Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kimklarup
har netop set hele universet med bosch på Prime, super serie. Jeg faldt endvidere over The Offer som handler om tilblivelsen af Godfarther filmen, bare super duper
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Med Silo har jeg virkelig fået syn for, hvor irriterende fejlen med LG OLED auto-dimming kan være. Algoritmen tror, at der ikke er bevægelse i billedet, så den dæmper lyset gradvist gennem de lange mørke scener i Silo. Åbner man TV'ets menu, kommer der lys på igen.

Jeg har set serien på et LG GX fra 2020, som aldrig har fået rettelsen til auto-dimming. Os bekendt er LG kun gået tilbage til 2022-modellerne: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1690974264

Nåh sidespor, jeg blev bare lige trigget af Silo-snakken. I øvrigt fantastisk serie. Noget af det bedste sci-fi for tiden.

Glæder mig til den nye sæson af Slow Horses. Må også hellere komme i gang med The Pitt på HBO.
Af Tabula Rasa
Rasmus Larsen skrev: 17 sep 2026, 07:07 Apple TV ligner efterhånden den nye HBO

Åben for debat. Hvad mener I?
Målt alene på højden og niveauet af kvalitet - både i produktion og ambitionsniveau - synes jeg slet ikke det er en debat længere. Her synes jeg Apple er den førende, med en ret stor margen.

Men når det gælder variation og diversifikation, eksempelvis inden for genre, er der ikke rigtig nogen tjeneste der måler sig med ‘det gamle’ HBO. Ja, Netflix har en stor grad af variation og udbud inden for genrer - noget jeg selv nyder godt af i deres udbud af animation og anime, eller franske, japanske, koreanske og sydamerikanske film og serier. Men det samlede udbud og variation virker stadig afgrænset, tilbageholdent, afmålt….måske endda forsigtigt. Det klassiske HBO var ikke bange for at lave serier, film, shows eller dokumentarer, der enten implicit eller eksplicit f.eks. havde noget samfundsrelevant eller socialrealistisk på hjerte - uanset om det var fiktion, historisk, eller andet. Fire gode eksempler kunne være The Wire (socialrealisme), Band of Brothers (historisk drama), Last Week Tonight (omend stadig kørende, forbinder jeg det stadig med ‘klassisk’ HBO) og Generation Kill (et kritisk blik på egen politik og følger). Sådan noget synes jeg man ser meget, meget lidt af i dag. I anden type fiktionel genre-variation med ekstrem høj kvalitet kan nævnes Deadwood, Westworld og The Leftovers (alle tre fantastiske, og sidstnævnte stadig en af mine all-time favorites. Den er propfyldt med filosofiske, politiske, psykologiske og socialrealistiske temaer).

Niche-shows, uanset genre, er blevet noget streamingtjenester tydeligt viger væk fra. Det skal være sikkert, både politisk og seer-mæssigt. Og det gør det tandløst og ufarligt - nem underholdning, mere sikre investeringer. HBO/Max’s tydelige drift til underholdning med lav fællesnævner er et godt eksempel og indikator. Og Prime”s nærmest tydelige fraholden fra alt, der har en snært af noget ‘politisk ukorrekt’ er tydelig. Her må man dog også kigge indad, på samfundet, som ikke tillader meget udover den gennemsnitlige og kedelige norm, hvor alt andet blæses op i medier, med negativ omtale af tjenesterne til følge - og således en frygt for at miste abonnenter i et voldsomt konkurrencepræget streaming-landskab. (Og bare fordi den stadig gør ondt helt ind i hjertet: Netflix, dammit, cancelling Age of Resistance will never stop hurting! Det er det bedste og mest ambitiøse fantasy Netflix har lavet til dato!)

Gode, tunge dokumentarer synes jeg faktisk ikke rigtig længere kan ses på de store tjenester. Her skal man på langt mere niche-tjenester.

Min pointe er bare, at jeg ofte synes debatten bliver lidt sat på kvalitet i produktion, manuskript og dets ledsagere. Og her synes jeg også, i forlængelse af debatten, at Apple er foran og førende. På tværs af genrer, uanset smag, er det utrolig veludført og gennemført. Men ingen tilnærmer sig det klassiske HBO’s niveau, både chancetagen samt den vigtige kombination af kvalitet, diversifikation og ambitionsniveau på tværs af genrer. Det tror jeg, desværre, er en saga blot. Og omend voldsomt forsimplet, skal det helt sikkert ses ikke kun som en konsekvens af streamingtjenesternes politiske og økonomiske valg, med mindre plads til forskellighed til følge, men mindst lige så meget som en indvirkning af, at de lever af mennesker og samfund, som udviser præcis samme takter.

Note: I am strongly biased! Jeg elsker god sci-fi, og her har Apple fra start vist både ambitioner og evner.
Af kabri
Jeg synes apple tv er helt i top på sci fi men de mangler stadig mere drama, dokumentar og flere nicher ja. Apples indhold er heldigvis ikke blevet tandløst som var frygten i starten men sagen med serien the savant viser at de mangler lidt mod.

Last of us, chernobyl, the pitt og house of the dragon er gode men synes også hbo er ved at falde af på den, bliver så træt når jeg åbner hbo max og mødes af reality..
Af sokken
Rasmus Larsen skrev: 17 sep 2026, 06:49 Med Silo har jeg virkelig fået syn for, hvor irriterende fejlen med LG OLED auto-dimming kan være. Algoritmen tror, at der ikke er bevægelse i billedet, så den dæmper lyset gradvist gennem de lange mørke scener i Silo. Åbner man TV'ets menu, kommer der lys på igen.

Jeg har set serien på et LG GX fra 2020, som aldrig har fået rettelsen til auto-dimming. Os bekendt er LG kun gået tilbage til 2022-modellerne: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1690974264

Nåh sidespor, jeg blev bare lige trigget af Silo-snakken. I øvrigt fantastisk serie. Noget af det bedste sci-fi for tiden.

Glæder mig til den nye sæson af Slow Horses. Må også hellere komme i gang med The Pitt på HBO.
Gør Philips OLED ikke også det?
Jeg så en af de sidste episoder i sæson 2 af The Gentlemen i går, og det var et meget mørk episode, hvor jeg næsten ikke kunne se noget, så efter noget tid var jeg inde menuen, og så da jeg gik tilbage igen blev billedet lysere
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18