Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tom-H skrev: 01 apr 2026, 00:13 @radiomanden ved du hvorfor der på TV2 står DD2.0 under AVindstillinger og lyd? Og under den er der en hvor der blot står Dansk. Kan høre der er en forskel på de 2 men ved ikke om den hvor der kun står Dansk er mono lyd eller DD5.1 ? På andre kanaler feks. news TV 3 og andre der står der DD5.1 og ligger ikke andre.

Du kan se hvordan det ser ud på dette vedhæftede billede:
2 lydspor, et DD og et PCM.
Det er da ikke nødvendigt, TVet er da udstyret med en Toslink tilslutning. Hvis der er problemer med TVet som j er nyt, så må der ske en reklamation så der kan blive set på det, for det skal jo være i orden.
Radiomanden skrev: 01 apr 2026, 10:00 Det er da ikke nødvendigt, TVet er da udstyret med en Toslink tilslutning. Hvis der er problemer med TVet som j er nyt, så må der ske en reklamation så der kan blive set på det, for det skal jo være i orden.
Lige præcis, har hørt at især med Pana kan der ofte opstå dette via arc. Det sidste jeg mangler at prøve er at resette CEC, og hvis det ikke virker så burde en nulstiling til fabriks indstilling virke. Men hvis det heller ikke virker så er det en fejl i TV'et og bør sendes til reperation eller også ombyttes. Har 5 års garanti så må se hvad de siger.
Radiomanden skrev: 01 apr 2026, 15:57 Har ikke haft problemer med ARC/eARC på dem jeg har haft, det er helt som det skal være.
Du har været heldig så hvis det er panasonic du har haft, det er især dem der er kendt for det problem har jeg hørt. Som der også stod i testen herinde af TV'et så står der de havde lidt knas med at få lyden over til ekstern soundbar nogen gange over det der Arc.

Forresten ved du om Tv2 er gået helt bort fra DD 5.1 lyd ? De sender en film lige nu men den står stadig kun til DD 2.0 som standard og så kan der vælges alm stereo. Synes det er mystisk, på feks. TV2 news står der DD5.1, kan da ikke passe de er gået væk fra, hørte fint surround i fredags under xfactor, det var så der at det gik galt bagefter da TV'et slukkede ned af sig selv fordi den havde stået nogen minutter på home menuen, og så var det at Arc forbindelsen blev afbrudt forkert og TV'et låste sig til stereo så kun fronthøjtalerne spiller i mit surround setup, ingen lyd i bag kanalerne. Men det burde jo ikke påvirke den lyd jeg ser i AV indstillingerne på TV'et når jeg tjekker TV2.
Jeg har udelukkende Streaming, min Soundbar indikerer at det er Surround. Soundbar har ikke baghøjttalere, så kun Front og Center + Front Up + Sub.
Der kan godt være problemer med nyere Panasonics, jeg måtte igen helt slukke min, da den slukkede selv, den ville ikke virke med input 1-3 før den blev genstartet…
Har store problemer med det TV, den er blevet langsom og lagger i menuer når man står på kabel / tv, Når jeg går om på en af HDMI indgangene og tester kører det fint. Det er menuer på TV'et samt volumen der lagger, feks. når jeg skruer op for lyden så tæller den ikke op med det samme så jeg kan følge hvor langt der er skruet op, først når jeg slipper knappen skriver den hvad den er oppe på, hvilket betyder at man ofte får skruet for højt op fordi man ikke kan følge hvor langt den går op imens man trykker. Og hvis jeg trykker et klik af gangen så går der cirka 1½ - 2 sek. før man ser tallet skifter. Lidt sjovt at den ikke gør det når jeg er på en af HDMI indgangene. Jeg har tidligere haft nulstillet TV'et til fabriks pga. dette og der virkede det så igen, men i dag er den så begyndt at lagge igen og blive træg. Selv en simpel ting som at åbne text tv tager omkring 3 sekunder. Må lige have en snak med butikken og høre hvad vi gør, den er heldigvis ikke betalt endnu, venter på en faktura.