Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg går med kraftige overvejelser om at købe et TV som skal gå godt i spænd med den PS3 jeg har bestilt. Det skal lige siges at jeg primært kommer til at bruge det til Film, enten via Blu-Ray eller fra PC'en.

Jeg har tænkt mig at købe et Panasonic TH 42PZ80E

Oprindeligt ville jeg have købt TH 42PZ85E, men så læste jeg konklusionen i denne temmelig dybdegående anmeldelse anmeldelse

Her konkluderer man at den eneste forskel på de to modeller er en funktion som kaldes "Intelligence Frame Creation" som kan slås fra og til på 85'eren og som ifølge anmelderen gør mere skade end gavn. Her er hvad han mener om den funktion:

* makes film-based content look like video
* introduces interpolation artefacts especially with fast-action sports
* increases input lag by up to 55 miliseconds (55ms)
* smoothens jagged edges marginally in standard-definition
* adds pulsatile micro-feathering to vertical lines, leading to a decrease in both static and motion high-definition resolution on the Panasonic TH42PZ85B

Og da modellen uden dette feature er 1500,- billigere, vil jeg hoppe på den.

Så jeg ville sådan set høre om I har nogen indsigelser imod mit valg? Mit budget er MAKS 13.500
Af Frossenfisk
"At a later date Panasonic will release their PZ80 range of true HD plasma HDTVs which, while cheaper, are deprived of IFC and 24p Real Cinema."

I følge dit link er der heller ikke " 24p Real Cinema" i den model du nævner. Efter min mening en stor mangel, men hvor vigtigt det er for dig, og om det er de 1500 kr værd, kan du jo kun selv svare på.

EDIT: Har lige læst dit indlæg lidt grundigere, og hvis TV'et hovedsageligt skal bruges til Blu-Ray-afspilning, er PZ85 et væsentligt bedre køb (hvis hvad der står på HDTVtest om 24p er rigtigt).
Af HamsterDK
Tak for dit svar :)

Ja jeg har godt nok tænkt lidt over det der 24p halløj men har ikke rigtig luret om det er noget so er værd at give 1500,- for. Det har jo heller ikke eksisteret på deres tidligere modeller (??)
Af HamsterDK
OK mit budget er så lige lige blevet indskrænket til 10.000 pga. af en uforudset omkostning :(

Da Fjernsynet primært skal bruges til spil fra konsol eller PC og iøvrigt vil blive brugt meget som en slags erstatningsmonitor til min PC så er vi ude i at en 1920x1080 opløsning + 100HZ er et krav.

Men jeg kan ikke rigtig finde nogle 40" FullHD plasmaskærme i den prisklasse. Skal jeg virkelig over i et LCD fjernsyn?

Hvad vil I anbefale til mit behov???
Af raketten
Et plasma 1024*768 (f.eks pana 42px80 for lidt over 7.000 + en 22' skærm til pc'en til ca. 1.500 - f.eks ACER. (den er god!)

I lat kan det fås for det samme, og er en bedre løsning, med mindre pladsen er så trang, at der ikke er plads til begge dele.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke en god idé at bruge et plasma-TV som monitor til en PC. Selvom burn-in er sjældent, så kan det godt fremprovokeres og en stationær baggrund på en PC desktop er lige præcis det der skal til.
Af Ziggy Starman
Hmm, jeg skulle gerne mene, at den hdtvtest-anmeldelse siger, at PZ80 modellen faktisk HAR 1080/24p playback...