Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Flackhead
Cmon drenge, jeg ved i ved det, der må være nogle der ved hvad det handler om :)

Jeg ved bare ikke hvilke kabeler jeg skal bruge
Af Corax
Nu har du glemt at skrive hvilke TV du har og hvilke lyd indgange der er på det. Men hvis det er lavet til at kunne blive forbundet til en PC så har det sikkert et 3.5mm minijack input. Du har heller ikke skrevet hvilke lydudgange der er på din PC, jeg går udfra der er både 3.5mm minijack og optisk.

Hvis jeg går udfra at dit TV har 3.5mm jack og din PC har optisk så kan jeg umildbart se to løsninger.

Den første er at sætte en 3.5mm minijack splitter på PC'en. Så kan du forbinde dit TV og Lyd til samme output på PC'en og så kommer der lyd ud på både lydanlæg og TV på samme tid.

Den anden er at forbinde TV'et med et 3.5mm minijack (han-han) til PC'en og forbinde lydanlægget med et optisk tos-link til PC'en. Så vil du få bedre lyd kvalitet på anlægget men du skal skifte output i Windows (under Kontrol Panel->Lyd) hvis du vil have lyden ud på TV'et.

Jeg ved ikke hvilke output dit TV har så jeg kan ikke sige om du kan sætte det til dit anlæg.
Af Flackhead
Det er et 42PX80 som er står i min "underskrift" :-P

PC'en har et onboard lydkort (Standard) og 2x 9800gt gfx.

Jeg tjekker lige op på det du sagde imorgen, når jeg ser tvet igen ;)

Tak for response ^^
Af Flackhead
Tror jeg kvitter lyd kablet mellem pc og tv, men bare høre lyden fra pc'en på surround. Så gør det det hele lidt nemmere :)

Men tak for respons corax

Hvilket DVI-HDMI kabel kan i anbefale? - det skal kunne stage minimun 720 altså blueray, men stadig være god kvalitet

Har jack stikkets kvalitet en særlig stor betydning?
Af Corax
Hvis din PC har optisk udgang (toslink eller coax) så brug det til at tilslutte PC'en til Logitech anlægget.

Dit TV har kun phono ud. Så for at tilsluttet det til anlægget skal du bruge et phono (han) til 3.5mm minijack (han) kabel.

Og der er ingen billedforskel på dyre og billige HDMI kabler.
Af SurfBoy
Corax skrev:Og der er ingen billedforskel på dyre og billige HDMI kabler.
Ikke helt korrekt....
Til hans brug muligvis ikke , men HDMI 1.3 fåes ikke desto mindre i 2 kategorier, jeg citerer fra denne side :
"HDMI 1.3 has defined two categories of cables: Category 1 certified cables which have been tested at 74.5 MHz (1080i/720p) and Category 2 certified cables which has been tested at 340 MHz " (se under overskriften "cable lenght" !)

M.v.h.

Surfboy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét Corax skriver er ikke, at der ingen forskel er på kablerne. Han skriver at der ikke er forskel på kvaliteten af billedet. Hvis du får billedet ført igennem uden artefakter, så opnås der ikke bedre farvegengivelse, højere kontrast eller skarpere billede ved at skifte til et dyrere kabel. Sådan fungerer de digitale signaler ikke.

