Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Første gang jeg bruger dette forum men det virker som om det er her de kloge hoveder er inde :)

Jeg sidder pt. med tankerne om 2 TVer til stuen. Skal siges at skræmen skal bruges til 60% alm TV(regner med at skal have Viasat HD) 30% Film (Blueray eller DVD) 10% Til computer/HTPC.

En lille side note er at jeg snart skal flytte så derfor må TV'et godt kunne holde til at blive flyttet rundt på et par gange uden at der sker noget. Self skal man være forsigtig men har hørt noget om at plasma skræme helst ikke må lægge ned eller vende på hovedet? Jeg ved derfor heller ikke hvor stort rummet er men går efter en lejlighed på 60kvm ca. så kommer nok til at sidde 4-6 meter fra skærmen.

Jeg har kigget rundt på nettet og læst forums her inde bla. o.s.v

Umilddbart falder mine bud på 2 modeller. En plasma og en LCD.
LCD: http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx? ... did=168159
Plasma: http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx? ... did=167170

Om det er LCD eller plasma er jeg også lidt i tvivl om.

Som jeg har læst det.
Plasma:
+ Bedere billede kvalli
+ Billigere end LCD
+ Godt i mørke rum, god kontrast.
- Vejer næsten 30-50% mere end LCD
- Risiko for burn-in
- Er besværligt at flytte med fordi det både er tungt og man skal passe på fordi det nemt går i stykker i forhold til LCD.
- Bruger meget mere størm end LCD
- Har hørt at nogen plasma skræme har møller der larmer i forhold til LCD.

LCD:
+ Vejer ikke nær så meget som Plasma
+ Nemt at flytte med da der skal noget mere til at det gør i stykker
+ Sluger ikke nær så meget størm.
+ Godt i lyse rum
- Billedekvalli er ikke det bedste men stadig god
- Dyrere end Plasma skræme
- Konstrasten

Det er sådan umilddbart det jeg har observeret fra forskellige posts og artikler.

Jeg ville gerne høre hvad folk syntes om de 2 modeller jeg har postet og om der måske findes et bedere alternativ, eller om der evt. kommer et bedere alternativ om 1 månede eller 2. Prislejet er omkring de 14-15K. Skærmen SKAL være minimum 46"

Håber i kan hjælpe mig :)

Mange tak.
Af JLA_DK
Hej og velkommen til forummet

Du har selv opstillet de fordele ulemper der er på de 2 modeller, og de er rigtige. Men, jeg synes ikke alle er lige relevante.

Strømforbrug. Der er ikke meget forskel på dette på LCd og Plasma, producenterne opgiver max forbruget for plasma tv. Ved alm. brug er forbruget langt mindre end det opgivne. Derfor mener jeg ikke dette punkt burde have indflydelse på dit valg.

Transportering. Hvis du beholder den medfølgende kasse er der ingen problemer i at transportere hverken det ene eller andet tv. Det er rigtigt at plasma skal transporteres oprejst, men når du flytter er der nok rigeligt andre ting der fylder meget, så om kassen til tv'et skal stå op eller ligge ned er vel ligegyldigt.

Plasma tv har blæsere bagpå, men de larmer meget lidt. På mit tv kan jeg overhovedet ikke høre dem hvis jeg er længere væk en 30 cm.

Burnin problemet på moderne plasma tv er meget lille, du skal bare passe på med statiske billeder i længere tid ad gangen.

Personligt mener jeg du burde vælge tv efter billedkvaliteten og her er plasma altså bedst! Men hvis det er meget vigtigt for dig at have integreret tuner til kabeltv eller hvis tv'et skal stå overfor vinduer med meget lysindfald skal du lige have dette med i tankerne.

Et andet LCD tv kunne evt. være sonys V eller W serie. Er vist noget af det bedste LCD på markedet.
Af D.Jensen
Hej,

Mange tak for svaret :)

Hvis nu jeg skal have plasma skærmen er den skræm jeg linker til bare top doller eller er der et bedere alternativ til samme penge eller et par hunderede mere? :)
Af D.Jensen
Forresten glemte at skrive at jeg nok også skal have tilsuttet min Xbox og måske en PS3 hvis jeg køber sådan en istedet for en blueray afspiller
Af stenergut
Hej Jensen

Jeg står selv i samme dilemma imellem samsung LCD eller Panasonic Plasma.

Jeg kigger selv på http://www.pricerunner.dk/pl/2-1098716/ ... ign-Priser

50" PZ81 til 15.500

Det er en hybridmodel imellem de 3 andre panasonic modeller; pz80, 85 og 800. Den har lidt dårligere lyd end PZ85, men tilgengæld har den flere billedefeatures, inklusiv Deep Colour. Desuden har den ikke den klamme sølvfarvede front som de andre modeller. Derudover er prisen ganske ok.
Desværre har den kun 2 HDMI indgange bagpå og 1 på fronten.

Jeg hælder enten til PZ81 eller 46" Samsung A656. LCD er selvfølgelig mindre, men også væsentlig billigere - 4000kr. Desuden ved jeg ikke helt med billedekvaliteten. Ville være rart hvis de forskellige hdtv-review sites på nettet ville rangordne TVs efter behov, istedet for blot at skrive "highly recommended" ved alle sammen (www.hdtvtest.co.uk).
Af stenergut
Ser sku meget nice ud - Kan bare ikke finde et eneste review på nettet - Nogen særlig årsag til at det skulle være det?
Af D.Jensen
Umilddbart er jeg nok mest lun på TH-46PZ85 lige pt. Men jeg kunne godt tænke mig at folk som foreslår andre TV kunne komme med konkrete ting hvad der lige gør det TV i anbefaler bedere end det her.

TH-46PZ85. Er en smule dyrt og koster ca. 15K. Ved godt at getmore har det til ca. 13.5K men har bare hørt så meget dårlig om dem og jeg ville ikke turer benytte deres RMA service hvis mit TV funker.

Jeg har overvejet wupti med deres 4 årie TV forsikring. Som dækker både burn-in og pixel fejl.
Af Kratz
Jeg må indrømme, at jeg ofte har købt varer gennem Getmore. Der har aldrig været nogen problemer. Varerne er kommet hurtigt og smertefrit.
Ved køb af computerkabinet manglede skruerne (troede jeg i hvert fald indtil jeg fandt dem). De sendte en hel pose uden beregning!

Nu har jeg så aldrig købt noget i denne prisklasse på nettet og har heller ikke haft brug for at sende nogle varer retur til Getmore, så det kan godt være billedet er et andet her.
Af vidibe
stenergut skrev:Ser sku meget nice ud - Kan bare ikke finde et eneste review på nettet - Nogen særlig årsag til at det skulle være det?
Det er vist så nyt at der ikke rigtig er kommet i butikkerne... :(( jeg får det først om 14 dage.... :(( men de roser der er faldet af på 50PG6000 så kan det kun være bedre, da det er det jo nu er full HD
Af TYBO
Getmore har haft problemer....ja....men de er kommet godt efter det....kender en del som har handlet der for nylig og har oprettet RMA sager og de har ingen problemer haft.
Jeg handler tit der selv og har ingen problemer haft med dem som man ikke også har med andre netfirmaer.