Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels.

Jeg har nu flere gange været herinde for at finde ud af, hvilket tv jeg skal købe til min stue, men jeg er desværre ikke blevet klogere. Jeg har også læst vejledninger og guides, men jeg føler mig desværre mere forvirret end klar til at købe et nyt tv.

Derfor vender jeg mig nu til jer eksperter :)
Jeg er virkelig på bar bund i specifikationsjunglen og kan ikke finde ud af, hvad der virkelig er relevant for mit køb.

Hvad jeg dog ved er:
Afstand til tv (væggen) er ca. 4 meter.
Billedkvaliteten skal være i top (så god som muligt i hvert fald).
Jeg har kabel tv og vil gerne have en DVB-C tuner.
Jeg har tænkt mig at bruge omkring 5000 kr.
Jeg vil gerne kunne se både digitalt tv og HD-tv.
Jeg vil også gerne kunne tilslutte min computer samt harddiskoptager, video osv. (har pt ikke nogen konsol).

Hvad skal jeg vælge, er der nogle der kan hjælpe en vildfaren med at købe et TV?

Venlig hilsen
Rasmus
Af Ponduus
Du kan jo altid købe et Panasonic PX80. Det koster dog 1000-1500 kr. mere, men så får du også et rigtig godt tv :)

Det er dog et lille "men". Tv'et har ikke DVB-C tuner. Du bliver derfor nød til at købe en ekstern boks.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der skal være HDTV understøttelse, så skal der en MPEG4 tuner til og det får du nok kun i Sony W4000 seriens billigste modeller - de koster dog 2000 kr. mere end budgettet.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=

Den Samsung model der linkes til før giver DVB-C, dog uden MPEG4 understøttelse. Prisen er dog også noget lavere.
Af Stenrosen
Fantastisk med så hurtig respons. Imponerende.

Tak for rådene.

Jeg vil gerne undgå en ekstra box og så derfor en indbygget DVB-C tuner som løsningen.

Har dog også selv set alle de gode forslag om PX80 herinde, men så netop også, at den ikke havde tuneren.

Hvad er forskellen på MPEG 2 og MPEG 4?
og
Hvad er forskellen på 50 hz og 100 hz?

Og til sidst:
Hvad er HD-TV så reelt? opløsning? en ny signaltype? forbedrer det mit billede? og alt muligt andet der skal hjælpe mig til at finde ud af, om jeg kan undvære HD-TV??

Venlig hilsen
Rasmus
Af Stenrosen
hehe, jeps, det har jeg også gjort og det var det der gjorde mig mere forvirret. Jeg kan godt forstå det jeg læser, men når jeg skal ned i butikken har jeg ingen chance for at se eller kende forskellen.
Jeg vil jo som sagt gerne undgå alle de faldgruber der beskrives i guiden, men har svært ved at overskue hvilket tv, der har færest af disse fejl og samtidig overholder de specifikationer jeg skrev i første post. :)

I guiden skrives også:
Ligesom med Full HD og høj kontrast, er 100 Hz på et LCD TV dog ikke blot positivt, det kommer igen meget an på, hvem producenten er og hvordan teknologien er integreret i Tv'et. På mange LCD skærme arbejder 100 Hz teknologien imod selve hensigten, og giver godt nok en forbedring på visse punkter, men introducerer samtidig den negative effekt, at billedet synes kunstigt og bevægelse unaturligt.

100 Hz på et LCD TV kan dog være en positiv ting, hvis den er konstrueret korrekt, men man bør ikke specifikt fokusere på 100 Hz, da det ofte har negative effekter for billedet.
100 Hz bør i øvrigt kun anvendes på Tv signaler og DVD og ikke HD signaler fra f.eks. en Blu-Ray afspiller.
Hvordan kan jeg vide om den er konstrueret korrekt?

Men alt i alt lyder det som om, at hvis jeg skal have et TV med DVB-C tuner, MPEG4, 100 Hz, skal overveje at gå over 5000?

Venlig hilsen
Rasmus
Af Stenrosen
Men i forhold til guiden er det ikke det store problem, når man så får digital tuner med?

kan man modtage HD-TV med det?

Kan det anbefales? (jeg synes at der er en væsentlig prisforskel, så det må jo betyde noget med opløsningen?)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ifølge reklamen har begge TV MPEG4, så ja - det kan godt modtage HD TV. Opløsningen er ikke ret vigtig i disse størrelser. Du skal gerne op på 50" før fuld HD begynder at kunne bruges til noget.
Af JKay
V4500 kan helt sikkert anbefales, hvis vi kun taler 32". Her kan man stort set ikke se forskel på den og W4000. Det var noget andet hvis vi taler 40" eller mere, så ville jeg nok anbefale W4500 eller Z4500. De har 100Hz/200Hz og fullHD, m.m.
Af Stenrosen
Takker for de gode råd.

Har V4500 kun 50 Hz?

Og hvis det har det, behøver jeg så egentlig bekymre mig så meget?

Rasmus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den kører kun ved 50 Hz, men det gør de fleste andre fladskærme nu også - W4000 inklusive.