Nu er det altså sådan at jeg selv sidder med et
40" Samsung LE40A656 som jeg p.t. bruger som min eneste computer-monitor , personligt syntes jeg at det har et hammer fedt og skarpt billede.
40" Samsung LE40A656 har også indbygget DVB-C og DVB-T tuner det kommer bare an på hvilken model du køber og hvilke bogstaver der er tilknyttet enten i midten eller bagefter - dette gælder også for Sony TV og det gør det til en ren jungle at forstå hvad de forskellige modeller kan og hvad du får for dine penge.
Samsung LE40A656 med DVB-T og C har KUN MPEG 2 dekoder , nogle apparater lavet af X fabrikant er set annonceret med MPEG2 på DVB-C og MPEG4 på DVB-T - om det passer ved jeg ikke men det er set på prisskilte på fjernsyn. (Også Samsung har idag MPEG4 tuner fjernsyn - såvidt jeg ved - men hvad det koster afhænger af modellens øvrige egenskaber) (Jeg kan se at
Samsung - 40" - LE40A676A1WXXE har MPEG4 , der står bare ikke om det er på både DVB-T og DVB-C , men I kan ringe på 70 70 19 70 og stille spørgsmål hvis det er nødvendigt - mandag-fredag , 8 - 18 ) .
Skal du bruge dit fjernsyn som din ENESTE computer-monitor er jeg NØD til at anbefale dig Samsung for de kan på Sub-D stikket synkronisere mellem 60 og 75 HZ (på de modeller jeg har undersøgt) og 60 HZ på HDMI stikket mens alle Sony'erne KUN kan synkronisere 60 HZ uanset.
Hvilken frekvens fjernsynet kan synkronisere har mest betydning når computeren skal indstilles eller IKKE er i Windows (d.v.s. før Windows) tilstande.
Et moderne fjernsyn bør have MPEG4 både på DVB-T og DVB-C og der får du p.t. sandsynligvis mest for pengene med et godt Sony tilbud (Husk at se godt efter hvilke bogstaver der står i midten og bagefter på model betegnelsen) . (Apropos MPEG4 så er der en liste
her på flatpanels over fjernsyn der muligvis har MPEG4 men brug kun listen som udgangspunkt for eget check af modellen om interesseret) .
Men PÅ DEN ANDEN SIDE SET : SÅ er det SÅ PIS HAMRENDE LIGEGYLDIGT p.t. om du har digital tuner eller ej og om du har MPEG4 !
Dette skyldes det enkelte faktum at du sandsynligvis vil anvende kabel-TV og det at ingen af de store for øjeblikket sender i u-kodet digitalt format så der skal under alle omstændigheder en boks imellem, hvis du vil modtage DIGITALT TV ! , en boks som du skal købe eller leje af din udbyder og dertil kommer et årligt kortgebyr på omkring 400 kr. Boksen du køber eller lejer skal sættes til TV'et enten via HDMI stikket, Scart eller andet video stik og skal altså ikke i dit TV's antennestik alligevel. (Du kan få TV med indbygget hul til en til-købs (CA-kort) kort-læser men det er ikke løsningen for de kortlæsere understøtter normalt ikke alle de digitale tjenester din kabel-TV leverandør udbyder så du skal have leverandør boksen alligevel)
Og tro mig når du først har smækket et fedt 40" Fladskærms fjernsyn i FULD HD (1920X1080) (1080P) på bordet så kan jeg love dig for at du kan se hvor gode eller rettere sagt hvor dårlige signaler du propper ind i det, for et godt fladskærms-TV piner enhver detalje ud af billedet , så så snart at sådan en "fyr" er stillet op begynder du at drømme om
1080P opskalering fra din DVD-Spiller eller HD-optager/afspiller , digitalt TV-signal fra din TV-signal leverandør (i dyre domme) og Blu-Ray film og blu-Ray afspiller.
Jeg vil altid anbefale folk at kigge på Samsung først når vi snakker højkvalitet Fladskærms TV hvis de skal bruges som
eneste computer-monitor.
Lyden er acceptabel men ikke fantastisk og det er få fladskærms-TV der har rigtig god lyd , vil du ha' fed lyd og masser af bulder så sæt en surround forstærker til (hvis du har lyst til at få klager fra naboerne når du hygger dig) .
Samsung yder iøvrigt, så vidt jeg har forstået, den lidet kendte
PRESTIGE SERVICE i 2 år på modeller på 40" og derover .
Se evt. også deres
"Garanteret kvalitetssikret - forskellen på et Samsung TV og et Samsung TV" .
Du kan se et
Samsung LE40A656A1CXXE på Happii her , de kan muligvis fåes billigere - men husk at LADE VÆRE MED AT KØBE PARALLEL IMPORT hvis du vil have Dansk garanti )
Du skal bare vide een ting : det er et pis-hamrende dårligt tidspunkt at købe ny elektronik på for det går så hamrende hurtigt. Samsung er indbygget en masse fed teknik , men det æder meget strøm og et Samsung LCD FJERNSYN æder typisk mere end konkurrenternes (Samsung har iøvrigt masser af strøm-økonomiske PC-MONITORER - med 3 års ombytning) , men der er en masse leverandører , der iblandt Samsung der snart kommer med nye
fjernsyns modeller der æder meget mindre strøm (
se her )
og fra forskellige firmaer vælter det frem med nye modeller der er
DLNA kompatible og nye modeller der kan sættes til internetttet. ( f.eks. har Samsungs nyeste modeller mulighed for placering af felter på skærmen med web-indhold - medens at du ser TV - f.eks. vejr , nyheder m.v. ) .
Vil du bare have et billig Samsung i fuld HD (1920X1080) og med DVB-T og DVB-C så kan du lave denne (en avanceret) søgning på
www.dvdpriser.dk . Så kan du se om du kan finde et IKKE parallel importeret fjernsyn et eller andet sted når du har du har fundet nogle modeller .
Men som sagt , der er mange andre fede TV end Samsung , og Samsung regulært TV modeller bruger relativt meget strøm , og andre vil naturligvis foreslå dig alt muligt andet og kritisere det jeg har skrevet, men som nævnt vil et Samsung LE40A656A1CXXE være fedt at sætte din PC til - Jeg sidder med en opløsning på 1024X768 på 2 meters afstand og jeg har altså ikke noget problem at at se hvad der forgår på skærmen

, men nu er mine øjne altså heller ikke så gode som de har været
Bemærk iøvrigt venligst at hvis du køber et Fuld HD TV idag og det skal kunne bruges til nyere HDMI kompatibelt udstyr så skal fjernsynet mindst overholde HDMI 1.3 standarden (
læs om HDMI her , vælg f.eks. "HDMI versions" og søg) . Nyere Blu-Ray afspillere kræver f.eks. HDMI 1.3 kompatibelt TV og KABEL - i det mindste for fuld udnyttelse !!! )
(På den anden side set, sætter du udstyr med HDMI udgang eller kabel ringere end HDMI 1.3 til et HDMI 1.3 kompatibelt TV kan du også risikerere at det
kan give problemer så at du bliver nød til at anvende en anden indgang eller separat lyd lydkonfiguration eller andet - referer til
BRUGER-Manualen til Samsung LE40A656) .
Med venlig hilsen
Surf
Boy