Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa jeg har købt mig denne top model fra Panasonic og har læst testen af denne herinde. Men har lidt spørgsmål til lyden, ved du @Torben Rasmussen eller anden der ejer denne, hvad der er bedst at sætte lyden til hvis man gerne vil have god spredning der ikke kun fokuserer på sofaen?

Jeg har været inde og køre den der test igennem til det der space tune hvor man holder fjernbetjeningen op i øre højde imens man sidder i sofaen midt for TV'et, det lyder godt når man sidder der men bevæger jeg mig lidt ud til siden og resten af stuen blir lyden lidt mere flad. Jeg har så prøvet og sætte lydtilstanden til Ai for at få den til at kompensere lidt for dette problem og det blev også lidt bedre, men synes stadig den er lidt flad når man ikke sidder foran TV'et. Den der hedder lydfokus tilstand har jeg sat til fra da jeg ikke synes nogen af dem var gode. Der ligger en derinde der hedder omsluttende men så blir lyden alt for forkert når men bevæger sig ude i siderne af rummet fordi den flytter meget af lyden ud i højtalerne ved side panelet. Så lige nu har jeg den på Space tune (Til) og så lydtilstand på (Automatisk Ai)

Hvis nogen har en bedre indstilling der giver god spredning i det meste af rummet så skriv gerne. Jeg har også prøvet at slå space tune fra men så synes jeg lyden blir ringere når man sidder midt for på den måde at man fornemmer mere tydeligt at lyden kommer fra soundbaren i bunden af TV'et. Med space tune slået til lyder det bedre, på nær hvis man bevæger sig ud til siden i rummet så mister man lidt af den direkte front lyd.

Jeg må prøve og lege lidt mere med det.
Der vil opnås en bedre lyd ved at tilslutte en Sub, TVet har en Sub Out, eller ved tilslutning af en god Soundbar, hvis ikke der haves anden extern lydenhed.

Whathifi.com skriver med hensyn til det du skriver.

Vi forsøger at løse dette ved hjælp af apparatets nye Sound Focus-indstilling, som lader dig justere højttalerindstillingerne, så de passer til, hvor du sidder, eller hvor mange mennesker der ser med. Indstillingen inkluderer Pinpoint-, Area-, Spot- og Ambient-tilstande. Selvom Pinpoint-tilstanden lader os justere sweets spot for at forbedre ydeevnen, når en af ​​vores testere sidder i en mere sidelæns vinkel, forbedrer den ikke lydens retningsbestemmelse radikalt. Det betyder, at du endnu en gang får bedre resultater med en ordentlig soundbar.
https://www.whathifi.com/reviews/panaso ... -tv-65z95a
Ja ved godt en extern soundbar er god men nu har tv'et en god soundbar ting indbygget i forvejen som egentlig er ganske fin. Det der med focus har jeg også rodet med men det duer ikke rigtig til mit problem hvor jeg vil have mere spredning, det er mere til hvis man vil have det i en bestemt retning. Det jeg vil have er lidt bedre og mere ensarted lyd i rummet hvis jeg sidder lidt ude i siden lidt væk fra tv'et. Ved godt det aldrig blir helt som når man sidder lige for men stadig. Jeg har mit rigtige surround anlæg / udstyr ved siden af til når jeg ser film, så behøver ikke en sub når det bare er til alm tv programmer.
Du må nok finde dig i at bruge det som det er da indstillingerne som Whathifi skriver ikke kan gøre det bedre.
Lige en ting mere synes det er træls når jeg bruget netflix appen på TV'et så går den over på det der dolby vison iQ - Kan ikke få lov at bruge professionel profilen ligesom med TV kanalerne. Det er noget med netflx kører med dette og når den mærker at TV'et understøtter dette hopper den selv over på det. Har prøvet at sætte den til dolby vision dark istedet men ser slet ingen forskel, der er stadig alt for meget knald på dynamiken og den virker for skarp og lys i farverne, selv underteksterne blir at for skrig hvide og lyse. Så blir nødt til at bruge netflix i min google tv dongle hvor jeg heldigvis kunne slå dolby vision fra og bruge HDR10 som så gav mig mulighed for at vælge professionel billed profilen igen.

Lidt underligt den ikke tillader det samme når jeg kører netflix appen direkte fra appen på TV'et. Havde været rart hvis det kunne slåes fra og jeg kunne få den over på HDR10 så jeg kunne vælge den gode professionel billed indstilling.
Nu har jeg ikke Netflix, men Prime Video, og uanset om jeg bruger den interne App eller Google Streamer, har det ikke indflydelse på billedindstilling, der kan vælges de samme uanset. Bruger Filmmaker profilen Der skiftes jo automatisk mellem SDR, HDR10+ og Dolby Vision.
Radiomanden skrev: 29 mar 2026, 17:54 Nu har jeg ikke Netflix, men Prime Video, og uanset om jeg bruger den interne App eller Google Streamer, har det ikke indflydelse på billedindstilling, der kan vælges de samme uanset. Bruger Filmmaker profilen Der skiftes jo automatisk mellem SDR, HDR10+ og Dolby Vision.
Det fordi netflix er anderledes, i netflix appen på TV kunne jeg ikke gøre noget men på min google tv chromecast kunne jeg gå i indstillinger og slå dolby vision fra og sætte den over på HDR10, derefter kom de der billed profiler frem igen jeg kunne vælge imellem på TV'et så jeg kunne få den over på professionel 2 så det var fint.
Det er jo ikke et spørgsmål om indstilling, det kan der findes ud af, problemet er at det ikke kan gøres bedre end det er, det skriver Whathifi jo også, der er begrænsninger for hvad der kan gøres.
Radiomanden skrev: 30 mar 2026, 16:38 Det er jo ikke et spørgsmål om indstilling, det kan der findes ud af, problemet er at det ikke kan gøres bedre end det er, det skriver Whathifi jo også, der er begrænsninger for hvad der kan gøres.
Årh for pokker alt det forvrøvlede snak. :s
Selvfølgelig er det muligt at ændre på predefinerede indstillinger. Det kræver, at man sætter lidt tid af til at ændre i lysstyrke, kontrast, farvemætning, pixellystyrke osv
Det tager tid, men det er ikke raketvidenskab. Blot et spørgsmål om præference.

Mvh Provinsen.
Hvad billede angår, så er der ikke meget der skal skrues på når det er et Panasonic, de er klar de bedste med hensyn til den indstilling de har fra fabrikken.. Der var kun lidt der skulle stilles på i SDR, HDR 2 indstillinger der skulle ændres.