Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 14 jul 2026, 09:22 Så er tvOS 27 kommet i offentlig beta. Instruktioner til at installere fines i i tabellen øverst i artiklen her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1780936221
Efter installation af tvOS 27 bliver Netflix-underteksterne oppe midt i skærmen, hvis man under afspilning hidkalder progress-baren :s
Jeg synes nu streamingtjenesten har det rette navn som Apple TV eller Apple TV+ gør ingen forskel.
Det er da boksen der hele tiden har været "problematisk" med navnet Apple TV uanset om der er HD eller 4K efterfølgende og det var også "problematisk" før streaming tjenesten.
Det er jo derfor man i daglig tale næsten altid tilførte boks efterfølgende Apple TV når den blev omtalt. Og folk der diskuterede en og et Apple TV :).
Ligesom man også gør med en skærm når man kalder den for TV apparat/skærm eller Fjernsyns apparat/skærm.
Man har bare med tiden slugt at sige apparat/skærmen og kun siger fjernsyn eller TV.
TV eller fjernsyn betyder nemlig noget andet og er ikke apparatet/skærmen, men er kommunikationsformen der bliver transmitteret.
Det er derfor kanaler og udsendelser kalder sig et eller andet navn efterfulgt af TV.

Men man kan nok lege lidt med tanken som Apple har gjort at boksen transmittere TV til skærmen og derfor kan kalde boksen for TV, men så "brændte" de nallerne senere da de jo blev nødt til at kalde streaming kanalen for TV også. For streamings kanalen skal tradionelt tro hedde TV.

De kunne jo bare kalde boksen for Apple TV Box :)
Nu når alligevel Xbox snart drejer nøglen, kan Apple lige så godt gøre sig klar med den kommende Apple TV Box.
Senest rettet af G80 17 jul 2026, 17:30, rettet i alt 2 gange.
Jeg synes, Apple skulle kalde den kommende Apple TV device Apple HomeHub. Enheden vil i tiltagende grad være mere end blot en streamings-enhed. I forvejen eksisterer HomePod, HomePod mini og Home app.

Så kan udtrykket Apple TV i stedet alene referere til app + streamingtjeneste, som i øvrigt fungerer på tværs af enheder og økosystemer.

tvOS kan så også omdøbes til homeOS.
Jo det kan give god mening. Hvis man gerne vil have at boksen skal være mere hub end TV medie underholdning. Hvilket et par rygter også gerne så at boksen bliver hjernen bag styring af hjemmet. Apples indsats på boksen peger dog også i den retning da mange nye ting der er kommet som feks iphone som kamera, sikkerhedskameraer og andre home baseret funktioner og manglen og forsømmelse efter min mening på det som jeg gerne havde set mere af gennem årene var at fokusere mere på detaljer og gøre boksen endnu bedre til TV underholdning med bedre Audio og Video indstillinger og funktioner, undertekster, bedre gaming, musik og ting i den retning som bedre og hurtigere brugerflade. Altså mere AV nørdet detaljer. Selvom jeg synes den er den bedste boks.
Men de overraskede mig lidt med den nyeste tvOS 27 og den sidste stykke tid faktisk har fokuseret mere på det jeg har efterspurgt.
Jeg har aldrig rigtig været begejstret for boksen med alle dens hub agtige udviklinger over forsømmelse af AV udviklingen. Altså at de har fokuseret mere på ting der er lidt udenfor underholdning og AV. Det er fint at den kan nogle basale hub ting eller begge dele godt.

Der er jo iøvrigt også rygter om en iPad lignende enhed som kaldes for HomeHub, som nok er mere en indikation på hvad enheden skal fungere som end et egentlig navn. Og HomeOS har også været rygtet.
Enheden skal selvfølgelig være bedst både til home entertainment og smart home. Forhåbentligt satses der på kvalitet fremfor lav pris.

Jeg forstår ikke helt konceptet med en særskilt smart enhed med skærm. Har selv en Google Nest Hub. Synes det er upraktisk, at den er stationær - bruger den derfor aldrig. Meget nemmere at styre smart home fra telefon, tablet og ja, Apple TV enhed.
Nu er det jo bare rygter. Selvom rygter er spændende og interessante tager jeg det hele med en grant salt. Det er jo før set at Apple selv ikke engang kan udgive det de selv har præsenteret og lovet :)

Jeg ser heller ikke en iPad lignende homehub som særlig sandsynligt. Kan ikke lige se hvorfor det skal kræve en ny enhed når den billigste iPad vil kunne gøre det. Hvorfor udvikle en ny enhed som virker som en begrænset iPad. skal den være billigere??
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149