steadi skrev: ↑30 mar 2026, 20:52
Mit projekt 4K-afspiller var egentlig sat i bero ud fra en betragtning om, at hvis den største forskel på disk og streaming er lyden, så er det nok ikke helt investeringen værd; jeg ender alligevel med at have hovedtelefoner på om aftenen, hvis jeg ser tv.
Men, jeg er især ret interesseret i film som Memories of Murder, In the Mood for Love, Chungking Express o.l., som alle skulle være enormt lækre i 4K... Men enten er de kun i HD eller slet ikke på iTunes?
Jeg er slet ikke gængs bruger af iTunes, så tilgiv mig min uvidenhed; er det reelt, at dansk iTunes enten slet ikke har film eller kun i HD-udgave?
Det er desværre helt reelt og faktuelt, at den danske Itunes/Apple tv er ret langt bagud, når det kommer til 4k opgraderinger som ellers
er blevet gjort digitalt tilgængelige og opgraderet på amerikansk Itunes/Apple tv (hvor film vist oftest hurtigst er tilgængelige med 4k opgraderinger).
Jeg har selv interesse i en række asiatiske film, som jeg ret gerne ville købe digitalt, men som slet ikke er tilgængelige - igen, kun på den danske Itunes,. For endnu mere irriterende er de skam tilgængelige på en lang række andre landes Itunes.
Så, det er desværre lige så faktuelt, at dansk Itunes/Apple tv både mangler en lang række film
og at en relativ lang række af de film, der så er tilgængelige, ikke bliver opgraderet til 4K/HDR og/eller med Atmos.
Det er faktisk ret skuffende. Og når man kigger rundt, på f.eks. diverse købe- og lejetjenester, leverandører og distributører, synes jeg at der tegner sig et billede og indtryk af minimum to ting inter-relaterede ting: (1) at majoriteten af de danske tjenester, uanset leje eller køb, aktivt
vælger ikke at levere film i den bedste tilgængelige kvalitet for både billede og lyd (Nordisk Film og Viaplay som eksempler, der først springer frem i hukommelsen); og (2) at danske forbrugere tilsyneladende alligevel betaler for det (og omend jeg ikke er fortaler for dynamikken, dermed efterlader meget lidt incitament hos tjenester og distributører for at ændre det).