Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Halløj Eksperter.

Jeg har endelig fået udskiftet mine i forvejen fornuftige B&W gulvhøjtalere til nogle endnu bedre. Jeg er dog ked af at dagens musik kommer på streaming i (ofte) komprimeret udgave.. Nu er flere som f.eks. Spotify opgraderet deres abonnement med "No loss" musik, Tidal har længe har det samme selv om "No loss" ikke nødvendigvis er "No loss".. Andre siger at Apple musik er løsningen med bedste opløsning..
Men efter div. opdateringer, hvad er så det bedste i dag? Skal man stadig have Tidal/Apple for at få løsningen med højeste/største udvalg med masterindspilninger? ;;)

Hvad siger eksperterne?
Hejsa M@rtin

Jeg sad selv i samme bås for et måneder tilbage. Hvis dit eneste parameter er levering af den bedste kvalitet i lyd, er Tidal”s ‘Hi-Res’ abonnement efter min forståelse vinderen.

Primært baseret på en række hjemmesider og reddit-fora (jeg magter iøvrigt og desværre ikke at gengive de mange tekniske detaljer fra læsningen om lossless, lossy, flac, etc.), er der dog minimum to potentielle aberdabeis. Det ene er, at det er et relativt marginalt win over Apple - som dels består af Tidals udbud i flac etc. Det er dog, ifølge brugere, virkelig marginalt. Det andet er, og her ender vi i det meget subjektive, at der skal noget feinschmecker gear og et uhyre godt lyd-øre til, for i praksis at kunne høre den relle forskel i kvalitet - selvfølgelig under forudsætning af, at man er så heldig, at det musik man hører, så også faktisk udbydes i en bedre kvalitet.

I den sammenhæng er det også relevant, hvordan musikken afspilles. Skal du f.eks. køre bluetooth, er det flintrende ligegyldigt. Alt musik uanset tjeneste downsamples (omend vist ikke til samme kvalitet!), hvorfor det marginale win også potentielt bliver irrelevant - men afspillerens specifikke codec’s er selvfølgelig relevante i bluetooth-sammenhæng! Mens Tidal connect (wifi) efter sigende skulle bibeholde lossless, gør Airplay ikke og downsampler.

For mit eget vedkommende var der nogle flere eller andre parametre, der spillede ind, end blot ren/højeste kvalitet (f.eks. pris, Dolby Atmos udvalg, generelt udvalg og nogle specifikke kunstnere, app availability and connection på relevante devices). Lidt overraskende endte jeg faktisk på Apple.

Efter at have sikret, at relevante parametre alle var dækket, blev prisen det lidt kedelige udslag. Dels var der tilbud på Apple (til 9 kr. i tre måneder), og dels er Apple derefter 109 kr. om måneden mod Tidal’s 149 for deres Hi-Res tier/abbo. Dertil tror jeg heller ikke rigtig på, at jeg selv i praksis ville finde (endsige opdage!) specielt mange numre, hvor Tidal eventuelt leverer en bedre kvalitet. Og dels, selv hvis jeg gjorde det, at jeg faktisk ville kunne høre forskellen. :)

Ender du med Tidal, må du meget gerne give et praj tilbage efter du har leget med det. Jeg hører f.eks. rigtig godt om deres app.

Regardless of choice, enjoy your new setup :)
Senest rettet af Tabula Rasa 19 jan 2026, 07:34, rettet i alt 1 gang.
Sidst jeg tjekkede havde både Amazon, Apple, Tidal og Spotify musik i tabsfri kvalitet, men Spotify har ikke musik i Dolby Atmos, hvilket nok er mindre relevant for dine B&W højttalere, men fungerer ret godt i større setups med flere højttalere eller hovedtelefoner.

Jeg synes, at Spotify har bedre playlister og er bedre til at foreslå musik, men Apple Music har bedre kvalitet, app og god integration mellem Apple-enheder. Jeg har ikke meget erfaring med Tidal.

