Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du allerede er ude over de 200 timer, så burde du ikke skulle tage de vilde forbehold længere. Spil på skærmen skulle heller ikke være noget problem, selv med stationære HUDs på nuværende tidspunkt.

For en sikkerheds skyld kan du jo teste det med en times spil og se hvor meget retention der er.
Af andeo
yakken skrev:Hvis du allerede er ude over de 200 timer, så burde du ikke skulle tage de vilde forbehold længere. Spil på skærmen skulle heller ikke være noget problem, selv med stationære HUDs på nuværende tidspunkt.

For en sikkerheds skyld kan du jo teste det med en times spil og se hvor meget retention der er.
Jeg er endnu ikke over de 100 timer, så jeg tager den med ro lidt endnu, men det er nok en god idé efter de 200 timer at tjekke det efter en times spil.

Takker.
Af thomit
lenasmil skrev:
thomit skrev:

Man kan velge farvetemperatur - varm, normal, kald.
Man kan ikke justere rød, grønn, blå separat, med mindre man går inn i service-menu.

Min kalibrering - Bilde:
Bildemodus:Biograf
Kontrast:-2
Lysstyrke:-1
Farve:+2
Skarphet:-1(SD), -3(HD)
Farve-temp:Varm
Farvestyring:Av
P-NR:Av

Oppsett:
Strømsparer:Av (dette påvirker lysstyrke når bildet er meget lyst)
Overscan: På (SD), Av (HD)

Jeg har digitalt TV med noen få HD-kanaler, via HDMI, Blu-ray HDMI, fra DVD component.
Har ikke testet PC på TV.
Heej, jeg undrer mig over dine indstillinger taget i forhold til de tidligere nævnte - se bl.a. Chico´s 1. indlæg.
Har dit TV en anderledes menu, eller er det fordi du har overstået de første 100-200t. ?
I andre må osse gerne komme med bemærkninger om indstilling under / efter den ´kritiske periode´ :p

Nei, jeg har ikke en anderledes meny, bortsett fra at den er på norsk ;) Jeg tar bare utgangspunkt i de opprinnelige settinger fra fabrikk - f.eks hvis jeg velger modus "biograf", vil alle søylene (lysstyrke, kontrast osv.) stå i midtstilling. Hvis man så kaller denne midtstilling 0, så betyr altså f.eks. kontrast -2 at jeg har stillt kontrast 2 hakk ned, eller 2 hakk til venstre, om du vil. Osv.
Af zyckelmaster
thomit skrev:
lenasmil skrev:
thomit skrev:

Man kan velge farvetemperatur - varm, normal, kald.
Man kan ikke justere rød, grønn, blå separat, med mindre man går inn i service-menu.

Min kalibrering - Bilde:
Bildemodus:Biograf
Kontrast:-2
Lysstyrke:-1
Farve:+2
Skarphet:-1(SD), -3(HD)
Farve-temp:Varm
Farvestyring:Av
P-NR:Av

Oppsett:
Strømsparer:Av (dette påvirker lysstyrke når bildet er meget lyst)
Overscan: På (SD), Av (HD)

Jeg har digitalt TV med noen få HD-kanaler, via HDMI, Blu-ray HDMI, fra DVD component.
Har ikke testet PC på TV.
Heej, jeg undrer mig over dine indstillinger taget i forhold til de tidligere nævnte - se bl.a. Chico´s 1. indlæg.
Har dit TV en anderledes menu, eller er det fordi du har overstået de første 100-200t. ?
I andre må osse gerne komme med bemærkninger om indstilling under / efter den ´kritiske periode´ :p

Nei, jeg har ikke en anderledes meny, bortsett fra at den er på norsk ;) Jeg tar bare utgangspunkt i de opprinnelige settinger fra fabrikk - f.eks hvis jeg velger modus "biograf", vil alle søylene (lysstyrke, kontrast osv.) stå i midtstilling. Hvis man så kaller denne midtstilling 0, så betyr altså f.eks. kontrast -2 at jeg har stillt kontrast 2 hakk ned, eller 2 hakk til venstre, om du vil. Osv.
Samme logik som på denne hjemmeside: http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings

I øvrigt et fremragende supplement til flatpanels.dk, når der en sjælden gang mangler noget på jeres eller fremrangende side :p (fx en test af PX80!)...
Af thomit
Jeg skal nok legge til at mine justeringer er gjort med bruk av DVE (Digital Video Essentials) Blu-Ray kalibrering. Jeg har også en DVE for bruk med DVD-spiller, og bruker jeg denne, vil de endelige innstillinger bli litt anderledes. F.eks skal da lysstyrke heller økes 2 hakk, altså +2, samt at farve skal stå i 0.
Dette kan dog ha sammenheng med at min DVD-spiller, som er en high-end Sony, dog noen år gammel, i seg selv har noen innstillinger man kan gjøre, med hensyn til gamma osv. F.eks har jeg innstillinger som heter "Standard", "Kino 1", "Kino 2" ... Det er ikke uten videre lett å se hvilken av disse som er den mest korrekte,og jeg får selvfølgelig forskjellige resultater avhengig av hvilken modus jeg bruker.
Jeg vil uansett si at mine Blu-Ray innstillinger er de mest korrekte, for mitt utstyr, og for min stue. F.eks vil alle de små grayscale nyanser, altså de som er like over totalt sort, fremstå tydelig på denne PX80 fra Panasonic. Farvene blir gode, men ikke helt i klasse med Pioneer.
Mitt ideal for et TV-bilde er et så naturlig og "korrekt" bilde i forhold til de gjeldende standarder som overhodet mulig. Jeg holder Pioneers nyeste plasmaskjermer for å være en klar nummer 1 ut i fra et slikt ideal, i dagens TV-marked. Men jeg holder også Panasonic's nye skjermer for en like klar nummer 2, og det til en betydelig lavere pris. Ettersom jeg for tiden ikke har penger nok til en Pioneer, er valget temmelig klart. :)
Af thomit
zyckelmaster skrev:
thomit skrev:
lenasmil skrev: Heej, jeg undrer mig over dine indstillinger taget i forhold til de tidligere nævnte - se bl.a. Chico´s 1. indlæg.

