Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nk666
xprezz skrev:
med at sort ikke var rigtigt sort, når man sammenlignede med den sorte ramme på tvet.
Det er jo lige præcis det man har fikset med LED LCD TV. .
Der er andre problemmer med det... og mig bekendt lever det stadig ikke op til topen af plasma. det ligger ihvert fald i ikke i topen af div lister over beste TV
Af Kratz
xprezz skrev:Det er jo lige præcis det man har fikset med LED LCD TV.
Øh, den tror jeg du bliver nød til at uddybe en smule.

At du tilføjer baggrundsbelysning (LED) for at booste kontrasten fjerner jo ikke det fundamentale 'problem' ved LCD skærme når det gælder sort-niveau. Krystallerne i TV'et er stadig tændt og er til stadighed svære at lukke 100% af for. Ellers er der noget jeg har misforstået.
LCD er bestemt blevet meget bedre, også når det gælder sort niveau, men efter min mening er de stadig ikke oppe på siden af de bedste plasma paneler.
Af xprezz
Kratz skrev:
xprezz skrev:Det er jo lige præcis det man har fikset med LED LCD TV.
Øh, den tror jeg du bliver nød til at uddybe en smule.

At du tilføjer baggrundsbelysning (LED) for at booste kontrasten fjerner jo ikke det fundamentale 'problem' ved LCD skærme når det gælder sort-niveau. Krystallerne i TV'et er stadig tændt og er til stadighed svære at lukke 100% af for. Ellers er der noget jeg har misforstået.
LCD er bestemt blevet meget bedre, også når det gælder sort niveau, men efter min mening er de stadig ikke oppe på siden af de bedste plasma paneler.
Ja der er noget du har misforstået. Da man har en masse små LED lamper bag panelet i stedet for store cold cathodes har man mulighed for at slukke enkelte grupper af LED lamper helt = 0 lys = helt sort.

Prøv at læse denne igennem for at få et indblik i teknologien:

http://hometheatermag.com/gearworks/108gear2/

Ellers giver jeg gerne en demo. Sort partier i film er samme farve som rammen på mit tv som er sort. Og det er om aftenen med alt lys slukket. Har svært ved at se hvordan det bliver mere sort end det. Et high-end pioneer har stadig bedre shadow details, ingen tvivl om det, men som et samlet produkt, alle features taget i betragtning ville jeg ikke have det anderledes.
Brugeravatar
Af kthomsen
Ja, men der er mange ting man må tage med i LCD v. Plasma beregningen, så som:

at pixels på LCD på længere sigt har større tendens til at gå døde pga. den måde transistorerne "switcher" i forhold til pixels og subpixels.

Responstid på LCD der er langsommere end Plasma som har betydning når der spilles, på hurtige action film og sport.

Mørke nuancer.

Så har du chancen for burn-in på plasma, som efterhånden er forsvindende lille medmindre du lader et billede stå i flere timer.

Strømniveau er stort set det samme, eller mindre på en plasma i en film noir. ;)

Jeg vil stadig vove at påstå at hvis du bruger dit tv til meget sport og film plus alm. tv-kiggeri vil jeg anbefale plasma.

Personligt er det jo ikke fordi jeg ikke kan lide LCD, at jeg anbefaler plasma, men fordi jeg mener det er det bedste til ovenstående. Det er der så mange andre der også mener herinde, og derfor vil du få en masse svar der omhandler plasma!
Den dag LCD, OLED eller noget helt nyt er bedre end plasma, vil det nok være det der bliver anbefalet af alle! O_O
Af Kratz
Jamen det er da altid rart at blive klogere :)
Det er en meget fin artikel, som jeg dog ikke tror jeg forstår helt til bunds. Der er flere detaljer jeg er i tvivl om.
For nu at citere Flatpanels egne eksperter fra deres fokus artikel om plasma vs LCD:
Da LCD teknologien skal lukke af for en konstant lyskilde bag hver enkelt pixel, er det ofte meget svært at opnå et højt kontrastforhold, da der altid vil slippe lidt lys igennem. LCD TV gør derfor hyppigt brug af dynamisk kontrast, hvor lysstyrken af baggrundsbelysningen skrues ned og der derved skabes en mørkere farve. Dette giver dog ofte synlige gener da neddroslingen af lysstyrken kan ses med det blotte øje. Med LED baggrundsbelysning er man kommet et lille skridt videre.
Denne udmelding tolker jeg som, man er nået et stykke videre med LED, uden dog at være blevet problemet kvit. Men nu vil jeg nødigt lægge nogen ordene i munden, og vil herfra overlade diskussionen til folk som er bedre inde i panel teknologierne end jeg er.