Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg er den glade ejer af en LG W3000H-BN skærm. En herlig skærm der har vist sig særdeles velegnet til de formål jeg har købt den til. Dog er jeg stødt ind i et lille irritationsmoment. Når særlige farvespektre vises på skærmen, f.eks. den grå farve på denne side: http://filezilla-project.org/ flimrer de dele af skærmen hvor den grå farve er. Forstået på den måde at det ser ud som om nogen har spredt et fint og tyndt lag af glimmer ud over området. Det kan også beskrives som noget der kunne ligne EMI i meget svag grad. Har opdaget at effekten også viser sig, omend svagere ved særlige nuancer af forskellige farver. Men kun helt særlige. Samme med grå. De grå farver der omkrænser det vindue jeg skriver dette indlæg flimrer således ikke. Men hvad skyldes problemet? Jeg har for nyligt skiftet grafikkort og bundkort (fra GeForce 8800GTX til Radeon 4870 X2 mht. grafikkort og fra Abit IX38-QuadGT til ASUS Maximus II Formula mht. bundkort), og mener ikke jeg har bemærket problemet før, men tvivler på at det er her problemet ligger, da skærmen er forbundet per DVI, og signalet jo derfor er digitalt. Samtidig undrer det mig at effekten kun opstår ved særlige farvespektre. Eder nogen der har et forslag til hvad problemet kan skyldes?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De mest almindelige årsager til fejl som denne er jo VGA tilslutning eller at skærmen benytter et 6 bit panel med FRC, men det er jo ikke tilfældet her. Har du mulighed for at teste skærmen på et andet grafikkort?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kan også være coatingen på panelets overflade. S-IPS har i nogle generationer benyttet en lidt speciel coating, der kan give en fornemmelse af "krystallisering", som er tydeligst på visse nuancer.

Hvis du bevæger hovedet lidt fra side til side over det grå område, er det så som om, at overfladen på panelet "glimter"?

Det er ikke alle der bemærker denne anti-refleks coating på S-IPS skærme, men den dukker ind i mellem op blandt brugere rundt omkring i verden har jeg bemærket.
Af Pale
Nej der er intet der glimter. Farven, så at sige, bevæger sig af sig selv, som om der lå et meget fint lag af sne som man kender det fra gammeldags TV i et fint lag henover farven.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så er det nok blot coatingen på skærmen. Der har været lignende indlæg her i forum tidligere, hvor folk klagede over den antireflektive coating S-IPS panelerne ofte er udstyrede med.
Af Pale
Ok. Der er ikke noget man kan gøre ved det...?
Af Pale
Ok. Men er i sikre på at det er coatingen når der bare ved at man ser på det, ikke ved at man bevæger hovedet, ser ud som om der er "sne" over de grå pixels og de så at sige bevæger sig rundt?
Af prebenh
Har du prøvet at slå den dynamiske kontrastforbedring fra?

Noget med at holde de to brightness (op/ned) inde samtidig i 3 sekunder.

Jeg er selv på udkig efter denne skærm, så er meget interesseret i hvad du ellers synes om skærmen og om dette er noget du får løst!
Af Pale
Det har ikke noget med den dynamiske kontrast at gøre. Men det har tilsyneladende heller ikke noget med skærmen at gøre, men skyldes at AMD skal tage sig sammen og lave en driver der styrer signalet til skærmen ordentligt. Som sagt, problemet var der ikke med mit nVidia kort, og med AMD kortet forsvinder det ind imellem. Som lige nu mens jeg skriver denne besked. Senere kommer det så igen af uforklarlige årsager. Så du kan trygt købe den.
Af metalican
Hej.

Jeg overvejer også at købe denne skærm, vil lige være sikker på nogle ting først. Ud over at bruge den til min PC, så vil jeg også bruge den til at tilslutte min xbox og spille på. Ved du om man kan tilslutte en spille-konsol til den (fx. XBox360) og om den kan vise HDMI opløsning ordentlig? Har læst et sted at den ikke scaler billede ordentlig i visse opløsninger??

Tak.
Af Pale
Den viser HD opløsninger fint. Har ikke fundet en opløsning den ikke har skaleret ordentligt endnu. Men skærmen har ingen HDMI indgange og kun én DVI indgang. Så man skal nok have noget DVI-splitter hvis du vil bruge begge dele.