Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tabula Rasa skrev: 19 jan 2026, 05:45 Hejsa M@rtin

Jeg sad selv i samme bås for et måneder tilbage. Hvis dit eneste parameter er levering af den bedste kvalitet i lyd, er Tidal”s ‘Hi-Res’ abonnement efter min forståelse vinderen.

Primært baseret på en række hjemmesider og reddit-fora (jeg magter iøvrigt og desværre ikke at gengive de mange tekniske detaljer fra læsningen om lossless, lossy, flac, etc.), er der dog minimum to potentielle aberdabeis. Det ene er, at det er et relativt marginalt win over Apple - som dels består af Tidals udbud i flac etc. Det er dog, ifølge brugere, virkelig marginalt. Det andet er, og her ender vi i det meget subjektive, at der skal noget feinschmecker gear og et uhyre godt lyd-øre til, for i praksis at kunne høre den relle forskel i kvalitet - selvfølgelig under forudsætning af, at man er så heldig, at det musik man hører, så også faktisk udbydes i en bedre kvalitet.

I den sammenhæng er det også relevant, hvordan musikken afspilles. Skal du f.eks. køre bluetooth, er det flintrende ligegyldigt. Alt musik uanset tjeneste downsamples (omend vist ikke til samme kvalitet!), hvorfor det marginale win også potentielt bliver irrelevant - men afspillerens specifikke codec’s er selvfølgelig relevante i bluetooth-sammenhæng! Mens Tidal connect (wifi) efter sigende skulle bibeholde lossless, gør Airplay ikke og downsampler.

For mit eget vedkommende var der nogle flere eller andre parametre, der spillede ind, end blot ren/højeste kvalitet (f.eks. pris, Dolby Atmos udvalg, generelt udvalg og nogle specifikke kunstnere, app availability and connection på relevante devices). Lidt overraskende endte jeg faktisk på Apple.

Efter at have sikret, at relevante parametre alle var dækket, blev prisen det lidt kedelige udslag. Dels var der tilbud på Apple (til 9 kr. i tre måneder), og dels er Apple derefter 109 kr. om måneden mod Tidal’s 149 for deres Hi-Res tier/abbo. Dertil tror jeg heller ikke rigtig på, at jeg selv i praksis ville finde (endsige opdage!) specielt mange numre, hvor Tidal eventuelt leverer en bedre kvalitet. Og dels, selv hvis jeg gjorde det, at jeg faktisk ville kunne høre forskellen. :)

Ender du med Tidal, må du meget gerne give et praj tilbage efter du har leget med det. Jeg hører f.eks. rigtig godt om deres app.

Regardless of choice, enjoy your new setup :)
Hvad siger de forskellige om Deezer? Det er jo også lossless, så kvaliteten bør være i top.