Samme logik som på denne hjemmeside: http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings

I øvrigt et fremragende supplement til flatpanels.dk, når der en sjælden gang mangler noget på jeres eller fremrangende side :p (fx en test af PX80!)...
Jeg holder også HDTVTest for å være en god site - seriøs, grundig, oppriktig. Det er også hyggelig å få bekreftet sine egene vurderinger, ikke? Denne site bruker også bl.a DVE til sine justeringer, og det kommer jo ut meget likt mitt eget setup. Og det selv om deres PX80 er et PX80B - altså den britiske versjon - mitt er et PX80E (Europe).
Nå venter jeg bare på en bekreftelse Nr. 2 fra Flatpanels... ;)
Af thomit
Og ehm... skal vi si at Sony X3500 er en god Nr. 3? :p
Af chico
Hej thomit m.fl.

De indstillinger jeg havde med i mit første indlæg var fra en anden bruger SilverLine - jeg tror at han regner helt fra venstre og ikke fra midten (neutral).
Af Kammersgaard
Jeg hentede mit PX80 hjem her tidligere idag fra Buddinge Radio og TV. De var meget venlige og .. NÅ MEN NOK OM DET!

Undskyld mit franske, men **** den skærm er altså for vild! Det er min første fladskærm, og det er helt ekstremt som den dog viser spil og bluray flot! Jeg er virkelig, virkelig imponeret, efter at have spillet GTAIV, Fifa08 samt set SpiderMan 3 idag.. Jeg er MEGET tilfreds, og kan kun anbefale denne skærm til alle andre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg kan hermed bekræfte, at Flatpanels.dk får PX80 ind til test. Jeg har fået en melding fra Panasonic Danmark, at de sender den indenfor kort tid, så jeg bør modtage den i starten eller midten af næste uge.
Af zyckelmaster
Rasmus Larsen skrev:Jeg kan hermed bekræfte, at Flatpanels.dk får PX80 ind til test. Jeg har fået en melding fra Panasonic Danmark, at de sender den indenfor kort tid, så jeg bør modtage den i starten eller midten af næste uge.
Super :) Interessant og se hvad I, når frem til af konklusioner. Formoder I øvrigt, at I frigiver jeres indstilling af skærmen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
zyckelmaster skrev: Super :) Interessant og se hvad I, når frem til af konklusioner. Formoder I øvrigt, at I frigiver jeres indstilling af skærmen?
Yes naturligvis. Jeg skal nok prøve at give et bud på nogle fornuftige indstillinger. :)
Af Ponduus
Efter mange timers søgen på nettet og læsen forums, er jeg ved at være sikker på, hvilket tv, jeg skal have. Gæt en gang hvilket ;)
Har dog stadig lige nogle spørgsmål, som jeg gerne vil have afklaret:

1. Det forvirrer mig med alle de formaninger omkring brugen af tv'et i starten. Hvad/hvordan/hvorfor? :)

2. Med hensyn til en tuner, ved jeg heller ikke lige så meget. Mit tv kommer til at køre på analog signal i starten. Får skiftet modtager-dims senere på året, og får digitalt tv. Men på det punkt er PX80'ern vil også dækket ind?

3. Ja, den skal tilsluttes PS3'en. Og der har det vil heller ingen problemer, hverken med hurtige spil, eller sådan noget i den stil?

På forhånd tak for svarende :)

Ps. Venter spændt på testen af tv'et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ponduus skrev:1. Det forvirrer mig med alle de formaninger omkring brugen af tv'et i starten. Hvad/hvordan/hvorfor? :)
Søg og du skal finde. Alle dine spørgsmål er besvaret utallige gange her i forum allerede.

Her er et link til info om burn-in:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Ponduus skrev:2. Med hensyn til en tuner, ved jeg heller ikke lige så meget. Mit tv kommer til at køre på analog signal i starten. Får skiftet modtager-dims senere på året, og får digitalt tv. Men på det punkt er PX80'ern vil også dækket ind?
Igen - det er besvaret utallige gange før. Vi har en artikel om fremtidens digitale TV her:

Nej, PX80 har kun en DVB-T tuner. Du kan ikke benytte nogen af de fremtidige digitale standarder på PX80 modellen med mindre du kun benytter en stueantenne. Selv da er TV'et ikke gearet til
Ponduus skrev:3. Ja, den skal tilsluttes PS3'en. Og der har det vil heller ingen problemer, hverken med hurtige spil, eller sådan noget i den stil?
Søg og...

Plasma-TV har ikke de samme skavanker mht. hurtige bevægelser, som LCD TV har. Du kan med fordel læse vores købsguide her:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13