Dér hvor forskellen ofte ligger er i den mekaniske kvalitet. Som du selv skriver i citatet, så vil et dyrt kabel typisk kunne håndtere højere båndbredde, eller kunne bære et 1080p signal over længere afstande, og stadig holde sig indenfor normen. Selve byggekvaliteten er som regel også noget bedre på dyre kabler, hvilket kan have betydning hvis du tit skifter stikket rundt mellem enheder.
Af SurfBoy
yakken skrev:Dét Corax skriver er ikke, at der ingen forskel er på kablerne. Han skriver at der ikke er forskel på kvaliteten af billedet. Hvis du får billedet ført igennem uden artefakter, så opnås der ikke bedre farvegengivelse, højere kontrast eller skarpere billede ved at skifte til et dyrere kabel. Sådan fungerer de digitale signaler ikke.
Muligvis, nu er det altså sådan at jeg ikke ejer en HDMI kompatibel enhed, udover mit Samsung TV, "so you got the advantage over me there - Yakken" , så det er ren teori for mig, men een ting må da være sikkert og det er at det må da også afhænge af hvilken mængde information han skal have overført hvor godt et kabel han skal bruge. Efter som at jeg har Blu-Ray film men ingen Blu-Ray afspiller har jeg ikke mulighed for at prøve i praksis. Hvis du læser denne side , vil du se (What is the difference between a “Standard” HDMI cable and a “High-Speed” HDMI cable?) at et Kategori 1 kabel kan klare 75Mhz og at et Kategori 2 kabel kan klare 340Mhz og som du vil kunne se kan et V.1.3 Kat.2 kabel pumpe 10.2 Gbps igennem ved 340MHZ (What’s new in the HDMI 1.3 Specification ) så i teorien må det ha' noget sige for billedet hvor meget at han ka' pumpe igennem kablet (også over korte afstande) og Kat.2 kablet er sandsynligvis dyrere end Kat.1 kablet så derfor må Kategorien af certificeringen og prisen også have noget at gøre med hvor godt et signal du får . Men det må jo også afhænge af HVAD man forsøger at pumpe igennem kablet. Anyway - "Corax" lavede en generel udtalelse om billed-kvalitet v.s. kabel pris og det eneste jeg påpegede er at der sandsynligvis vil være forskel alt efter hvor højt certificeret/godt et kabel man køber, ikke - som jeg selv påpegede- at det nødvendigvis ville have betydning i "Flackhead's" tilfælde.
Men altså det her er ren teori for mig så jeg har svært ved at komme med "hard fact's" fra noget hjemme-prøvet hvis det skal være .
yakken skrev:Dér hvor forskellen ofte ligger er i den mekaniske kvalitet. Som du selv skriver i citatet, så vil et dyrt kabel typisk kunne håndtere højere båndbredde, eller kunne bære et 1080p signal over længere afstande, og stadig holde sig indenfor normen. Selve byggekvaliteten er som regel også noget bedre på dyre kabler, hvilket kan have betydning hvis du tit skifter stikket rundt mellem enheder.
Jeg ved fra min nevø at dyre kabler generelt har stor betydning for ydelsen (f.eks. lydkvalitet) og det har det muligvis også for billed-kvalitet - men igen - Det er altså IKKE MIG der behøver et Plasma TV for at være tilfreds, og jeg kan godt spille audio uden at kablet mellem CD og forstærker har kostet 3.000 kr. eller mere (det tror jeg ikke at min nevø kan) , så ved du hvad jeg kunne sgu' sikkert heller ikke se forskel HVIS et dyrere HDMI kabel gav en lille smule mindre "blur" (eller "whatever") når man spiller sit materiale på sin nye Blu-Ray afspiller med HDMI 1.3 og HDMI 1.3 certificeret kabel sat til sit Plasma fjernsyn (hvis man har brug for sådan et for at billed kvaliteten er god nok) og sad med en lup og kiggede efter.
Så jeg er altså ude af stand til at tage den der diskussion med dig i detaljer (uden at få fat i min nevø og han's slæng - og det har jeg ikke lyst til) men jeg kan nemt forestille mig at der vil være en eller anden billedforskel, som vilde entusiaster ville få øje på med det samme, hvis man købte et dyrt(godt) kabel.
Men som jeg siger jeg har ikke engang brug for Plasma jeg klarer mig fint med LCD så jeg tror ikke at jeg skal splitte hår med dig om det for det kender jeg ikke nok til det til at gøre.
Men siden at det er offentlig debat, det her, så lad os da lige slå fast (for dem der ikke har fundet ud af det endnu) at et HDMI kabel altså ikke bare er et HDMI kabel og at de fåes med flere specifikationer så at man f.eks. ikke kan bruge alle features fra de nye Blu-Ray afspillere med mindre at man også har et kabel (og et TV) der lever op til den nye HDMI 1.3 standard (og nej - jeg har ikke checket pris-forskellen på et HDMI 1.0 kabel og et HDMI 1.3 kabel) og såvidt jeg har forstået så skulle stikkene se nogenlunde ens ud, de er bare opbygget forskelligt indeni.

Bemærk venligst : "Corax" lavede en generel udtalelse og det var en generel udtalelse at jeg svarede på.

