Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bossanova
Jeg overvejer kraftigt at købe en TH 46PZ85 eller en 46W4500 (når den kommer). Det som (for mig) taler for Sony'en er dels den indbyggede MPEG4-tuner og dels at TVet skal står i et ret lyst rum (kan vel give problemer for Pana'en). Omvendt er Pana'en vel (næsten objektivt set) bedst målt på ren billedkvalitet. Den kræver så en ektern tuner (jeg har YouSee's fuldpakke), men er det helt til grin at ofre en bedre billedkvalitet "blot" for at slippe for en ekstern boks med tilhørende ekstra fjernbetjening? Man risikerer jo også med Sony'en, at der kommer nye HD-standarder i dets levetid, og så skal man jo alligevel til at have en ekstern boks til den.

Prismæssigt ligger de to vel meget godt på linie, så er Pana'en så meget bedre, at jeg skal glemme alt om besværet med eksterne bokse? Og er problemet med genskin mærkbart større ved Pana'en?
Af TYBO
Kommer an på om du bruger TVet om dagen.
Jeg ville tage Sonyen men ved at mange herinde ville tage panasonicen.

Jeg synes det er minimalt hvad man kan se af forskel i selvebilledet men at sidde og se på reflekser det gider jeg simpelthen ikke da det ødelægger billedet totalt for mig.

Men tag ud og se i butikkerne om reflekserne i plasma genere dig.
Vælg en butik med samme lysforhold som din stue.
Af bossanova
Jeg har nu set 42pz800 i en forretning i en afstand på ca. 2 m til et vestvendt vindue ved 5-tiden om eftermiddagen. Billedet stod flot, men der var ret generende genskin fra lyset udefra. Det fik mig til at fravælge pana'en.

En anden ting, jeg lige vil andefale er at kigge i Fona på Strøget i København, hvor de har rigtigt mange af de nye, gode skærme (dog ikke Panasonic), både den nye 50" Kuro, Sony W4500, Samsung 6-serie, Phillips top-model m.v. Der er ikke mange andre steder, jeg har set, hvor der har været så mange gode skærme, der direkte kunne sammenlignes.
Af mejersken
bossanova skrev:Jeg har nu set 42pz800 i en forretning i en afstand på ca. 2 m til et vestvendt vindue ved 5-tiden om eftermiddagen. Billedet stod flot, men der var ret generende genskin fra lyset udefra. Det fik mig til at fravælge pana'en.

En anden ting, jeg lige vil andefale er at kigge i Fona på Strøget i København, hvor de har rigtigt mange af de nye, gode skærme (dog ikke Panasonic), både den nye 50" Kuro, Sony W4500, Samsung 6-serie, Phillips top-model m.v. Der er ikke mange andre steder, jeg har set, hvor der har været så mange gode skærme, der direkte kunne sammenlignes.
problemmet med at se på flere skærme ved siden af hinanden i en butik er bare at det du ser på den ene skærm vil være påvirket af det du ser på den anden skærm. Derfor kan et tv der sat op til at vise kildetro billeder komme til at virke kedeligt/gråt i forhold til et det står med pimpede farver. Desuden kan det være svært at foretage bedømmelse af fx. panoreringer da det afhænger meget af hvordan tvèt er sat op, og det er ikke altid muligt at låne en fjernbetjening så indstillingerne kan optimeres
Af stenergut
Ved ikke helt om Panasonic er bedre end Sony i billedekvalitet.

Selve opløsningen er selvfølgelig højere i de meget bevægelige billede (panorering etc.) på plasma end LCD. Til gengæld er farverne en del mere dynamiske på W4500 end Panasonic PZ serien. Der er ikke rigtig kommet nogle seriøse reviews af w4500 endnu. Men det der har været indtil videre tegner meget godt.

Det er sku svært at finde ud af :)
Af Kratz
Øh nej?
Mig bekendt er opløsningen den samme på de to skærme (begge FullHD 46 tommer skærme).
Kan det være responstiden du tænker på? Her er plasma generelt LCD overlegent.
Der er kommet et par review af 46W4500, bland andet her:
http://whathifi.com/Review/Sony-KDL-46W4000/
Ikke noget omfattende review, men stadig kompetent vil jeg mene.
Af stenergut
Det hedder Motion resolution, og er den opløsning en skærm kan vise et billede i fuld bevægelse. På et full HD plasma er denne opløsning = 1080 vandrette linier. På et full HD LCD er motion resolution typisk = 300 linier. For at kompenserer for det, finder man på alle mulige krumspring som f.eks. "100Hz Motion Plus". Denne teknologi kan i bedste fald fordoble opløsningen til 600 linier, desvære introducerer den også forskellige artifacts afhængig af hvor god billedeprocessoren er.

På dette område vil plasma altid præsterer bedre end LCD. Omend Sony skulle være temmelig gode til at implementerer denne teknologi.

Desuden vil jeg lige påpege at whathifi er et temmelig fesent site, uden særligt tilbundsgående reviews. Det review du henviser til er desuden af W4000 og ikke W4500. W4500 har i modsætning til W4000 fået implementeret 100Hz Motion Plus.
Af Kratz
Sorry, my mistake, fik linket til det forkerte sted...
Her er det rigtige review: http://whathifi.com/Review/Sony-KDL-46W4500/

Og ja, de review der postes online er noget forkortede, det kan vi godt blive enige om. Du får mere omfattende reviews i deres magasiner.