Rasmus Larsen skrev: ↑18 sep 2026, 13:53
Mht. Apple TV vs. HBO er jeg meget enig med Tabula Rasa og kabri.
Apple har tydeligvis lagt sig i selen for at levere kvalitet. På sci-fi har de efterladt de andre i støvet. Det synes jeg ikke længere kan diskuteres. Apple har vist sig klar til at investere præcis de beløb, som sci-fi koster, og har også bredden, men endnu vigtigere ser de ud til at have forståelse for, hvad god sci-fi er: Udforskning af den menneskelige natur og moral samt nogle af de dybere spørgsmål i universet.
Jeg synes, at Apple TV mangler mere drama og krimi. De mangler serier, som man kan kigge tilbage på om 5-10 år og sammenligne med The Wire og The Sopranos.
Dermed ikke sagt, at Apple TV ikke har ikoniske serier. Jeg tror vi vil kigge tilbage på f.eks. Severance og Silo som moderne klassikere, hvis de kan holde kadencen til slut. Widows Bay er helt unik, så jeg håber sæson 2 holder niveauet. Jeg får måske hug for at kalde Ted Lasso en moderne klassiker, men jeg synes, at den maskeres som nogle overfladiske ting, men formår at stikke virkelig dybt, og optimismen er herlig. Den mindede mig meget om Scrubs, hvilket jo giver mening, efter jeg har undersøgt, hvem der står bag 
Men jeg vil gerne se Apple fortsætte med samme høje kvalitet i måske 5 år endnu før jeg definitivt vil sige, at matchede HBOs bedste periode, for den var dælme vild og lang. Desværre ser det ud til at være fortid. Det ændrer fortsættelser til Game of Thrones og ny Harry Potter næppe på. Chernobyl var fantastisk.
Vigtig pointe med varigheden (i levering af kvalitet). Dét er klart et vigtigt parameter i den debat. Og iøvrigt helt enig i at HBO’s bedste periode var super vild og lang. Og som du siger, det er slet ikke at tage fra Apple, at de har flere super fede og ikoniske serier - Foundation, Slow Horses og Dark Matter, for blot at nævne yderligere (Invasion var jeg også ret tosset med. Og omend ikke set endnu, er det min klare fornemmelse at Pluribus og Severance også nemt kan nævnes i samme åndedrag).
Men jeg synes stadig ikke, selv med X antal år i nuværende position og produktionsretning relativt til andre tjenester, at vi kan sige Apple matcher eller har matchet HBO’s bedste tid. Apple er stadig ret langt (faktisk meget langt, ved eftertanke) fra den bredde og ikke mindst dybde, jeg synes var kendetegnet for HBO’s bedste år.
Og der er, i hvert fald lige on the top of my kind, tre indikatorer for, at det ikke umiddelbart vil ske:
1. En af de produktioner, der på den ene side viste at Apple overvejede et bevæge sig ud i mindre ‘ufarlige’ territorier, og på den anden side
kunne have været et af de første spæde skridt på vejen i både bredde og dybde, var The Problem with John Stewart. Omend Stewart slet ikke er i samme vægtklasse som John Oliver, synes jeg det trods alt var et forsøg på at lave en pendant til sidstnævnte. Men ikke alene droppede Apple projektet, de gjorde det netop fordi Stewart bevægede sig ud i politiske emner og forhold som Apple anså og anser for potentielt skadelige for deres brand. Hvis Apple for en kort stund overvejede at plante deres æbler på nye, mere udfordrende græsgange, vandt manglen på risikovillighed og retræten indfandt sig hurtigt til mere sikre farvande.
2. Der er med andre ord - og iøvrigt slet ikke overraskende for så voldsomt kontrolleret og heftigt påpasseligt et brand som Apple - en klar bevidsthed om og uvilje til, at bevæge sig ud hvor indholdets bredde, dybde og kunstneriske frihed vejer tungere end brand og økonomiske (og politiske) interesser.
3. Sammenholder man ovenstående med at Apple’s produktion af streamingindhold nu har stået på i en 7-8 år, er der (endnu) ikke nogle tegn til, at Apple bevæger sig i en retning, der tilnærmer sig klassisk HBO og deres bedste år.
That said, kan man retfærdigvis tilføje eller udelade ‘klassisk HBO’ som en nuance i debatten efter behov - som vist egentlig var det, jeg i sidste indlæg blev ved med cirkulere of fabulere omkring, uden helt at pinpointe det. I et små-dårligt forsøg på at rammesætte det med debattens eget udtryk: diskuteres Apple som ‘the
new king of streaming’
eller blot ‘the
current king streaming’? Hvis sidstnævnte, og dermed ‘blot’ en debat om og i det nuværende streaminglandskab og derfor en begrænset tidshorisont for sammenligning, så synes jeg med rette man kan sige, at HBO for længst har abdiceret tronen og at Apple kandiderer, som en af de få, til kronen. Hvis førstnævnte, og man her udvider tidshorisonten til også at gælde tidligere ‘gyldne perioder’, synes jeg hverken Apple eller andre store tjenester er reelle kandidater - ingen aktuelle streamingtjenester udviser på nuværende tidspunkt en villighed til at matche HBO’s bedste tider. Hvilken af de to definitioner der så er bedst og/eller mest fair, er i sig selv en debat. Jeg hælder til, at begge er relevante, men at den ene er langt mere interessant og væsentlig. Det vigtigste afsæt i enhver debat herom er, at der er en fælles enighed om, hvad ordet kvalitet så faktisk skal eller bør definere - og en eventuel nuance i definitionen, som ovenstående, øger kompleksiteten i debatten i en sådan grad, at hvor interessant den er kun synes overgået af, hvor svær den bliver at udføre.
Ps…så er der jo faktisk en sjov og rigtig interessant pointe omkring ‘dybde’ og reach, man kan diskutere principielt når det gælder genrevalg - og mere konkret, igennem faktisk producerede serier, f.eks. The Problem With John Stewart, For All Mankind og Ted Lasso, som du nævner. Men den lader jeg altså stå for nu og giver os (og mig) søndagsfri for dén diskussion