Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NoNameDesigndk
Zacho skrev:Dét og fordi det er en plasma skærm.. LCD er bedre velegnet som PC skærm med dens højere opløsning.
hvis du læser mit indlæg igen, vil du se at jeg har skrevet at i hvert fald px80 godt kan have en pc opløsning på 1080p.. så den med opløsningen på lcd i forhold til plasma gælder ikke lige her.. ;) men der er self stadig problemet med tekst der ikke står skarpt.. ved ikke om der er nogle der har fået det hen så teksten står skarpt .. ?
Af NoNameDesigndk
Zacho skrev:Tror du skal bruge Panasonic.dk i stedet :-)
U betyder vidst at det er en US model, hvorimod E er for Europa, dvs. de er ens om det er Danmark, Tyskland eller Holland f.eks.
England og USA kører vidst deres egne modeller (U), mener dte er fordi deres Tv signal er PAL I i stedet for vores PAL B/G
Betyder det, at hvis man bare sørger for at få et parallelimporteret panasonic fra andre lande end england og usa, så er det det samme som det man kan købe i danmark ?
Af Zacho
NoNameDesigndk skrev:
Zacho skrev:Tror du skal bruge Panasonic.dk i stedet :-)
U betyder vidst at det er en US model, hvorimod E er for Europa, dvs. de er ens om det er Danmark, Tyskland eller Holland f.eks.
England og USA kører vidst deres egne modeller (U), mener dte er fordi deres Tv signal er PAL I i stedet for vores PAL B/G
Betyder det, at hvis man bare sørger for at få et parallelimporteret panasonic fra andre lande end england og usa, så er det det samme som det man kan købe i danmark ?
Ja præcis..
Det eneste du så ikke får med er Panasonics Danske garanti, dog har forhandlerne i danmark pligt til at yde 24måneders reklamationsret.
Af eliteMario
Jeg har brugt skærmen i nogle dage nu, men har ikke tænkt på break-in... Jeg har bla. se BluRay og DVD film med sorte bjælker i top og bund. Spillet Wii og Ps3..

Er det skidt eller skal jeg bare igang med break-in nu?

Spg. 1:
Hvis jeg har 4 JPG billeder (et hvidt, rødt, blåt og grønt) som kører i slideshow på skærmen (fra min ps3), er dette så tilstrækkelig som break-in, eller skal jeg bruge en break-in DVD? Jeg har også hørt lidt om at et "sne'billed" fra tuneren kan køre som break-in?

Spg. 2:
Gør break-in andet gavn end at ruste tv'et med burn-in?

Spg. 3:
Ofte i film, både DVD, Bluray og fra PC, virker bevælgelser lidt sløret på skærmen. Jeg har slået alle billedbehandlings teknikker fra (jeg kan dog ikke finde den omtalte 3d-combo filter nogle steder?)...

Er det normalt? Bliver det bedre efter breakin?
Det er slet ikke på et problematisk niveau, men dog bemærkerne det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NoNameDesigndk skrev:yakken, jeg bliver så lige nød til at rette dig lidt hvad det med pc opløsning ang.. på en px80'er bliver et pc billede ikke forvredet.. hvis du sætter din computer til en 16:9 widescreen opløsning, hvilket den selv gør, hvis du bruger HDMI udgang i hvert fald.. og da px80'eren understøtter 1080p på indgangene, kan du sætte din pc op i "standard" fuld hd opløsningen.. (1920x1080 vist.. ? ) men da jeg prøvede synes jeg ikke teksten stod så skarpt.. dette kan dog vist nok skyldes at jeg ikke pillede ved fjernsynets indstillinger.. ?
Jeg taler udelukkende om brug med 1:1 pixelmapping (dvs. ved 1024x768), hvilket 1080p jo ikke er. 16:9 opløsninger er selvfølgelig 16:9 uanset hvad.

Grunden til at tingene bliver uskarpe når du fodrer den med et 1080p signal er jo at du skal skalere noget som står 100% skarpt fra grafikkortet (det spytter 1920x1080 ud) ned til 1024x768. Det kan selvsagt ikke give dig skarp tekst.
Af lenasmil
thomit skrev:

Man kan velge farvetemperatur - varm, normal, kald.
Man kan ikke justere rød, grønn, blå separat, med mindre man går inn i service-menu.

Min kalibrering - Bilde:
Bildemodus:Biograf
Kontrast:-2
Lysstyrke:-1
Farve:+2
Skarphet:-1(SD), -3(HD)
Farve-temp:Varm
Farvestyring:Av
P-NR:Av

Oppsett:
Strømsparer:Av (dette påvirker lysstyrke når bildet er meget lyst)
Overscan: På (SD), Av (HD)

