Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af red_martians
Peter VTEC skrev:Rigtig fin test Rasmus :)

Jeg har dog et spørgsmål som jeg håber du kan svare på, er sortniveuet bedre på PZ80/85/800 modellerne end det er på PX80?

Jeg har en PX70 og ud fra tallene synes jeg ikke at sortniveuet virker så kraftigt forbedret, men det er måske noget andet set i virkeligheden?
Jeg kan fortælle, at jeg har haft PX70 og nu har PX80. Sort-niveauet er virkelig klasser bedre på PX80. Men det kræver altså mørke omgivelser. Frontglasset har alt for meget spredning af lys i begge modeller, så det er først når den "fejlkilde" er væk, at man får et langt bedre billede. Dernæst er imageretention-problemet blevet minimeret kraftigt i forhold til PX70. I dagslys er skærmen reelt også blevet bedre, pga. reflektioner er meget mindre tydelige end på PX70. men de står begge hurtigt gråligt hvis de belyses, desværre. Her har Pioneer virkelig en fordel.
Af ajone
Jeg har sammenfattet de endelige indstillinger herunder. Bemærk at 0 betyder, at du skal reducere indstillingen fuldstændig. ”1 til venstre” betyder, at du skal rykke indstillingen en mod venstre i forhold til udgangspunktet på profilen biograf.

Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 1 til venstre
Lys: 0 eller 1 til venstre
Farve: Uforandret
Skarphed: 0
Farvetemperatur Varm
Farvestyring Fra
P-NR Fra
Du mener vel ikke at lys evt. skal reduceres helt? ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
thomit skrev:Er det bare meg, eller ... jeg mener, etter at jeg har "kalibrert" med både DVE og flatpanels monitortest, og alt ser "riktig" ut ... når jeg ser på TV, f.eks fotball EM, så synes jeg det likevel er for mye farve? Jeg synes alt ser mer naturligt ut dersom jeg stiller farve NED 3-4 hak fra den "kalibrerte". Mine "kalibrerte" innstillinger er (DVE, DVD versjon): Biograf, Varm, Kontrast -2, Lys -1, Farve 0, Skarphet -1.
Farve kan også godt reduceres yderligere, men problemet med farveindstillingen er, at den rykker på alle tre grundfarver (rød, grøn og blå) samtidig. Ved biograf og varm indstillingen er farvetemperaturen for høj på PX80 og det betyder generelt, at der er for meget blå og for lidt rød i billedet. Ved at reducere farve, så korrigerer du således blå, men rød bliver også mere upræcis.

Så i sidste ende er det lidt et kompromis.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
red_martians skrev:
Peter VTEC skrev:Rigtig fin test Rasmus :)

Jeg har dog et spørgsmål som jeg håber du kan svare på, er sortniveuet bedre på PZ80/85/800 modellerne end det er på PX80?

Jeg har en PX70 og ud fra tallene synes jeg ikke at sortniveuet virker så kraftigt forbedret, men det er måske noget andet set i virkeligheden?
Jeg kan fortælle, at jeg har haft PX70 og nu har PX80. Sort-niveauet er virkelig klasser bedre på PX80. Men det kræver altså mørke omgivelser. Frontglasset har alt for meget spredning af lys i begge modeller, så det er først når den "fejlkilde" er væk, at man får et langt bedre billede. Dernæst er imageretention-problemet blevet minimeret kraftigt i forhold til PX70. I dagslys er skærmen reelt også blevet bedre, pga. reflektioner er meget mindre tydelige end på PX70. men de står begge hurtigt gråligt hvis de belyses, desværre. Her har Pioneer virkelig en fordel.
Ja, som red_martians så rigtigt siger, så er oplevelsen af sortniveauet markant. Selvom tallene ikke foreslår en kæmpe ændring, så er vi stadig på et stadie i billedgengivelse, hvor vi må erkende, at sort bare ikke er rigtig sort. Derfor vil øjet opfatte selv de små ændringer som ret synlige.

