Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

G80 skrev: 19 sep 2025, 10:39
Lars K skrev: 19 sep 2025, 09:46.

Jeg kunne godt tænke mig at brugen af Apples egen afspiller bliver normen da taleforbedring er eminent god.
Jeg forstår ikke at 3.part streamintjenester gider at bruge resourcer på udvikling af app til Atv, når Apple har en app klar som de tilbyder 3.part at udlicitere deres app arbejde til. Her tænker jeg på TV app og som det Apple kalder for channels.
Så skal 3. Part kun opdatere indhold og kan sætte lidt mere ressourcer af på app udvikling på andre platforme.
Det ville absolut give mest mening.
Rasmus Larsen skrev: 19 sep 2025, 09:39 Personligt er jeg mest lun på HDMI 2.1 opgradering og 4K 120Hz. Af hensyn til flere aspekter:
- Brugerflade (første TV-brugerflade renderet i 120fps? Ville være smooth)
- Videoafspilning (120fps HFR og 5x24fps = 120, 3D 4K HFR support)
- Gaming (op til 120Hz, også gerne ALLM)
Muligheden for 120hz i brugerfladen ville være lækkert :)
Lars K skrev: 19 sep 2025, 09:46 Ifht diske så er jeg også enig. En skive i maskinen og så popcorn osv som i gamle dage :D
Men der er en del der ripper deres blu-ray til et remux dvs uden tab men over i en anden container som MKV og så placerer de deres samling digitalt og centralt på en NAS.
Lidt ligesom nogle gør ved CD.
Men igen for mig forsvinder noget af magien ved det. Bevares det er ikke som at lægge en LP på men det er derhen af 🙂
Jeg bruger fra tid til anden Infuse (meget lige nu, af urelaterede årsager), men det er bare ikke Apple TVs "kerneydelse" og har aldrig været det. Apple TV er til streaming fra Netflix, Apple TV+, Prime, etc., etc., og hvis man kalder Apple TV mangelfuld fordi den ikke har bitstreaming af lyd er der bare noget man har misforstået. Jeg foretrækker klart at bruge en anden enhed til "lokal streaming", omend Infuse (og Plex) på Apple TV helt sikkert, trods alt, er yderst kompetente apps.
G80 skrev: 19 sep 2025, 10:39 Jeg forstår ikke at 3.part streamintjenester gider at bruge resourcer på udvikling af app til Atv, når Apple har en app klar som de tilbyder 3.part at udlicitere deres app arbejde til. Her tænker jeg på TV app og som det Apple kalder for channels.
Så skal 3. Part kun opdatere indhold og kan sætte lidt mere ressourcer af på app udvikling på andre platforme.
Det er fordi de vil have mere kontrol over hvad og hvordan vi ser deres indhold. Nogle vil endda også holde øje med hvad vi laver mens vi streamer deres ting og sager, ligesom når Prime har trackers inde i afspilleren.

Alle afspiller-apps burde tvinges over på ATVs indbyggede afspiller, som er klart bedre end alle de custom-afspillere jeg har prøvet hidtil. Det kunne Æble godt tvinge dem til, og der er sgu nok ingen af de store der har lyst til at miste alle de af deres kunder der sværger til Apple TV.

Mit eneste (realistiske) ønske, udover det med standard-afspilleren, er at der kommer en universel funktion til at flytte undertekster. Ser man en serie skal placeringen selvfølgelig huskes til næste afsnit. Dette kan selvfølgelig kun blive en universel funktion, forestiller jeg mig, hvis alle er tvunget til at bruge Æbles afspiller...
Naiera skrev: 19 sep 2025, 13:51
Lars K skrev: 19 sep 2025, 09:46 Ifht diske så er jeg også enig. En skive i maskinen og så popcorn osv som i gamle dage :D
Men der er en del der ripper deres blu-ray til et remux dvs uden tab men over i en anden container som MKV og så placerer de deres samling digitalt og centralt på en NAS.
Lidt ligesom nogle gør ved CD.
Men igen for mig forsvinder noget af magien ved det. Bevares det er ikke som at lægge en LP på men det er derhen af 🙂
Jeg bruger fra tid til anden Infuse (meget lige nu, af urelaterede årsager), men det er bare ikke Apple TVs "kerneydelse" og har aldrig været det. Apple TV er til streaming fra Netflix, Apple TV+, Prime, etc., etc., og hvis man kalder Apple TV mangelfuld fordi den ikke har bitstreaming af lyd er der bare noget man har misforstået. Jeg foretrækker klart at bruge en anden enhed til "lokal streaming", omend Infuse (og Plex) på Apple TV helt sikkert, trods alt, er yderst kompetente apps.
Udvikling af infuse er ganske OK og selve appen er også rigtig fornuftig. Det er tydeligt at der sidder en udvikler der lytter til brugerne.
Plex synes jeg til gengæld halter ifht oplevelsen og hastigheden.

