Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NoNameDesigndk
eliteMario skrev:Nogen der kan svare på mine spørgsmål ang. Break-In? Er det tilstrækkeligt med slideshow med 4 billeder (hvid, rød, blå og grøn) eller SKAL det være break-in dvd?
undskyld, jeg lige fik "overdøvet" dine spørgsmål lidt.. :s

en break-in dvd kan hentes gratis her: http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... 16250&PN=1
også linket til fra flatpanels artikel ang. burn-in..
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

men ved ikke om du kan nøjes med et slideshow .. ?
Af kasper_j
NoNameDesigndk skrev: jeg tror det var slået til.. for der manglede nemlig noget af skærmen, en lille kant hele vejen rundt (er det ikke det det betyder ?)

okay, ja det er nok en god ide at holde lidt igen med de statiske billeder ;)
hmm anyway, 1080p er et must have for mit vedkommende når man snakker om pc.. skal have noget plads at arbejde på ;) så jeg kan ikke nøjes med 720p .. :p
Ja hvis der manglede noget var overscan slået til, jeg arbejder selv på en 24" monitor efter at have prøvet på en kollegas f86 konkluderede jeg at 40" var for stort at arbejde på til mig - Jeg skal flytte blikket for meget frem og tilbage, og opløsningen er alligevel dårligere end på min monitor. Min PC tilslutning skal bruges til lidt browsen engang imellem, se film samt spil - og så monitoren til arbejde :)
Af NoNameDesigndk
en fuld hd 40" har næsten samme opløsning som en 24" monitor, bortset fra 40"'eren er 16:9 format og 24"'eren er 16:10.. medmindre du har en af de rigtigt dyrre med ekstra stor opløsning .. ? ;)

men ja hvis du sidder for tæt på kan det godt se forkert ud/ringere ud på en 40" i forhold til 24"'eren ..
Af kasper_j
Næsten den samme ja, men ikke den samme :) - Jeg prøvede at sidde mellem 1 og 3½ meter fra den, og jeg synes det blev for småt på 3½ - lidt svært at forklare men man skulle flytte blikket for meget, og jeg synes slet ikke det var velegnet til arbejdsbrug.
Af NoNameDesigndk
1920x1080 er fuld hd fjernsyn, 1920x1200 er min 24" , så jeg vil da sige de ligger meget tæt på hinanden ;)

men ja, 40" med en opløsningen der ikke er højere end det er alt for ringe til arbejdsbrug, netop fordi man skal så langt væk.. ellers ville 40" da være fedt på skrivebordet ;p eller måske ikke ..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
eliteMario skrev:Nogen der kan svare på mine spørgsmål ang. Break-In? Er det tilstrækkeligt med slideshow med 4 billeder (hvid, rød, blå og grøn) eller SKAL det være break-in dvd?
Det behøver ikke være DVDen. Du kan sagtens bruge støj eller et slideshow. Hvid er dog fint - der er alle farver tændte med samme lysstyrke.
Af eliteMario
yakken skrev:
Det behøver ikke være DVDen. Du kan sagtens bruge støj eller et slideshow. Hvid er dog fint - der er alle farver tændte med samme lysstyrke.
Mener du at man kan nøjes med hvid?

Ellers hvilke farver skal jeg køre i slideshowet?
Af kasper_j
NoNameDesigndk skrev:1920x1080 er fuld hd fjernsyn, 1920x1200 er min 24" , så jeg vil da sige de ligger meget tæt på hinanden ;)
Jamen vi er da helt enige, jeg sagde bare at opløsningen var lavere - ikke at det var som forskellen på en lommeregner og en blueray afspiller.
Af NoNameDesigndk
grunden til den er lavere er jo de forskellige skærmformater, så sammenlignet ville teksten m.m. være lige stor, hvis vi havde snakket om en 24" i stedet for 40".. altså 40" 'eren er jo så bare forstøret.. men ja , vi er enige ;)
Af kasper_j
NoNameDesigndk skrev:grunden til den er lavere er jo de forskellige skærmformater, så sammenlignet ville teksten m.m. være lige stor, hvis vi havde snakket om en 24" i stedet for 40".. altså 40" 'eren er jo så bare forstøret.. men ja , vi er enige ;)
Teksten vil ja, men du vil have 120px mere skrivebords plads på monitoren.
Af NoNameDesigndk
skal det ikke ganges med 1920, før vi har antal pixels der er ekstra ? altså hvis man virkelig skal gå i detaljer.. men det er lidt off topic , er det ikke ..

eliteMario, jeg læser yakkens meddelsen sådan at man kan nøjes med hvid, ja.. altså et hvidt billede der dækker hele skærmen.. hvid fordi man laver hvid ved hjælp af alle farver, som yakken skriver, lyser alle farver med samme styrke ved hvid..
Af kasper_j
den ene skærm har 1080 linier lodret den anden har 1200 = plus 120 linier ..og jo meget offtopic.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
eliteMario skrev:
yakken skrev:
Mener du at man kan nøjes med hvid?

Ellers hvilke farver skal jeg køre i slideshowet?
Det eneste et break-in forløb har til opgave er at ælde plasmacellerne ens. Da hver enkelt plasmacelle kun består af RGB enheder og da fuldt blus på alle disse tre subpixels giver hvid, så er det altså ikke nødvendigt at cykle igennem primærfarverne hver for sig, men blot den hvide farve.

Du behøver dog ikke køre sådan en break-in. Alm. TV kigning burde også give dig en rimelig bred fordeling af lyset hen over skærmen. Du kan jo bare skifte kanal af og til hvis du er bange for burn-in.
Af andeo
Jeg fik min Px80 ind af døren nogle få dage siden og har fulgt de mange råd om ikke at overbelaste den de første ca. 100-200 timer af dets levetid. Jeg kører Zoom når der er et irriterende logo fra kanalen, selvom det sletter undertekster ret så ofte :P

Jeg er ikke i tvivl om at det er et kanon godt fjernsyn, min usikkerhed kommer dog ved spil af bilspil, hvor der er mange ting i HUD som jo ikke skifter position hele løbet igennem. Hvor farligt er dette egentlig?

Jeg mener, kan jeg godt spille 1 time i et løb uden problemer ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13