Når vi derimod nærmer os noget der er absolut sort, så bliver forbedringerne mindre, selv om tallene forslår noget andet.
Et eksempel: at gå fra 800:1 i kontrast til 1200:1 betyder ganske meget, men at gå fra 20000:1 til 25000:1 er ikke en stor forbedring.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
ajone skrev:
Jeg har sammenfattet de endelige indstillinger herunder. Bemærk at 0 betyder, at du skal reducere indstillingen fuldstændig. ”1 til venstre” betyder, at du skal rykke indstillingen en mod venstre i forhold til udgangspunktet på profilen biograf.

Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 1 til venstre
Lys: 0 eller 1 til venstre
Farve: Uforandret
Skarphed: 0
Farvetemperatur Varm
Farvestyring Fra
P-NR Fra
Du mener vel ikke at lys evt. skal reduceres helt? ;)
Hov, det er en fejl. Det er rettet nu :)
Af cyrusden
Jeg erhvervede mig et px80 i tirsdag og må sige, at jeg er temmeligt begejstret for det, når det kommer til afspilning af DVD/Blue-ray.
Dog er jeg lidt skuffet over det det, når det kommer til analogt tv-signal på px80'eren.
Jeg har YouSee analogt kabeltv. Jeg kan godt holde ud at se på udsendelserne, men jeg må indrømme, at jeg synes, det analoge billede er temmeligt uskrapt i forhold til på det gamle billedrørsfjernsyn, jeg havde, hvor alt stod knivskarpt. Jeg har skiftet kablet ud, for at se, om det var pga. det. Men det hjalp ikke. Overvejer at sætte ny boks op på væggen (det kan vel også være en kilde til dårligt signal??), eller er jeg bare nødt til at acceptere, det ser sådan ud eller anskaffe mig en digital modtager.
Af keler
cyrusden skrev:Jeg erhvervede mig et px80 i tirsdag og må sige, at jeg er temmeligt begejstret for det, når det kommer til afspilning af DVD/Blue-ray.
Dog er jeg lidt skuffet over det det, når det kommer til analogt tv-signal på px80'eren.
Jeg har YouSee analogt kabeltv. Jeg kan godt holde ud at se på udsendelserne, men jeg må indrømme, at jeg synes, det analoge billede er temmeligt uskrapt i forhold til på det gamle billedrørsfjernsyn, jeg havde, hvor alt stod knivskarpt. Jeg har skiftet kablet ud, for at se, om det var pga. det. Men det hjalp ikke. Overvejer at sætte ny boks op på væggen (det kan vel også være en kilde til dårligt signal??), eller er jeg bare nødt til at acceptere, det ser sådan ud eller anskaffe mig en digital modtager.
Nu er din nye skærm vel også noget større end det gamle CRT? Det gør jo en del at billedet bliver smækket op på en noget større flade. Jeg kan dog slet ikke nikke genkendende til at analogt skulle være ringe. Jeg har selv et px80 og analog er noget af det bedste jeg nogensinde har set på nogen fladskærm. Faktisk kun slået af Pioneer.
Af zyckelmaster
cyrusden skrev:Jeg erhvervede mig et px80 i tirsdag og må sige, at jeg er temmeligt begejstret for det, når det kommer til afspilning af DVD/Blue-ray.
Mange forhold spiller ind på kvaliteten. fx:

1) You see's signal i dit område
2) Kvaliteten af antennekabel
3) Dine indstillinger på fjernsynet

Ad 1) You see's analoge signal svinger en del i kvalitet fra område til område, så i nogle områder får du meget ud af at skifte til digitalt signal, i andre områder ikke så meget.

Ad 2) Et antennekabel er jo ikke bare et antennekabel. Jeg har personligt valgt at skifte mit standardantennekabel ud med et højkvalitetskabel til 250 kr. pr. meter. (indtil You see kommer med den nye HD-boks med indbygget optager, så skifter jeg til digitalt signal).

Ad 3) Jeg har valgt at droppe muligheden for automatisk tilpasning af billedsignalet, fordi jeg alt for tit har oplevet at disse automatiske ændringer af formater giver kvalitetsforringelser af signalet (det må være scalleringsprocessen, som giver "problemet").