Og ja den der forhåbning om at der kommer pass-through ifht TrueHD Atmos for dem der vælger at gemme deres blu-ray digitalt er ikke eksisterende da boksen ikke er tiltænkt dette.

Desuden understøtter ATV ikke DV profil 7 som ligger på en del blu-ray hvilket igen bare fortæller at boksen ikke er tiltænkt det scenarie.

Men dengang den henvisning til pass-through blev fundet var infuse forum helt oppe og ringe 😆
Naiera skrev: 19 sep 2025, 13:56
G80 skrev: 19 sep 2025, 10:39 Jeg forstår ikke at 3.part streamintjenester gider at bruge resourcer på udvikling af app til Atv, når Apple har en app klar som de tilbyder 3.part at udlicitere deres app arbejde til. Her tænker jeg på TV app og som det Apple kalder for channels.
Det er fordi de vil have mere kontrol over hvad og hvordan vi ser deres indhold. Nogle vil endda også holde øje med hvad vi laver mens vi streamer deres ting og sager, ligesom når Prime har trackers inde i afspilleren.

Alle afspiller-apps burde tvinges over på ATVs indbyggede afspiller, som er klart bedre end alle de custom-afspillere jeg har prøvet hidtil. Det kunne Æble godt tvinge dem til, og der er sgu nok ingen af de store der har lyst til at miste alle de af deres kunder der sværger til Apple TV.

Mit eneste (realistiske) ønske, udover det med standard-afspilleren, er at der kommer en universel funktion til at flytte undertekster. Ser man en serie skal placeringen selvfølgelig huskes til næste afsnit. Dette kan selvfølgelig kun blive en universel funktion, forestiller jeg mig, hvis alle er tvunget til at bruge Æbles afspiller...
Tænker du ikke på sigt at de selv vælger at skifte til Apples afspiller for at “følge med” eller ville det fuldstændig forhindre dem i at styre hvad de nu vil styre.

Er der overhovedet apps pt der har valgt at gå med Apples afspiller?

Havde jeg et ønske ville det være muligheden for at justere lys styrken på undertekst når man afspiller HDR materiale.
Kan godt til tider have lidt svært ved dem om aftenen men ved ikke om det overhovedet ville være muligt rent teknisk.
Lars K skrev: 19 sep 2025, 15:43 Er der overhovedet apps pt der har valgt at gå med Apples afspiller?
Apple TV+, selvfølgelig ;)

Hulu kører også på den rigtige og bedste afspiller. Stan (Australien) gør os'. Paramount+ tilsyneladende også. Men dem er der jo nok ikk' så mange her i landet der bruger, udover mig :p

Den sørgelige sandhed er dog at de fleste startede med at bruge Apples afspiller. Netflix har, så vidt jeg husker, de samme funktioner, men det er vel også deres egen, nu.
lunddal skrev: 19 sep 2025, 16:15 Netflix ser ud til stadigvæk at benytte den native afspiller. Det samme gør TV 2 og DR.
I mangel på like-knappen <B
Synes virkelig det er rart med deres dialog forbedrings funktion specielt på DR ved nyheder for os der er begyndt at komme lidt op i årene 😅
Sonos har også fokuseret meget på deres egen fremhævning af dialog? men den er håbløst bagud ifht Apples.
Uden at skulle være en fanboy så synes jeg bare altid at når Apple kommer med en ny funktionalitet, så er den gennemført og finpudset. Kan godt være den kommer noget tid efter andre producenters udgave, men det virker bare. Fanboy /off.
Så det er vel Disney+, HBO Max og Prime der skal piskes eller ha’ stokkeslag indtil de går tilbage til standardafspilleren.
Lars K skrev: 19 sep 2025, 15:25 Desuden understøtter ATV ikke DV profil 7 som ligger på en del blu-ray hvilket igen bare fortæller at boksen ikke er tiltænkt det scenarie.
Udover den der Uggos dims er der ingen streaming-dimser der understøtter FEL, fordi det vil Dolby ikke have. Uggo-kassen fik det kun fordi udviklerne blev sendt den forkerte profil af Dolby ved en fejl.
Lars K skrev: 19 sep 2025, 15:43?

Havde jeg et ønske ville det være muligheden for at justere lys styrken på undertekst når man afspiller HDR materiale.
Kan godt til tider have lidt svært ved dem om aftenen men ved ikke om det overhovedet ville være muligt rent teknisk.
Det kan man sagtens. Streaming-undertekster er tekst-filer. Det er kun et spørgsmål om vilje.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 118