Jeg har digitalt TV med noen få HD-kanaler, via HDMI, Blu-ray HDMI, fra DVD component.
Har ikke testet PC på TV.
Heej, jeg undrer mig over dine indstillinger taget i forhold til de tidligere nævnte - se bl.a. Chico´s 1. indlæg.
Har dit TV en anderledes menu, eller er det fordi du har overstået de første 100-200t. ?
I andre må osse gerne komme med bemærkninger om indstilling under / efter den ´kritiske periode´ :p
Af Tux
NoNameDesigndk skrev:
Zacho skrev:Dét og fordi det er en plasma skærm.. LCD er bedre velegnet som PC skærm med dens højere opløsning.
hvis du læser mit indlæg igen, vil du se at jeg har skrevet at i hvert fald px80 godt kan have en pc opløsning på 1080p.. så den med opløsningen på lcd i forhold til plasma gælder ikke lige her.. ;) men der er self stadig problemet med tekst der ikke står skarpt.. ved ikke om der er nogle der har fået det hen så teksten står skarpt .. ?
Bare fordi du kan smide 1080p signal ind på den, betyder det ikke at den har den nødvendige opløsning til at vise full-hd. Den skalerer det ned til de her 1024 x 768 som den har at gøre godt med - derfor bliver teksten lidt uskarp. Den er ikke velegnet til monitor substitut (surfing, tekst redigering) men det er intet problem at afspille film fra pc'en på TVet.
Af NoNameDesigndk
Zacho skrev:Ja præcis..
Det eneste du så ikke får med er Panasonics Danske garanti, dog har forhandlerne i danmark pligt til at yde 24måneders reklamationsret.
Hmm kan man forsikre et parallelimporteret tv ? for der findes jo nogle forsikring som dækker alt det panasonic garatien dækker, plus en del mere til fornuftige priser..
Af kasper_j
NoNameDesigndk skrev:ved ikke om der er nogle der har fået det hen så teksten står skarpt .. ?
Tja nu er "skarpt" jo ganske individuelt - jeg synes jeg har fået et OK resultat på mit.

Det tekniske først:

- Panasonic 42px80
- 10M HDMI med DVI adapter fra harald-nyborg.
- ATI radeon x1950pro sat til opløsningen 1280x720 - Overscan slået fra på tv'et.

Billedet er beskåret fra et 6mp billede fra et spejlrefleks kamera, og uden blitz - Det kan snyde lidt da min billige linse har lidt fortegning af lige linier - men jeg kan ikke få det meget bedre lige PT - derudover er billedet komprimeret lidt i photoshop af plads hensyn. At billedet er lidt "blødt" i toppen og bunden, skyldes udelukkende en doven fotograf :D

http://img394.imageshack.us/img394/8331/pc1cv3.jpg
Af NoNameDesigndk
arg :s hvis jeg vidste jeg kunne få billedet så godt, havde jeg ikke været ude og investere i monitor nu.. :s eller det havde jeg nok alligevel, men det var derfor jeg købte monitor, fordi jeg ikke fik et skarpt billede på px80'eren, som jeg regner med at købe, medmindre jeg finder noget bedre, når pengene er der ;)
det der synes jeg da står ret skarpt.. hvordan er den at læse på ? irriterende for øjnene, eller er det helt roligt m.m. ?

men det er måske det der overscan der ikke var slået fra, da jeg prøvede det af med min bærbar ? hvad gør overscan ?
Af kasper_j
Overscan er forklaret meget bedre (på engelsk) her end jeg kan gøre det: http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan - Det ser frygteligt ringe ud med overscan slået til.

Jeg synes, at det er OK at læse på - men ikke i 1920x1080 - der bliver det for småt - men det er måske bedre til film..har jeg ikke testet endnu. Har ikke brugt det meget med pc'en tilsluttet endnu, da jeg godt vil skåne mit tv lidt i starten - men det blev da til en halv times surfen i går, og der havde jeg ihvertfald ikke ondt i hovedet :)
Af NoNameDesigndk
yakken skrev:Jeg taler udelukkende om brug med 1:1 pixelmapping (dvs. ved 1024x768), hvilket 1080p jo ikke er. 16:9 opløsninger er selvfølgelig 16:9 uanset hvad.

Grunden til at tingene bliver uskarpe når du fodrer den med et 1080p signal er jo at du skal skalere noget som står 100% skarpt fra grafikkortet (det spytter 1920x1080 ud) ned til 1024x768. Det kan selvsagt ikke give dig skarp tekst.
Hov, havde helt overset dit og nogle af de andres indlæg :s

hmm ja det har du nok ret i det med nedskaleringen.. det er nok derfor at det ikke stod helt skarpt ja .. det da forresten vist noget med det også er derfor man altid skal bruge native opløsningen på monitore, for ellers står det heller ikke skarpt..
hmm, men jeg har også løst mit "problem" hvad pc-tilslutning ang. ved at købe en 24" monitor i stedet.. Den kan så stå på skrivebordet med min bærbar tilsluttet, og min px80'er, eller hvad jeg ender op med at købe kan så stå på tv-bordet og agere fjernsyn til film og ps3 ;)
Af eliteMario
Nogen der kan svare på mine spørgsmål ang. Break-In? Er det tilstrækkeligt med slideshow med 4 billeder (hvid, rød, blå og grøn) eller SKAL det være break-in dvd?
Af NoNameDesigndk
kasper_j skrev:Overscan er forklaret meget bedre (på engelsk) her end jeg kan gøre det: http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan - Det ser frygteligt ringe ud med overscan slået til.

Jeg synes, at det er OK at læse på - men ikke i 1920x1080 - der bliver det for småt - men det er måske bedre til film..har jeg ikke testet endnu. Har ikke brugt det meget med pc'en tilsluttet endnu, da jeg godt vil skåne mit tv lidt i starten - men det blev da til en halv times surfen i går, og der havde jeg ihvertfald ikke ondt i hovedet:)
jeg tror det var slået til.. for der manglede nemlig noget af skærmen, en lille kant hele vejen rundt (er det ikke det det betyder ?)

okay, ja det er nok en god ide at holde lidt igen med de statiske billeder ;)
hmm anyway, 1080p er et must have for mit vedkommende når man snakker om pc.. skal have noget plads at arbejde på ;) så jeg kan ikke nøjes med 720p .. :p
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13