M.v.h.

SurfBoy
Af martinlk
Det er ikke sådan det hænger sammen i den digitale verden, SurfBoy. Et HDMI-kabel overfører digitiale signaler, dvs. hvis det virker så virker det 100%. Hvis man har fået fat i et billigt kabel der ikke har båndbredde nok, så resulterer det i problemer såsom intet billede eller voldsomme "pixelleringer" -- *ikke* blur og/eller mindre skarpe billeder (som i den analoge verden).

Så længe begge virker, så er forskellen på et dyrt og et billigt HDMI-kabel ikke andet end en pose penge :-)
Af SurfBoy
martinlk skrev:Det er ikke sådan det hænger sammen i den digitale verden, SurfBoy. Et HDMI-kabel overfører digitiale signaler, dvs. hvis det virker så virker det 100%. Hvis man har fået fat i et billigt kabel der ikke har båndbredde nok, så resulterer det i problemer såsom intet billede eller voldsomme "pixelleringer" -- *ikke* blur og/eller mindre skarpe billeder (som i den analoge verden).

Så længe begge virker, så er forskellen på et dyrt og et billigt HDMI-kabel ikke andet end en pose penge :-)
Nej det kan godt være , jeg har ikke udspurgt nevøen indgående om hans "kabel trip" , jeg kan logisk og let se det hvis vi havde snakket optisk overført digital signal men når det drejer sig om signaler overført vi metal tråde så ved jeg ikke nok om det selv. Min nevø derimod kan tydeligt høre (og måske se?) forskel på hvad for noget kobber der bliver brugt i et kabel og hvordan at kablet er opbygget.
Men jeg er ude af stand til at diskutere kabler på det niveau du her bringer frem for jeg aner altså ikke nok om det og har hverken penge eller mulighed for at prøve mig frem selv.
Jeg siger IKKE at det som du skriver er forkert , men jeg mener bare at jeg ville være nød til at "kryds forhøre" nevøen for at få noget mere viden om det eller bede ham om at bruge hans sociale netværk's erfaringer. Jeg kender ikke dit niveau af viden og erkendelse i den afdeling jeg ved bare at min nevø er vildt entusiast (i hvertfald med HiFi) så jeg ville være nød til at søge råd hos ham for at jeg ville føle mig sikker.
IKKE ment for at fornærme DIG !

M.v.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Bemærk venligst : "Corax" lavede en generel udtalelse og det var en generel udtalelse at jeg svarede på.
Ja, og hans udtalelse var korrekt forudsat at signalet ikke går tabt undervejs i forløbet.

Din nevø udtgaler sig om analoge signaler. Det her er digitale. Du kan slet ikke sammenligne de to for hvor det analoge signal kan farves på alverdens måder, så er det digitale signal krypteret og datastrømmen kan derfor ikke manipuleres på nogen måde der ændrer billedegenskaberne (eller lydegenskaberne) til andet end absolut nonsens. Dvs. hvis du gør noget ved det digitale signal, så ødelægger du simpelthen en del af billedet eller lyden. På lydsiden har du nok oplevet det før med eksempelvis dårligt fremstillede MP3 filer, hvor der pludselig kommer blobs i lyden. På TVet vil du se tydelige pixelfejl eller udfald af billedet.

Det er fint at bringe din nevøs erfaring ind i billedet, men når det kommer til digitale kabler, så er det desværre urelevant for sammenhængen. Hvis først signalet er ført fra afspiller til TV uden at du kan se fejl, så er der intet mere at hente.

Du behøver defor ikke forsøge at bringe den analoge kabel-diskussion med over i den digitale verden.
Af SurfBoy
yakken skrev:Du behøver defor ikke forsøge at bringe den analoge kabel-diskussion med over i den digitale verden.
Det gør jeg heller ikke , du misforstår min holdning og mine reservationer.
Jeg har fuldstændigt forstået det I skriver om forskellen på digital v.s. analog . (og jeg er ikke teknik/elektronik analfabet)
Jeg ved bare at det ALTID er sådan at et er teori et andet praksis.
Derfor , når jeg som jeg klart erkender ikke har nok viden til om emnet til "hår-splittende" diskussioner om emnet, siger jeg bare at hvis JEG ville være sikker i emnet så ville jeg spørge een med PRAKTISKE erfaringer og en fantastisk sans for detaljer, som min nevø. Min nevø kunne muligvis med det samme sige at du havde ret, men jeg har ikke spurgt ham og har ikke tænkt mig at gøre det med mindre at jeg render ind i ham.
Naturligvis tager jeg jeres meninger "ad notam" , det er ikke sådan at det I siger/skriver ikke tæller , det ville bare tælle mere hvis jeg selv havde PRAKTISKE erfaringer eller hvis een som jeg kendte og var helt sikker på havde praktiske erfaringer med det videregav deres erfaringer til mig.

