Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kirling
Hej overvejer denne

LG 100" QNED MiniLED AI QNED86

Har selv tcl p745

Vil i mene at det er en stor/god opgradering??

Vh kirling
Af Kirling
henrik.yde skrev: 26 nov 2025, 19:55 Jeg ville ikke købe det, det ser (desværre) ud til at TVet er kantbelyst, og det er ikke godt på så stort et TV. Se evt. i tabellen her:
https://www.flatpanels.dk/guide.php?sub ... 1764154503
Ok tak for svar :)
Det var oprindeligt Samsung qn80f jeg overvejede. Men de er totalt udsolgt så tænkte jeg qn90f men der er alligevel en sjat penge op til det.. da jeg gerne ville holde mig til omk 20.000
Af henrik.yde
Nej, ikke specifikt til modellen. Specifikationerne ser dog noget bedre ud, end på det LG du kiggede på. Når det kommer til de helt store størrelser er det vigtigt at billedkvaliten er i top, da størrelsen er med til at gøre billedet meget "afslørende". Især kombinationen af et stort TV med middelmådig billedkvalitet + dårlig kildemateriale, kommer der sjældent noget godt ud af.
Af Kirling
henrik.yde skrev: 26 nov 2025, 22:34 Nej, ikke specifikt til modellen. Specifikationerne ser dog noget bedre ud, end på det LG du kiggede på. Når det kommer til de helt store størrelser er det vigtigt at billedkvaliten er i top, da størrelsen er med til at gøre billedet meget "afslørende". Især kombinationen af et stort TV med middelmådig billedkvalitet + dårlig kildemateriale, kommer der sjældent noget godt ud af.
Ok tak.. det vigtigste er at der sker en “god” opgradering fra mit tcl og som jeg ser det så er qn80f vel det bedste bud på market pt hvis det minimum skal være en 98” og til maks 20.000
Der er også tcl c7k men det kan først leveres i slut jan.. er der andre bedre bud?
Af Kirling
Hmm, når nu man sidder og kigger så står valget pludselig mellem QN80f 100" eller SAMSUNG 83" OLED TV TQ83S90D (2024)

Jeg ved det er 2 helt forskellige skærme, men prisen er ens..
som sagt har en 98, så er nervøs for at gå ned i en 83 dog håber jeg at oled ville gøre hele forskellen.. synes squ det er sværet for den QN80f i 100" virker godt nok også som en god skærm

bruger tv meget til gaming og almindeligt tv over apple tv, og selvfølgelig film.. må indrømme er lidt nervøs for det oled ang burn-in
Af henrik.yde
Ja, jeg ved godt hvad jeg ville vælge når nu priserne er ens. Hvis man ønsker billedkvalitet fra øverste hylde, så kommer man ikke uden om OLED. Burn-in er stort set elimineret på de nyeste modeller, så jeg synes ikke der er grund til at være nervøs over det.
Af Kirling
henrik.yde skrev: 28 nov 2025, 14:25 Ja, jeg ved godt hvad jeg ville vælge når nu priserne er ens. Hvis man ønsker billedkvalitet fra øverste hylde, så kommer man ikke uden om OLED. Burn-in er stort set elimineret på de nyeste modeller, så jeg synes ikke der er grund til at være nervøs over det.
er du sikker på det er blevet så godt? har lige snakket med en fra lyd og billede og han mener stadig det er et problem på dem..

lad os nu sige den står på tv2 en hel dag (Som det gør tit hos mig) eller der bliver gamet en hel dag så er der jo ting på skærmen der ikke bevæger sig som tv2 logo osv. der siger han der er stor risiko for burn-in især over tid ?

Jeg ved ikke en skid - jeg er bare tømrer :)
Af henrik.yde
Du kan desværre ikke bruge sælgerne i butikkerne til ret meget, fortjenesten/avancen på OLED TV er ret lav, og derfor vil man forsøge at påvirke kunderne til at købe noget der er flere penge i. Og tendensen ses særligt hos de store elektronik-giganter. Til gaming er OLED supergodt. Der kommer også flere og flere gamingskærme af OLED typen på markedet.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Kirling skrev: 28 nov 2025, 15:28
henrik.yde skrev: 28 nov 2025, 14:25 Ja, jeg ved godt hvad jeg ville vælge når nu priserne er ens. Hvis man ønsker billedkvalitet fra øverste hylde, så kommer man ikke uden om OLED. Burn-in er stort set elimineret på de nyeste modeller, så jeg synes ikke der er grund til at være nervøs over det.
er du sikker på det er blevet så godt? har lige snakket med en fra lyd og billede og han mener stadig det er et problem på dem..

lad os nu sige den står på tv2 en hel dag (Som det gør tit hos mig) eller der bliver gamet en hel dag så er der jo ting på skærmen der ikke bevæger sig som tv2 logo osv. der siger han der er stor risiko for burn-in især over tid ?
Som der skrives risikoen for det er ikke som det har være før, der er pixel Shift og når det slukkes kører det pixelrens.
Derudover så køber man ikke et OLED TV som bare kører som baggrund, det købes på grund af billedkvaliteten. Til baggrundsstøj bruger man et billigt LED TV.
Af henrik.yde
Jo man gør, mine OLED TV har uden problemer kørt dagen lang + gaming osv, Og det Philips i 77 tommer jeg har nu bliver også brugt som PC skærm. Så der er ingen begrænsninger.
Og det samme gør Moderator Rasmus her på flatpanels.