Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#372844
En lære kan være, køb ikke LG eller Sonys, køb et sted de giver 5 åres garenti på så dyre tv. Power har 30 dages fuld retur ret så bare lever det tilbage…
#372845
JornH skrev: 19 nov 2025, 23:10 En lære kan være, køb ikke LG eller Sonys, køb et sted de giver 5 åres garenti på så dyre tv. Power har 30 dages fuld retur ret så bare lever det tilbage…
Hej Jorn, garanti er godt. Men jeg har kun fundet hi fi klubben som giver 3 år ligesom sony egen online butik. Power giver op til 5 år ekstra men mod betaling for ca 2500 men de forhandler ikke Sony.

Jeg levere LGen tilbage og tror jeg vender blikket mod. Sony Bravia 8 ii. Så går jeg ned på garantien men har indbo elektronik forsikring der også dækker funktionsfejl.

Jeg har et eller andet med LG hvor det altid går galt. Det er anden gang nu.

Hvis der er et sted der giver bedre garanti end de 3 år som hi fi klubben/sony online så kigger jeg gerne på det.
#372846
Køb en Panasonic de giver 5 års gratis garanti, min kostede under 10000 leveret og opsat.

Vedr. LGs har flere her sagt de kun holder under 5 år…
#372847
Der er også betalingskort som giver en udvidet garanti på 5 år når varen købes med det. Har haft et sådan i mange år, der har dog aldrig været brugt for det i forbindelse med garanti.
#372850
JornH skrev: 19 nov 2025, 23:10 En lære kan være, køb ikke LG eller Sonys, køb et sted de giver 5 åres garenti på så dyre tv. Power har 30 dages fuld retur ret så bare lever det tilbage…
Ikke en særlig underbygget tankegang.
Fordi et produkt fra en producent, går i stykker, skal man holde sig fra denne producent?
Det er meget småt med data, der indikerer, at nogle mærker holder længere end andre.
Du kan altid finde nogle, der har været udsat for noget ærgerligt, men det gælder mere eller mindre alle mærker.
Jeg vil påstå, at fejlraten mere følger den enkelte model, end selve mærket.
Det skulle gerne være sådan, at TV i den øverste klasse også har en bedre byggekvalitet, men det er svært at dokumentere.

5 års levetid er desværre ikke usædvanligt i dag med moderne fladskærme.
Måske det hænger sammen med springet op til 4K. som jo gør elektronikken mere avanceret?

Hifiklubben yder i øvrigt IKKE 3 års garanti, når det gælder køb af TV!

Jeg ser gerne et eksempel på en forhandler, der yder 5 års garanti uden merpris, som du foreslår, man skal vælge?
#372854
Men hvilken kontakt har du lavet med butikken omkring det defekte G5. Hvis du laver en reklamation er det jo reklamationsreglerne butikken har ret til at træde i kraft, der er lidt forskel på hvordan butikkerne håndtere dette. Fordi med reklamation er dine rettigheder at butikken skal udbedre varen hedder det sig. Om det bliver nyt eller reparation eller hvad de gør er butikkens valg (i sidste ende egentlig producentens valg) De kan sågar også vælge hvis de er søde at give dig pengene tilbage som du jo ønsker.
Men hvis du havde benyttet dig af din fortrydelsesret/returret hvilket man altid har via fjernhandel (nethandel) kan du få pengene tilbage uden videre forklaring. Men varen skal selvfølgelig være i samme stand som du modtog det. Og mange fysiske butikker også selvom du køber fysisk i butikken giver også samme fortrydelsesret som ved fjernhandel. Hvilket en anden person tyder det på allerede har benyttet sig af fortrydelsesretten før dig uden at fortælle forretningen at det er i stykker. Det er vel årsagen til at dette defekte TV er i omløb og også fordi butikken ikke har gidet at tjekke om det fejler noget.
Men hvis du er kommet i klemme, ved jeg ikke lige nu hvordan man skal gribe den an og hvis du samtidig ønsker et TV her og nu, er det endnu sværre, medmindre man bare punger ud til et nyt TV i en anden Power butik og får tiden til at gå med at "teste" dette og benytter dig af returrettens længde på dette TV og ordner den anden sag sideløbende. Lidt et banditråd, du ikke har hørt fra mig, men du har "ret" til det, siger returretten, altså at teste TV'et for at se om du kan blive tilfreds, men du skal nok lige læse den 30 dages returret hvis de har sådan en, bare lige for at være helt sikker :). Men så må de jo tage sig sammen.

Men uanset hvad skal det jo ende med at du får pengene retur eller at de udbedre det defekte G5 TV. Men hvis du ikke har lyst til at de udbedre TV'et skal du jo bare fastholde og kræve pengene retur og tage den kamp, hvis der er en kamp.
Nu kender jeg har heller ikke forløbet om det lige er startet altså om du skriver her, efter første kontakt med butikken. Men det kan jo også være at de bare giver dig pengene tilbage indenfor kort tid uden nogen kamp.

og ang. garantisnakken, tilbyder LG ikke 5 års garanti på deres G serie? Men det er jo ikke garantilængdens problematik manden står i.
Det er jo kun med det første Sony TV pga at det gik i stykker efter kun 5 år, hvor der sandsynligvis har været den lovpligtige 2 års.
#372856
Når man køber en vare er det sådan set bindende, men mange butikker har en fortrydelses ret, jeg ville afprøve en Google TV Streamer før køb, men hos Elgiganten kan man inden 14 dage leverere ting tilbage, men hos Power er det 30 dage, men det er uden anden grund man har valgt at fortryde købet…
#372935
JornH skrev: 20 nov 2025, 07:45 Når man køber en vare er det sådan set bindende, men mange butikker har en fortrydelses ret, jeg ville afprøve en Google TV Streamer før køb, men hos Elgiganten kan man inden 14 dage leverere ting tilbage, men hos Power er det 30 dage, men det er uden anden grund man har valgt at fortryde købet…
Elgiganten tilbyder altså 30 dages fuld returret ved uåbnede produkter, og er man medlem af deres kundeklub, som er gratis, helt op til 50 dage, om det er åbnet eller ej...
#372937
Jeg gav ca. 11.000 kr. leveret og opsat for min OLED, men hos Panasonic kan købes Google tv 55 tommer til 5800 kr. min forhandler har tit nogle på tilbud.