Du tror at det er tom pral, men jeg har extrem erfaring med PC'ere og PC problemer, endda sandsynligvis mere på enkelte områder end de fleste af jer her tilsammen (OG NEJ det var ikke for at genere nogen , ej heller for at prale - jeg ved at positiv selv-erkendelse er forbudt) .
(Og der findes også computer/Software/elektronik områder jeg næsten ikke aner en disse om)
Og gennem mine erfaringer med PC'ere, software og elektronik ved jeg at tingene sommetider kan opføre sig meget mærkeligt og at der kan være alle mulige problemer som ingen lige kunne se.
(Jeg har personligt knækket/fundet flere computer relaterede problemer, som ingen anden lige kunne se, end (ihvertfald) de fleste andre (lokale) WHIZ's)
Da jeg har de erfaringer JEG har prøver jeg altid at tage forbehold når jeg ikke føler mig på sikker grund.
Og jeg beklager, det er ikke for at være respektløs, men jeg føler mig ikke på sikker grund endnu med hensyn til kabler.
Men på den anden side set, "Yakken" , jeg tilhører også en gruppe af mennesker der har behov for at opstille mine egne eksperimenter med transistorer og deslige fordi at jeg har lært hvor mærkeligt at kredsløb kan opføre sig og at jeg derfor er nød til at gøre mine egne erfaringer fordi at MINE egne erfaringer OGSÅ siger at man sommetider ikke kan regne med det der står i bogen eller at bogen ikke altid lærer dig alt det du har brug for at FORSTÅ/vide .
Så det kan godt være at I syntes at jeg er mærkelig eller genstridig men sålænge at jeg ikke føler mig "på sikker grund" SELV sålænge vil jeg blive ved med at "forske" i tingene til at jeg føler mig sikker eller overbevist.
Og NEJ jeg er IKKE ude på at genere nogen eller vise nogen "dis-respect" - det er bare sådan at jeg fungerer.

M.v.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er fint nok at du har brug for at overbevise dig selv på en eller anden måde, men i denne tråd forvirrer det nok mere end det gavner. Trådens indehaver er måske ikke så interesseret i at få omdannet diskussionen til én lang smøre om hvorfor HDMI kabler til 1000 kr./m ikke er pengene værd, blot for at du bliver overbevist.

Hvis vi hopper tilbage på sporet (og bliver dér):
Flackhead skrev:Hvilket DVI-HDMI kabel kan i anbefale? - det skal kunne stage minimun 720 altså blueray, men stadig være god kvalitet
Du skal nok satse på et kabel der er certificeret til 1080p, blot for at være på den sikre side. Med 720p kan du godt nok sende det nedskalerede signal uden problemer, men skulle du få behov for at sende 1080p, så er der altså ikke garanteret båndbredde i kablet til dét. Dermed ikke sagt, at du ikke kan gøre det. Som allerede nævnt, så kan du sagtens komme ud for at kablet alligevel overfører signalet uden artefakter, men producenten vil bare ikke garantere det.

Et eksempel på et kabel, der kan håndtere 1080p, kunne være dette:
http://www.av-connection.dk/?PGr=863&ML=785
Der findes mange andre, men så har du da en indikator for hvor prislejet kan gå hen og ligge. Dyrere kabler vil typisk skilte med "forbløffende farver" og "skarpere billeder", men det må du altså ikke lade dig forblænde af. Et digitalt signal bliver ikke "skarpere" ved at føre det igennem et kabel til 1000 kr.

"Deep color" informationerne kræver den dobbelte båndbredde, men pt. er det ret ligegyldigt da der mangler både film og TV der udnytter det.