk set vil man, set fra en snæver økonomisk synsvinkel, ikke spare meget ved at nøjes med et CA-modul og kort i forhold til HD-Boks og kort , og i samme betragtning vil de gøre deres bedste for at få netop dig til at slippe nogle flere slanter ved at markedsføre ydelser, som kræver deres boks, som personer som dig er villige til at hoste op med grunker for.
Givet vil der blive kamp! - og hvis du studerer Samsungs 9 serie vil du se at de også vil ind på "content delivery" markedet.
Men alt det her er del af en meget meget større diskussion, hvor jeg iøvrigt har en lang række meget upopulære politiske synspunkter som I ikke vil værdsætte, så jeg hverken kan eller vil tage den diskussion med jer nu .
Men det korte af det lange :
De vil gøre deres bedste til af få dig til at ønske at du sad med deres "Conditional Access module" boks (HD-Boks) ved at tilbyde dig noget der vil få dig til at ønske at du havde "access". (short and "sweet")

Jeg sælger ikke Samsung udstyr, og bliver ikke betalt for at "proppe HD-bokse i halsen på dig" .
"I'm just a soul who's intentions are good - oh Lord ! please don't let me be misunderstood ! ( "Santa Esmeralda" - quote")

M.v.h. / Kind regards

SurfBoy
Af Matt
Ja, mener også det er bedst jeg går direkte til kilden (yousee) og spørger dem ad når tiden kommer.

Er der ingen der har erfaringer med de 3 typer tv?
Det ny tv skal kun bruges til tv kiggeri og DVD/Bluray.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke hvorfor det pludselig piskes op at indbyggede tunere er noget bras? Hvis man ikke har brug for video-on-demand eller Yousee's egen programguide, så er der intet i vejen for at bruge en indbygget DVB tuner.

Jeg vil også slå et slag for PZ85, men hvis udseendet skræmmer, så er PS50A766 også et interessant bud. Vær opmærksom på at både PZ85 og A766 har interpolation i deres 100 Hz, hvilket ikke er nogen ubetinget positiv ting. Du bør ikke vælge modellerne for at få dén teknologi. Interpolationen kan dog slås fra, så man kun har 100 Hz opdatering tilbage, hvilket du nok bør gøre uanset hvad.

Jeg kan desværre ikke byde ind med links til anmeldelser af Samsungs skærm. Det kan være at der er andre der har et link?
Af SurfBoy
yakken skrev:Jeg ved ikke hvorfor det pludselig piskes op at indbyggede tunere er noget bras? Hvis man ikke har brug for video-on-demand eller Yousee's egen programguide, så er der intet i vejen for at bruge en indbygget DVB tuner.
Jeg ved ikke om det var mig du "skød efter" , men jeg har altså aldrig sagt at indbyggede tunere var noget bras - se om du kan finde det et eneste sted !
Hvad jeg skriver er at det er en inferiør løsning at nøjes med et CA-modul og kort, hvor man sparer lidt og mister meget i forhold til HD-Boks og kort.
Indbyggede tunere virker sikker fint nok , personligt tror jeg bare at folk i længden vil være MEGET bedre tjent med at ofre den merpris som HD-Boksen koster og så ha' mulighed/chance for at tage imod alt det de skal prakkes på af kabel-TV selskaberne senere.
Jeg ser ikke nogen grund til at vi skal blive ved at diskutere det. Det handler i bund og grund om hvordan vi opfatter samfundet, firmaer og mennesker forskelligt. Vi har hver vores erfaring og hver vores overbevisning , hvor du tilsyneladende er tals-mand for at nøjes med et CA-modul og jeg mener at det i sidste ende er spild af penge ikke at tage HD-boksen med det samme.
Men er det ikke I sidste ende en troes sag ?
På samme måde at du tror mere på at PX80 Plasma i 1024X768 vil tjene folk bedre end et godt LCD i 1920X1080P fuld HD .
Men er det ikke I sidste ende også en troes sag ?
Jeg er IKKE med i nogen "LCD kult" , jeg har blot et andet syn på verden, og hvad jeg tror tjener folk bedst i den sidste ende, end du har.
(Kan så bare lige tilføje at jeg mener at alle de her tech diskussioner ALLE er fuldstændigt ligegyldige hvis det skal være)

M.v.h.

SurfBoy
Af Matt
Jeg ved ikke hvorfor det pludselig piskes op at indbyggede tunere er noget bras? Hvis man ikke har brug for video-on-demand eller Yousee's egen programguide, så er der intet i vejen for at bruge en indbygget DVB tuner.
Ved det heller ikke og som jeg skrev tidligere hvis de ting er de eneste forskel, så kan jeg sagtens leve uden. Jeg vil dog snakke med yousee når tiden kommer. For mit vedkommende behøver jeg ikke flere kommentar omkring boks vs. CA-modul. ;)

Mht. PZ85 så så jeg tv'et live for første gang igår hos det lokale pana center og blev positivt overrasket, det var slet ikke så grimt som jeg regnede med.

Jeg ved ikke så meget om "Interpolationen" men ud fra hvad du siger så er det ok så længe man kan tænde og slukke for det.

Vil ønske jeg kunne finde en dansk anmeldelse af PS50A766 eller få lidt feedback fra en der ejer sådan et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Matt skrev:Jeg ved ikke så meget om "Interpolationen" men ud fra hvad du siger så er det ok så længe man kan tænde og slukke for det.
Det er en måde at udfylde de sidste 50 Hz ud af de 100 med ny billedinformation, i stedet for blot at gentage dem. Formålet er, at skabe et mere flydende billede, men eftersom dit antennesignal kun leverer 50 billeder pr. sekund, så skal TVet selv gætte hvad der ville ske i de resterende 50. Det er ikke altid at TVet gætter helt rigtigt og effekten ses typisk som et "kunstigt" skær over billedet - eller som om filmen er skudt med et dårligt kamera.

Men som sagt: Det kan slås fra.

Med PZ85 betaler du dog for at få netop denne teknologi hvor PZ80 er stort set samme TV uden effekten. Designet er også en smule anderledes, hvilket kan være med til at afgøre sagen.