Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
hugger skrev:Man kan vist ikke VGA/HDMI, og jeg har fået afklaret at der ikke er noget HDMI stik på min docking station. Så hvis det skal være så skal jeg have en converter fra VGA - DVI og så et DVI - HDMI stik. Nogen der ved hvor jeg kan finde en VGA - DVI converter?
Nu kører du vist lidt rundt i forbindelserne.

Jeg har selv IBM docken og der er IKKE HDMI i den. Der er DVI og VGA.

For lige at gøre det 100% klart:
Du kan IKKE konvertere VGA til DVI. VGA er et analogt signal, som du ikke kan trylle om til et digitalt blot ved at sætte en adapter på. Det eneste grund til at du kan sætte en DVI->VGA adapter på et DVI stik er at DVI stikkene normalvist er DVI-I, hvilket vil sige at der både er digitale OG analoge kontakter i stikket. Når du sætter en adapter på så rør adapteren altså KUN ved de analoge ben i stikket, men der er ikke tale om en hokus-pokus konvertering fra DVI til VGA. Det er bare en all-in-one stik.

Du skal derfor gøre som jeg skrev først:
- Køb en DVI->HDMI adapter (HDMI hun)
- Køb et HDMI kabel (han-han)
Af hugger
Okay, men giver det da bedre resultat at købe en adapter der konverterer DVI til HDMI og så købe et HDMI->HDMI kabel, istedet for bare at købe et DVI -> HDMI kabel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, men hvis du køber et DVI->HDMI kabel, så kan det KUN bruges til at forbinde en PC med. Dvs. hvis du i fremtiden skulle ønske at sætte eksempelvis en playstation til dit TV, så må du ud og købe et nyt kabel.
Af martinlk
Nej, det gør ingen forskel -- signalerne er de samme. Bare gør som yakken siger.
Af hugger
Ah okay, så er jeg med :)

Undskyld min uvidenhed, men nu har jeg så fundet en side hvor jeg vil købe kabel og adapter. Du kunne ikke gøre mig den tjeneste af linke til den rigtige adapter og det rigtige kabel, da jeg ikke rigtig kan hitte ud af hvilket det er jeg skal have.

www.av-cables.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke undskylde. Det er ikke alle der er ligeså nørdede som vi er her ;)

Til DVI->HDMI adapteren kan du tage sådan en fætter her:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 04_da.html

Den fås også med guldbelægning og fartstriber hvis du vil have det. Med et HDMI-hun stik i den ene ende kan du til slutte et almindeligt HDMI kabel, som også vil kunne bruges til andre enheder. DVI-enden skal være et han-stik for at passe i din dock (tjek det lige - jeg har ikke min ved hånden).

HDMI kablet skal være han-han, men kvaliteten afhænger af hvor langt du vil føre kablet og hvilket opløsning du vil have igennem det. Du kan vælge mellem flere forskellige kvaliteter og længder her:
http://www.av-cables.dk/hdmi_kabel/hdmi_kabel_183_da/

Læg mærke til at det primært er den mekaniske kvalitet der varierer og med den også hvor høj båndbredde kablet kan bære. Højere båndbredde = højere opløsning. Fuld HD er 1920x1080, så hvis det er dét du satser på, så få valgt et kabel der kan klare det i den længde du skal bruge.
Af hugger
Jeg takker for din gennemgående forklaring!

Er en fætter som dette kabelt for langt, og vil det mindske kvaliteten? Du siger noget med at jeg skal finde et kabel som kan udnytte FULL HD, altså 1900x1080 eller hvad det er, hvordan kan jeg finde ud af det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, jeg skriver ikke at det SKAL være fuld HD kompatibelt for du har jo ikke forklaret hvilken opløsning dit TV har.

På den hjemmeside du selv linkede til kan du klikke på hvert enkelt kabel og se hvor langt kablet kan være før det ikke længere er fuld HD kompatibelt. Alt hvad du har brug for af information er beskrevet i teksten til de enkelte kabler.
Af hugger
Jeg har desværre ikke fundet ud af hvilket TV det skal være endnu, det bliver næste skridt nu når jeg har fundet ud af det med kabler, hehe :P

Nogen idé'er til en fladskærm som hovedsaligt skal bruges til at sættes til bærbaren og så bruges som skærm. Den skal også bruges til at sætte til DVD-afspilleren og afspille DVD osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... og må denne skærm koste 2.000 kr. eller 25.000 kr.?

Stort set alle skærme kan kobles til en computer, men hvis du leder efter et TV der fungerer godt som decideret monitor, så bør du nok tænke dig om en gang til. Det er ikke ergonomisk forsvarligt at benytte et TV til monitor med mindre du har ret godt styr på hvordan man skal placere både sig selv og skærmen.
Af hugger
Omkring de 5-6000.

En af mine venner har denne skærm http://www.getmore.dk/templates/imw-pro ... d=LE32A456
og den fungerer helt fint tilsluttet til computer, ihvertfald så det opfylder mine behov. Så specifikationerne skal ikke være så vanvittige, men jeg vil selvfølgelig gerne have et med FULL HD, og så skal det gerne være 37" eller 40"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med fuld HD skal du være meget opmærksom på at du ikke kommer til at sidde for langt væk. Du skal ind på under 1.5 m for ikke at belaste øjene for meget hvis du bruger skærmen som monitor i den størrelse.

Som sagt så vil du kunne bruge næsten hvilken som helst skærm når du kun skal benytte en PC sammen med den - så sker alle beregningerne af billedforbedring mv. typisk i din PC i stedet. Hvis du i stedet finder en skærm du synes om rent designmæssigt, så kan vi tage den derfra.
Af hugger
Ja okay, men altså jeg skal ikke bruge fladskærmen som udelukkende PC skærm, den skal også bruges til alt det andet en fladskærm kan bruges til, og jeg kommer alligevel til at sidde på omkring de 3.

Men har du evt. et forslag til en fladskærm som opfylder mine behov, til omkring de 5-6k? :)

Og igen, tak for at du vil bruge din tid på at hjælpe mig!