Som Tabula Rasa nævner, så bibeholder Apple Music ikke lossless kvalitet over AirPlay (kun med HomePods, men det er fordi de overtager streamet til serveren). AirPlay kan godt bibeholde Atmos, men det afhænger af højttalernes version af AirPlay (som man vist ikke kan aflæse). Til lossless skal du i stedet bruge Apple Music appen på Apple TV 4K.

Hvis du ser musikvideoer, så findes der også apps til diverse TV-platforme. Her er Spotify bagefter, men de er begyndt at rykke på det. Jeg er ikke klar over, om Tidal har musikvideoer dog.
Godmorgen.
Efter min mening vinder Tidal stadig på alle parametre.
Deres katalog er næsten ligeså stort som spotify´s 100 mio sange mod spotify´s 110 mio.
Medmindre du er stor fan af dansk musik, så er Tidal en bedre løsning.
Rent teknisk er kvaliteten af streams også bedre, mange af tidal´s sange er indkodet i 24bit 192 khz sampling, jeg må åbenbart være en af dem med en god hørelse. Eftersom at forskellen mellem tidal og spotify er hørbar. Så vidt jeg ved er Tidal endda blevet billigere end spotify, 109 kroner månedligt imod 119 kroner månedligt. App´en er også meget bruger venlig. Mht højkvalitets overførsel rammer vi nu en vis barriere på headset virker tidal´s Hi res kun ved kablet overførsel. Gælder det et regulært stereo eller surround anlæg er mulighederne ved sidstnævnte større, eftersom at de fleste nye forstærkere har indbygget DA chip der kan håndtere signalet direkte. En mulighed for både digital og analog overførsel til anlæg er NAD´s Bluesound node. Den er desværre rimelig pebret ift pris. Dog er opsætning af denne temmelig nem, de skal blot være på samme netværk. @trådstarter det lyder som et spændende setup, du er ved at sammensætte. Skriv endelig videre i tråden, hvis du har flere spørgsmål.

Mvh Provinsen.
Hej det jeg god kan lidt det ved tidal er det ny musik komme meget hurtigt ind .
David bowie box ny pris 3000 kr og fik den efter en dag ind og spare mange penge .
Ps de andre har jeg ikke prøve til nu
Er bare min mening god mandag
Jeg tror musik kommer samtidig, det er ik min opfattelse der er eksklusivitet på musik tjenester??

Er rigtig glad for apple musik fordi det kan deles med familien og fordi appen er ved at være ret god, når man hører en sang kan man rulle ned i bunden hvor der er forslag til lignende musik.. for mig rammer den ofte plet.
Her er der nok ingen tvivl om at Tidal vinder med sine Hi-Fi abonnementer og 1,411Kbps bitrate til streaming af musik. Her er lydkvalitet i en klasse helt for sig selv, hvor de to andre tjenester ikke kan konkurrere med Spotify's 320Kbps og Apple Music's 256Kbps.
Ps fand det på net og hvis det ikke
orkin skrev: 19 jan 2026, 13:49 Her er der nok ingen tvivl om at Tidal vinder med sine Hi-Fi abonnementer og 1,411Kbps bitrate til streaming af musik. Her er lydkvalitet i en klasse helt for sig selv, hvor de to andre tjenester ikke kan konkurrere med Spotify's 320Kbps og Apple Music's 256Kbps.
Ps fand det på net og hvis det ikke
Altså ikke rigtigt, apple music har lossless i 24bit / 48 khz og hi-res lossless i 24bit / 192 khz. Bitrate er over 5000 kbps med hi-res lossless.

Mig bekendt har apple music det langt største katalog i lossless, altså flere af sangene derinde er enkodet i lossless.
Jeg bruger Tidal fordi det integrerer med Roon og fordi mit Brasilianske abonnement koster under 30,- om måneden :p