I stedet har jeg sat indstillingen til "4:3". På de kanaler som benytter 16:9 format, får man så automatisk 16:9, når signalet er det og ellers 4:3 (dr's kanaler, tv2's kanaler, kanal 5 samt de svenske og tyske kanaler håndtere glimrende dette skifte). På alle øvrige kanaler for du altid 4:3. Når de så sender film eller andre programmer i 16:9 eller 2,35:1, så skifter jeg til "zoom1".

Ulempen ved denne løsning er selvsagt, at man ofte må leve et mindre billede, fordi formatet kun er 4:3, og at man manuelt må skifte mellem "4:3" og "zoom1", men du får altså et meget skarpere billede og altid de rigtige dimensioner i billedet, fordi billedet ikke bliver "strukket".
Af SilverLine

Mange forhold spiller ind på kvaliteten. fx:

2) Kvaliteten af antennekabel

Ad 2) Et antennekabel er jo ikke bare et antennekabel. Jeg har personligt valgt at skifte mit standardantennekabel ud med et højkvalitetskabel til 250 kr. pr. meter. (indtil You see kommer med den nye HD-boks med indbygget optager, så skifter jeg til digitalt signal).
Hvor køber du sådan et antenne kabel henne, til den pris ?? Og hvis antenne kablet fra TDC`s boks i vejen, og ind til stikke i huset, er af alminelig kvalitet, kan jeg ikke se, hvordan du kan få noget ud af, at det "sidste" stykke signal vej, er af bedre kvalitet ??

Der hvor jeg kan se der kan blive signal forringelse, er hvis folk bruger et antenne kabel, med en anden ohm værdi, end de normale 75ohm..... Men ellers tror jeg ikke der kommer noget bedre ud af det ??
Af Mes
I testen er der angivet:

Størrelse (HxBxD): 72.7cm x 102,0cm x 32,7cm (med fod)

Er der nogen der kender de tilsvarende mål for 37" udgaven? Kan ikke finde det nogen steder.
Af Juice?
Ærgerligt er det dog, at stikkene peger ind mod væggen, så de er besværlige at komme til ved vægmontering.

hvad skal man så gøre hvis man vil have den hængende på væggen, kan man godt stadig bruge en af de lidt billigere der sidder tæt på væggen, eller er man nødt til at købe et dyrere beslag der kan dreje osv. ?
Af NoNameDesigndk
hvis du har brug for at sætte kabler i bagved efter den er hængt op, tror jeg ikke du kan nøjes med en af de billige der hænger tæt på væggen.. der skal man nok have noget lign det her: http://www.av-connection.dk/?PGr=1077&ML=545
det kan stadig komme tæt på væggen, men og langt nok ud til du kan komme til bagpå ;) men prisen er lidt vild.. :S
Af GodmotherTycoon
Mes skrev:I testen er der angivet:

Størrelse (HxBxD): 72.7cm x 102,0cm x 32,7cm (med fod)

Er der nogen der kender de tilsvarende mål for 37" udgaven? Kan ikke finde det nogen steder.
Målene findes, logisk nok, på Panasonics hjemmeside.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Juice? skrev:Ærgerligt er det dog, at stikkene peger ind mod væggen, så de er besværlige at komme til ved vægmontering.

hvad skal man så gøre hvis man vil have den hængende på væggen, kan man godt stadig bruge en af de lidt billigere der sidder tæt på væggen, eller er man nødt til at købe et dyrere beslag der kan dreje osv. ?
Det er en lidt uheldig detalje, men Panasonic er absolut ikke ene om det. Det er underligt, at det ikke laves anderledes i disse dage, hvor så mange hænger Tv'et på væggen.

Men som NoNameDesigndk er inde på, så er det ikke et problem så længe det hænger på væggen. Men hvis du skal have ekstra stik i, skal du enten kunne hive det lidt ud fra væggen eller tage det ned igen.
Det findes vægbeslag med clicksystemer, som er ret lette at tage ned. Jeg gør det personligt ofte med min vægbeslag. Alt op til 42 tommer, kan godt klares alene.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12